18 juli 2014 | Yolanda van Heese

Dan Roam is bekend van het boek ‘Op de achterkant van een servet’: een standaardwerk op het gebied van visual notes en zakelijke tekeningen. In ‘Het uitgevouwen servet’ laat hij (letterlijk!) zien hoe je zelf met tekeningen aan de slag kunt om problemen op te lossen. Het is een heerlijk boek, dat je aanzet om zelf te gaan tekenen en zo complexe vraagstukken in kaart te brengen en op te lossen.

Dan Roam is bekend van het boek ‚’Op de achterkant van een servet’: een standaardwerk op het gebied van visual notes en zakelijke tekeningen. Nu heeft hij in aanvulling daarop het boek ‘Het uitgevouwen servet’ geschreven: een praktisch werkboek waarin hij (letterlijk!) laat zien hoe je zelf met tekeningen aan de slag kunt om problemen op te lossen. Met dit werkboek kun je prima aan de slag zonder het basisboek te hebben gelezen. De boeken van Roam passen in de huidige trends dat steeds vaker visuals worden ingezet om een boodschap of verhaal over te dragen.

Roam start op heldere wijze met uitleggen dat het niet nodig is om daarvoor goed te kunnen tekenen, of een kunstenaar te zijn. Met eenvoudige symbolen en ‚stickman’ kun je prima de kern van je boodschap overbrengen. Dat haalt voor de beginnende tekenaar al heel veel schroom weg. Sterker nog: hoe menselijker je plaatje, hoe menselijker de respons!

Roam laat in vier delen zien hoe werken met tekeningen werkt: actief kijken, zien, voorstellen en laten zien.
De opzet die Roam daarvoor kiest doet wat geforceerd aan: hij presenteert zijn ideeën alsof je een workshop van vier dagen volgt. Deze vorm was meer tot zijn recht gekomen wanneer hij het had doorgetrokken en aan de lezer had gevraagd een vraagstuk of probleem als casus te gebruiken. Deze had Roam als een rode draad kunnen laten terugkomen bij de verschillende onderdelen van het boek. Maar maak je geen zorgen wanneer je niet de tijd hebt om vier dagen vrij te maken en als ware het een workshop door het boek te lopen: dat is helemaal niet nodig. Je kunt er op je eigen tempo doorheen.

Roam legt uit hoe je een probleem in kaart kunt brengen met behulp van de 6 vragen: wie / wat, hoeveel, waar, wanneer, hoe en waarom. Ook werkt hij uit hoe je rekening kunt houden met je doelgroep waaraan je je oplossing of voorstel wilt presenteren. Zijn tip: kijk met de ogen van je publiek. Tot slot heeft Roam nog enkele praktische tips hoe je kunt tekenen tijdens overleggen, toespraken of online.

Het zal geen verrassing zijn: dit boek zit vol met illustraties. Ze zijn verhelderend en duidelijk, waardoor je in een oogopslag ziet wat de bedoeling is en ze ook niet meer vergeet. Zo staat de ‘bla bla meter’ bij mij in mijn geheugen gegrift!

Het boek is geschikt voor iedereen die te maken heeft met lastige vraagstukken en daarbij creativiteit wil inzetten om ze op te lossen en de oplossingen te presenteren aan beslissers.
Ongetwijfeld kom je daarbij af en toe enige weerstand of schuchterheid tegen: veel beslissers zijn (nog) gewend aan powerpoint-presentaties met bullets en tekst. Verwacht je dat jouw doelgroep nog niet gewend is aan tekeningen? Informeer dan vooraf aan je presentatie wat je gaat doen en houd wat traditionele sheets achter de hand. Voor je het weet willen ze alleen nog maar tekeningen!

Kortom: een heerlijk boek, dat volstaat met oefeningen en voorbeelden. Roam zet je aan om zelf te gaan tekenen en zo complexe vraagstukken in kaart te brengen en op zoek te gaan naar oplossingen. Mij heeft het in ieder geval aangemoedigd om vaker tekeningen in te zetten.

12 maart 2014 | Brigitte Koehler

Wie in korte tijd letterlijk wil 'zien' hoe Dan Roams manier van problemen oplossen met behulp van tekeningen eruitziet heeft met 'Het uitgevouwen servet' een prima werkboek in handen. Je gaat letterlijk met pen en papier aan de slag en leert in vier dagen hoe je problemen kunt oplossen met behulp van het maken van tekeningen.

'Het uitgevouwen servet' is het werkboek dat hoort bij Dan Roams standaardwerk 'Op de achterkant van een servet'. Zelf heb ik dat boek met veel plezier gelezen en daardoor ben ik tijdens mijn trainingen steeds meer gebruik gaan maken van tekeningen. Maar ik wilde me graag verder verdiepen in Roams methode en daarom kon ik 'Het uitgevouwen servet' niet laten liggen.

Je hoeft 'Op de achterkant van het servet' niet gelezen te hebben om met 'Het uitgevouwen servet' uit de voeten te kunnen. Het boek is weliswaar alleen nog in het Engels verkrijgbaar (de Nederlandse vertaling verschijnt oktober 2013, red.) maar zeer toegankelijk geschreven. Het boek is opgezet als een vierdaagse cursus en op Roams eigen site is te lezen dat hij dit boek ook in zijn eigen cursussen gebruikt.

Op dag één begin je met het tekenen van verschillende basisvormen en natuurlijk je eigen 'stickman'. Zo kom je er lekker in. In het boek komt ook steeds het servet terug als basisvorm waarop je verschillende tekeningen kunt maken. Zo kom je gaandeweg ook achter de ontstaansgeschiedenis van Roams verhaal, dat letterlijk op de achterkant van een servetje is ontstaan. Ook introduceert Roam hier zijn rode draad, een Zwitsers zakmes, waarbij elk lemmet staat voor een stukje theorie. Dit beeld komt steeds verder ingevuld terug.

Daarna ga je op dag twee verder met leren hoe we de wereld om ons heen bekijken. Grote problemen kun je het best verdelen in kleine stukken. Iets wat natuurlijk al langer bekend is maar als je dit letterlijk gaat tekenen wordt het ook zichtbaar.

Vervolgens leert Roam ons op dag drie hoe we ons voorstellingsvermogen kunnen aanspreken. Hiervoor gebruikt Roam het SQVIV model. In het Nederlands vertaald als SKVIV:
S staat voor: Simpel
K staat voor: Kwaliteit
V staat voor: Visie
I staat voor: Individuele attributen
V staat voor: Verandering

SKVIV is Roams belangrijkste model, vijf vragen, die richting geven aan de wijze waarop een bedrijfsvraagstuk kan worden gevisualiseerd. Dit model kunt je in elke situatie gebruiken. In 'Op de achterkant van een servet' wordt SKVIV verbonden aan het beeld 'inktvis'. Tot mijn verbazing gebruikt Roam in 'Het uitgevouwen servet' het beeld 'het openen van een fles'. Nu ervaar ik opnieuw hoe sterk beelden kunnen zijn want voor mij blijft SKVIV onlosmakelijk verbonden aan de inkvis.

Ten slotte komt op dag vier alles samen en leer je hoe je kunt vertellen over de plaatjes die je tekent. Daarnaast laat Roam hier met een uitgewerkt praktijkvoorbeeld zien hoe het oplossen van problemen met plaatjes er in de praktijk uit kan zien.

Roam toont aan dat iedereen problemen kan oplossen met behulp van tekeningen. En dat dat tekenen van plaatjes te leren is. Het boek staat vol goede oefeningen die je helpen de stof eigen te maken. 'Het uitgevouwen servet' is 'Op de achterkant van een servet' maar dan meer in werkvorm geschreven/getekend. Als je letterlijk aan de slag wilt gaan en kilometers wilt maken dan is 'Het uitgevouwen servet' de juiste keus.