Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
23 februari 2011 | Daniëlle de Jonge

In mijn klantenkring bevinden zich diverse advocatenkantoren. Allemaal kantoren die hebben gezegd: we willen graag goed zichtbaar zijn in de markt en het mag wel op een andere manier dan andere kantoren. Opvallender, met een duidelijke onderscheidende factor, wat meer durf of hoe u het ook zou willen omschrijven. Zonder daarbij de betrouwbare en zakelijke kant van het advocatenvak uit het oog te verliezen. Het boek 'Yoga in je toga' van Christ'l Dullaert heeft een vergelijkbare boodschap. De markt is veranderd, uw cliënten hebben andere verwachtingen en u zult daar op in moeten spelen. Bent u al klaar om te genieten van nog meer werkplezier?

Vroeger mocht uw cliënt blij zijn dat hij uw cliënt mocht zijn. Nu moet juist ú vaak extra uw best doen om cliënten bij u binnen te halen en ze vervolgens ook nog te behouden. Ondernemerschap, acquisitie en het geven van pitches hebben definitief hun intrede gedaan in de advocatuur. En ook veel van uw (nieuwe) medewerkers zijn veranderd. Het vinden van een goede work/life balance speelt een steeds grotere rol. Het advies is om wat meer naar buiten te komen en te vertellen wat u doet, waarin u zich weet te onderscheiden en welke voordelen u biedt aan uw cliënten. Of, om in mijn woorden te spreken, maak uzelf zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk.

In uw (directe) omgeving is veel veranderd. Neem de vele ontwrichtende technologieën die in snel tempo voorbij trekken. De CD verving de cassettetape, maar ook: online scheidingen zijn geduchte concurrentie van de echtscheidingsadvocaten. En dan zijn er nog de grote maatschappelijke ontwikkelingen.

Uw nieuwe cliënt hecht niet alleen belang aan uw kennis en kunde. Het is minstens zo belangrijk dat u uw rechterhersenhelft aanspreekt, ofwel uw inlevingsvermogen en mensgerichte aanpak. De (v)aardige advocaat, zoals de schrijfster het noemt. Ook cliënten die belang hechten aan uw maatschappelijke betrokkenheid is een niet te onderschatten - groeiende - groep.

Gelukkig zijn er tal van oplossingen om als zelfstandig advocaat en of kantoor in te spelen op alle ontwikkelingen. Een mooi omschreven voorbeeld is het Hollywoodmodel. Hierbij schakelt u - net als regisseurs in Hollywood - specialisten in om een klus te klaren. U werkt met anderen samen om voor uw cliënten de beste oplossing te vinden, waarna u ieder weer een eigen kant opgaat. Ook ontkomt u er op enig moment niet meer aan om informatie deels kosteloos beschikbaar te stellen. Het lijken fikse veranderingen, maar wie het goed aanpakt, zal zien dat het meer werk gaat leveren.

Onderscheidend zijn, innoveren, creatief omgaan met veranderingen en uw cliëntgerichte talenten ontwikkelen. Dat is de toekomst en die begint vandaag. Het boek geeft u vele praktische tips om aan de slag te gaan. U ontdekt hoe u de advocaat wordt waarmee u cliënten aantrekt. De schrijfster geeft u handreikingen in het ontwikkelen van (nieuwe) vaardigheden en acquisitietechnieken. Ook het komen tot creatieve ideeën wordt besproken. Uiteraard realiseert u alle veranderingen zonder uw authentieke eigenschappen overboord te zetten.

Het boek is inspirerend en vlot leesbaar geschreven. De prikkelende vormgeving nodigt uit om weer een bladzijde verder te kijken. Wie de toekomst in de advocatuur omarmt, kiest bewust voor een nieuwe instelling. Zo blijft u flexibel en doet u aan yoga in uw toga.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden