Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
7 december 2010 | Bert Thiel

Dat wordt een hele opgave: een pakkende recensie schrijven van 'Check je webtekst' van Eric Tiggeler. Dat heeft niets te maken met de inhoud van het boekje. Daar is namelijk niets mis mee. Het heeft alles te maken met u, lezer van deze webtekst. U bent ongeduldig. En lastig. Als mijn eerste zin niet pakkend genoeg was geweest, was u zelfs niet tot hier gekomen.

'Het lijkt ondankbaar werk, schrijven voor het web', zegt Eric Tiggeler in de inleiding van 'Check je webtekst'. 'Webbezoekers zijn de lastigste, meest kritische en gehaaste lezers die je kunt bedenken.' In een fractie van een seconde scannen ze aangeboden informatie en even vlug fladderen ze weer verder als de gezochte informatie niet meteen te vinden is. Hoe maak je van een surfer een lezer? - zo zou je Tiggelers boekje kunnen samenvatten.

In zeven stappen kan iedereen komen tot heldere, pakkende en vindbare content - wat zou er toch mis zijn met het goed Nederlandse woord inhoud? - voor zijn website, beweert de auteur. Ieder hoofdstuk in het helder geschreven boekje behandelt één van die stappen. En duidelijk ook! Als methodisch docent behandelt de auteur telkens eerst de theorie: uit welke bouwstenen bestaat een contentpagina, wees zuinig met lijdende vormen, gebruik de woorden waar de lezer naar zoekt. Vervolgens illustreert hij die theorie met duidelijke voorbeelden. Hij laat ook zien hoe het niet moet - en dat is soms heel vermakelijk. Ten slotte komt hij met een voortreffelijke checklist.

Wie 'Check je webtekst' gelezen heeft, kijkt nooit meer op dezelfde manier naar een (zijn) website. Hij weet wat er fout is aan een prachtig opgemaakte welkomstpagina met een gezellige tekst over doel, missie en identiteit van het bedrijf, afgesloten door keurige ondertekening onderaan, als ware het een brief. Lezers letten namelijk zo'n beetje alleen op de tekst links boven aan de pagina (en op de eerste zinnen van de eerste alinea's). Hij weet hoe 'klik hier voor meer informatie' veel compacter en beter geformuleerd had kunnen worden. Hij weet ook waarom zijn site maar niet bovenaan komt te staan bij Google.

Het is eigenlijk allemaal heel eenvoudig wat Tiggeler zegt. Bedenk voordat je een website gaat bouwen eerst voor wie je gaat schrijven. Visualiseer je mogelijke lezers en klanten. Zorg voor een goede structuur die loopt van algemene links naar specifieke tekst. Zet de belangrijkste informatie op de meest gelezen plekken. Houd de lezer actief met links en hyperlinks. Schrijf helder en pakkend en zorg dat je gevonden wordt door zoekmachines. En vooral: kijk goed naar wat er aantrekkelijk is of juist niet aan de webpagina's van anderen en leer daarvan.

Een heerlijk boekje! Omdat weer eens duidelijk wordt dat het allemaal wel een tandje minder en duidelijker kan met al die woordenbrijen en informatiestromen op het net. Weblezers hebben geen tere kinderzieltjes. Niemand zal zich beledigd voelen als er 'klik hier' staat in plaats van 'Zou u zo vriendelijk willen zijn hier te klikken?' Omdat 'Check je webtekst' in een kleine 100 pagina's ook voor de minder actieve lezer duidelijk maakt hoe het wel moet: het ontwerpen van een goede, informatieve website. Maar vooral - en hier spreekt de docent Nederlands - omdat het een nieuwe visie biedt op efficiënt zakelijk schrijven: begin met de conclusie, werk die daarna uit en gebruik niet te veel woorden.

En dan moet volgens de theorie van Tiggeler hier nu nog een pakkende zin komen. Eén met niet te veel irrelevante informatie. Eén die beantwoordt aan het doel. Eén die de lezer serieus neemt. Komt-ie: lezen dat boekje en toepassen!

Bent u er nog?

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden