Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
31 maart 2008 | Annelies Bakelaar

'Business Intelligence' van Peter van Til en Ton de Rooij gaat over 'wie wat bewaart, die heeft wat' en over 'de juiste informatie op de juiste plaats op het juiste moment'. Het boek geeft een overzicht van wat nodig is om business intelligence binnen een organisatie toe te passen. De auteurs geven hun visie op een eenduidige informatieomgeving, die zich uitstrekt van het bronsysteem tot het informatierapport. Het boek is geschreven voor diegenen die nog niet uitgebreid met het vakgebied hebben kennisgemaakt. Kort gezegd een algemeen en inleidend boek vol theorie dat de kern van het onderwerp behandelt.

In 'Business Intelligence' geven Peter van Til en Ton de Rooij een uitgebreid overzicht van de componenten die noodzakelijk zijn om business intelligence toe te passen in organisaties.
Business intelligence helpt organisaties in het ontsluiten van informatie die niet in de operationele systemen voorhanden is. Daarnaast geeft het de mogelijkheid om diverse rapportages te maken waarvoor gegevens uit diverse informatiesystemen nodig zijn. Business intelligence zorgt ervoor dat 'de juiste informatie op de juiste plaats op het juiste moment en in de juiste vorm beschikbaar is.' Het boek is geschikt voor zelfstudie, klassikaal onderwijs, maar zeker ook als naslagwerk. Het is geschreven voor diegenen die nog niet uitgebreid met het vakgebied hebben kennisgemaakt.

'Business Intelligence' bestaat uit twee delen. Het eerste deel gaat in op de architectuur en de componenten van data warehousing en business intelligence. De omgeving waarin de componenten worden geplaatst wordt 'een eenduidige informatieomgeving (EIO)' genoemd. Een EIO zorgt ervoor dat de business intelligence-vraagstukken kunnen worden opgelost. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van gegevens uit diverse bronnen, die worden opgeslagen in een geïntegreerde omgeving om ze van daaruit weer ter beschikking te stellen aan de gebruiker.

In het tweede deel van dit boek wordt aandacht besteed aan de organisatorische effecten bij het toepassen van business intelligence. De centrale vraag in dit deel is: wat is het voordeel voor de business? Bij de organisatie horen zaken als implementatie, onderhoud en testen, want garbage in betekent garbage out! Ontwikkelingen die de revue passeren zijn onder andere corporate performance management, business activity monitoring en service oriented architecture.

Business intelligence beschrijven zonder verduidelijking, kan uitmonden in droge kost. Dit boek zorgt voor wat smeermiddel door gebruik te maken van voorbeelden ter verduidelijking. Deze voorbeelden zijn allen gerelateerd aan het bedrijf FuzzyToys, een wereldwijd opererende speelgoedfabrikant. Ondanks het werken met voorbeelden, blijft dit boek naar mijn idee een 'kleurloos' boek vol theorie en weinig praktijk. Dit degelijke (studie)boek vraagt wat mij betreft om een meer uitnodigende lay-out, meer praktijkcases & tips en trucs zodat de laagdrempeligheid toeneemt.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden