8 maart 2010 | Projectleider-Worden.nl

'In dit boek staan veel praktische handreikingen. Ze maken het mogelijk om het projectresultaat zonder veel gedoe op te leveren.' Kijk, daar zijn wij van Projectleider-Worden.nl nu gek op: praktische handreikingen en weinig 'gedoe'. Maar komt Rudy Kor de beloften op de flaptekst van 'Projectmatig werken bij de hand' ook na? Met meer dan gemiddelde belangstelling doken wij zijn boek in. Wij werden meer dan aangenaam verrast. Bijzonder praktisch, kort, krachtig en direct. Zonder gedoe en geschikt voor iedere projectleider en opdrachtgever. Maar bovenal heerlijk direct.

Daar staat u dan. U hebt zojuist ingestemd om de rol van projectleider op u te nemen. En dat terwijl u eigenlijk al genoeg andere taken hebt te volbrengen. U zoekt een manier van werken die het u mogelijk maakt een en ander te combineren. Het boek 'Projectmatig werken bij de hand' van Rudy Kor helpt u daarbij. Onomwonden, pragmatisch en soms zelfs confronterend.

De toon wordt in het voorwoord direct gezet met het advies om uzelf af te vragen of met uw keuze niet een goede vakman wordt ingeleverd voor een matige projectleider. 'Houd voor ogen dat gedurende langere tijd een aantal uren per dag toneelspelen voor de gemiddelde mens niet echt gezondheidsbevorderend is.' Het siert Kor dat hij in dit advies u en uw gezondheid voorop stelt. Wij hebben menig zichzelf overschattend projectleider niet alleen zichzelf maar ook zijn teamleden, het aanzien van de organisatie en bákken met geld de grond in zien boren.

Kor presteert u vervolgens een manier van werken die draait rondom drie centrale processen: het organiseren van betrokkenen, resultaatgericht denken en handelen en samenwerken en leidinggeven. Hierin schijnt onmiskenbaar de verbondenheid van Kor met Twynstra Gudde en projectmatig werken door: een praktische methode die al tientallen jaren 'staat als een huis'.

Kor typeert zijn manier van werken als een 'gezond boerenverstand aanpak'. En dat blijkt duidelijk als u het boek doorneemt. Zo geeft hij u aan de hand van elf praktische handreikingen invulling aan het proces 'het organiseren van betrokkenen'. Iedere handreiking bestaat uit korte en bondige tips en controlepunten, ondersteund door een duidelijke illustratie of schema. Erg handig vinden wij een kant-en-klare inhoudsopgave voor het startdocument en de projectopdracht van uw project. De opzet ervan maakt deze ook uitermate geschikt voor de wat kleinere projecten.

In het deel over 'resultaatgericht denken en doen' krijgt u zowel voor het starten, als voor het realiseren en het managen van uw project maar liefst elf handreikingen. Hierbij plaatsen wij één kritische kanttekening: het beheersen van risico's. Dit niet onbelangrijke managementaspect blijft onderbelicht.

Het deel over 'samenwerken en leidinggeven' bestaat uit negen handreikingen. Goed beschouwd gaat dit deel over vaardigheden en de 'zachte kant' van het vak: aspecten die zich moeilijk laten vangen in korte tips, trucs en schema's. Toch slaagt Kor hier wonderwel goed in als wij er vanuit gaan dat de lezer van dit boek enige managementervaring heeft.

Het boek sluit af met een handige, verklarende woordenlijst van projectvakjargon. Tijd om de balans op te maken. En die pakt wat Projectleider-Worden.nl betreft positief uit. 'Projectmatig werken bij de hand' is wat ons betreft niet alleen uitermate geschikt voor 'deeltijdprojectleiders' maar ook voor iedere 'voltijdprojectleider'. Een recht-toe-recht-aan handleiding die u op een praktische manier ondersteunt bij uw project.