21 augustus 2013 | Brigitte Koehler

In 'Bla-bla-bla' leert Dan Roam ons dat je voor het oplossen van problemen ideeën nodig hebt. En dat je je ideeën moet kunnen presenteren, niet alleen door het gebruik van woorden. Dan Roam spoort ons aan om onze ideeën vooral ook te tekenen. Want een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woorden, toch?

In 'Bla-bla-bla' stelt Dan Roam dat we bij het oplossen van problemen niet meer woorden nodig hebben, maar meer ideeën. En we hebben ze vaak snel nodig en ze moeten goed zijn. En om te weten of ze goed zijn moeten ze duidelijk zijn. Dan Roam leert je om nieuwe ideeën te presenteren zodat je snel tot de oplossing van een probleem kunt komen. Het boek biedt een plan, een kaart die je kunt gebruiken als je een probleem hebt en je een goed idee moet vinden om het op te lossen.

Iedereen kent dat wel, zo'n situatie waarin je het gevoel hebt midden in de bla-bla-bla te staan. Heel terecht merkt Roam op dat bla-bla-bla de plek is waar je heen gaat om te verstoppen, te verduisteren, af te leiden en te draaien. Een lawaaiige plek vol activiteiten en buzz. Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs een verkeerde plek te zijn, er gebeurt hier veel. En het kan opwindend zijn om hier middenin te staan. Maar met al dat gepraat en drukte is dit geen geweldige plek om te proberen de dingen eens goed te overdenken, en het is een bijna onmogelijke plek om veel aandacht te krijgen. Het enige wat ertoe doet is gehoord worden. Om hieruit weg te komen kun je, zoals Roam het zegt, twee paden volgen. Het pad van praten, schrijven en lezen. En het tweede, onbekendere pad, dat van de beelden. En om dit laatste pad met de beelden beelden, draait het in zijn boek. Logisch ook voor wie de andere boeken van Dan Roam al kent.

Een van de eerste dingen die Roam doet is een bla-blameter bouwen. Een handig schema met, jawel, duidelijke plaatjes die helpen bla-bla te herkennen. En ik kan je verzekeren dat geen vergadering meer het zelfde is als je de bla-blameter voor je legt!
Vervolgens gaat Roam over op Vivid (visueel en verbaal, beelden en levendig) Thinking. Elk goed idee kan duidelijker gemaakt worden, elk afwezig idee kan worden gevonden, en elk heel slecht idee kan worden afgebrand.

Om zijn theorie verder kracht bij te zetten staat Roam uitvoerig stil bij hoe onze hersenhelften werken, hoe je je Vivid Thinking kunt aanscherpen. En wat de valkuilen en belemmeringen zijn. Roam stelt namelijk dat we zo gewend zijn het woord te zeggen en te weten wat het betekent dat we onze visuele vermogens minder snel aanspreken. We kunnen het wel, maar het vereist een ander soort denken waar we niet meer aan gewend zijn. Ook de verschillende hersenhelften kun je weergeven in plaatjes. Roam kiest daarbij voor de vos en de kolibrie. Een idee dat hij verder uitwerkt zodat je vervolgens zelf leert elke persoon, plaats of ding in een plaatje weer te geven. Daarna volgen tal van voorbeelden aan de hand van casussen die je verder op weg helpen.

Wat mij opvalt aan de boeken van Roam en dus ook aan 'Bla-bla-bla' is dat ze ontzettend dik zijn. Roam leert je dan ook geen trucje, maar neemt je echt mee in zijn denkwereld en werkwijze. Je leert echt op een andere manier tegen woorden en plaatjes aan kijken. Dat is ook waarom ik Dan Roam op de voet volg. Zeker in mijn werk als trainer en loopbaanadviseur gebruik ik inmiddels vaker plaatjes.

In Roams boek 'Bla-bla-bla' stimuleert Roam ons om meer visueel te denken. Stap voor stap maakt Roam de theoretische kant duidelijk en neemt je letterlijk mee naar het uitvoeren hiervan. Het boek is zeer compleet, je vindt genoeg theorie, voorbeelden casussen en oefeningen om echt aan de slag te gaan.

Ik ben erg onder de indruk van 'Bla-bla-bla' en vind het een erg compleet en praktisch boek. Een boek dat voor iedere professional bruikbaar is, je zult er zeker iets uithalen dat je kunt toepassen in je werk.

25 juni 2013 | Amber Zwartbol

Ongetwijfeld ben je weleens met iemand in gesprek geweest, waarna je je afvroeg wat je gesprekspartner nou eigenlijk heeft verteld. Ongetwijfeld heeft iemand zich na afloop van een gesprek met jou dat ook weleens afgevraagd.

Grote kans dat je te maken hebt gehad met of schuldig bent geweest aan bla-bla-bla: er zijn te veel woorden gebruikt om de boodschap over te brengen, de gekozen woorden zijn niet juist of taaltechnisch was de boodschap niet in orde.

Volgens Dan Roam, de auteur van 'Bla Bla Bla', zijn woorden geweldig: 'Als ze goed gebruikt worden, helpen woorden ons denken, zorgen ze dat we voelen, laten ze ons herinneren, vertellen ze ons de waarheid, wijzen ze de weg, helpen ze ons begrijpen, ontrafelen ze het complexe, verbinden ze ons en geven ze ons leven betekenis.'

Niet alle woorden zijn dus bla-bla-bla. Om een onderscheid te maken tussen woorden die werken en bla-bla-bla heeft Roam de Bla-blameter ontwikkeld. De Bla-blameter heeft vier verschillende filters:

- De boodschap die de spreker wil overbrengen;
- Het idee achter de boodschap;
- De intentie waarmee de boodschap wordt gebracht;
- De toegevoegde waarde van Vivid (minder woorden, meer tekeningen)

Elke filter kan worden beoordeeld op een vierpuntsschaal. Wanneer iemand duidelijk is, het idee achter de boodschap goed kan verwoorden en de intentie van de boodschap helder is, dan beoordeelt Roam dit geheel als Geen bla-bla. Is de boodschap echter misleidend, het idee erachter heel slecht en de spreker heeft de intentie om zijn gesprekspartner af te leiden dan slaat de meter op de Bla-blameter uit naar Blah Blah Blah.

Al vroeg in het boek introduceert hij de vos en de kolibrie. Roam zegt over de keuze van deze dieren: 'Omdat alle termen die we loslaten op de balans in ons brein – verbaal versus visueel, analytisch versus synthetisch denken, lineair denken versus ruimtelijk – woorden zijn, zijn ze maar voor de helft van ons brein logisch. Als we ons visuele brein wakker willen maken, dan hebben we een betere manier nodig om de balans te zien. Om niet verstrikt te raken in een onderscheid met alleen woorden, stellen we ons voor dat er twee verschillende en zeer hongerige dieren in ons hoofd leven: een vos en een kolibrie.'

De vos staat symbool voor de woorden en de kolibrie staat symbool voor de beelden die de woorden kunnen vervangen.

Begeleid door vos & kolibrie wandel en vlieg je afwisselend door het bos (FOREST) van taal en tekeningen en verrast Roam iedere bladzijde weer! Steeds weer laat hij zien hoe je een tekst kunt vervangen door een simpele tekening, waarbij de boodschap soms zelfs krachtiger is dat wanneer er woorden worden gebruikt.

Net wanneer je denkt: 'leuk verhaal, maar ik kan helemaal niet tekenen', weet Roam je te overtuigen dat je met een paar simpele pennenstreken al een heel eind kunt komen. Roam stelt dat er feitelijk maar zes hoofdthema's zijn in een gesprek, namelijk: een naam, een getal, een opsomming, een geschiedenis, een sequentie en een wirwar aan informatie. Voor elk van deze thema's geeft hij voorbeelden - in woord en beeld - hoe je de woorden kunt vervangen door tekeningen. Zo kun je bij een naam een portret tekenen, bij een getal een diagram en wanneer er een opsomming volgt, kun je een kaart tekenen waarbij je de informatie letterlijk in kaart brengt.

'BlaBlaBla' overtuigt me op elke bladzijde en bij elke tekening.

Eerlijk is eerlijk, wellicht is mijn mening te gekleurd. In mijn werk als trainer maak ik vaak gebruik van tekeningen om mijn verhaal te verduidelijken en ik zie dat het effect heeft. Niet gehinderd door enige kennis over welke tekentechniek dan ook teken ik er rustig op los. Sterker nog, ik geef mijn cursisten regelmatig een flipovervel met een set stiften en vraag ze dat wat ze hebben gelezen om te zetten naar een tekening. Roam heeft me laten zien hoe je met een paar simpele lijnen een meer krachtige tekening kan maken, wat voor mij de grootste winst is na het lezen van dit boek.

Mocht je nog wat sceptisch tegenover de boodschap van Roam staan, dan zal hij je ongetwijfeld overtuigen door wat wetenschappelijke achtergronden. Naast de zeer uitgebreide bijlage en de literatuurlijst legt Roam uit hoe de twee hersenhelften werken en samenwerken en bespreekt hij het verbale en visuele brein.

De grootste kracht van het boek zijn echter zijn simpele, pakkende, aansprekende en geregeld humoristische tekeningen die woorden laten vervagen.