Slim Zand - 'Een scherp contrast met hoe ASML overkomt'
20 december 2019 | Elly Stroo Cloeck

In 1962 krijgt Philips een Amerikaans stukje gebakken zand in handen: een chip. Op dat moment maken ze zelf ook chips, maar déze chip is volledig machinaal gemaakt. In 1967 produceren ze het prototype van de beste chip-makende machine van die tijd. Ze krijgen de machine echter niet productierijp, en de niet-renderende chipmachinemakers worden uiteindelijk in 1984 in een joint venture gestopt: ASML.

Hiermee is de titel van het aardige boek Slim zand van Tijs van de Boomen verklaard. Het is echter niet zo slim om te denken dat dit boek over de ASML-organisatie gaat, over productieprocessen en innovatie. Nee, dit boek gaat over iets heel anders: over Veldhoven, waar veel van de 11000 werknemers van ASML wonen. Hoe is Veldhoven beïnvloed door de komst van de multinational, die heel veel internationale medewerkers (ex-pats mogen we ze niet noemen) aantrekt?

Om hierachter te komen wandelt de auteur in een spiraal rond en in Veldhoven en praat met zo'n beetje iedereen die hij tegenkomt. Niet alleen met die ex-pats, pardon, internationale medewerkers, maar voornamelijk met de ‘autochtone' bewoners. Hij bezoekt kroegen, scholen, sportverenigingen, en verdiept zich in de historie van de 4 oorspronkelijke kerkdorpen. Dat levert interessante bespiegelingen op, en ook straalt dit boek rust uit. De wandelingen zijn traag, de beschrijvingen uitgebreid, het leest als een roman. Het deed me denken aan ‘Reizen zonder John' van Geert Mak, waarin deze een tocht van John Steinbeck (Travels with Charley) overdoet: ook uitgebreide beschrijvingen van de hedendaagse en historische Verenigde Staten. Het is mooi hoe Veldhoven zo tot leven wordt gebracht. Ik kende de stad alleen van de Koningshof, een conferentiecentrum waar ik heel wat cursussen gevolgd heb, en natuurlijk komt ook deze plek in het boek voor. Het blijkt vroeger een klooster geweest te zijn, interessant.

Is Veldhoven door alle ex-p... sorry, internationale medewerkers een ‘global village' geworden, zoals Silicon Valley? Die indruk krijg ik niet, het blijft rustiek, bijna kneuterig overkomen. Een scherp contrast met hoe je je ASML voorstelt, en ook hoe de auteur de gebouwen van ASML beschrijft. Twee werelden die samenkomen, en toch weer niet. De internationale medewerkers doen hun uiterste best te integreren, terwijl de nieuwbouw van ASML wat minder subtiel met de bestaande omgeving omgaat.

Is dit dan wel een managementboek? Nou, als je als manager geïnteresseerd bent in hoe jouw bedrijf en jouw mensen de omgeving beïnvloeden, ten goede of misschien wat minder ten goede, dan moet je dit boek zeker lezen.

Vind je dat niet zo belangrijk? In dat geval nodigen de mooie sfeertekeningen uit tot een wandeling, niet in het minst omdat er gedetailleerde plattegronden zijn toegevoegd en je zo makkelijk de beschreven kerken en kroegen kunt vinden. En de ASML panden, maar daar zul je geen plattegrond voor nodig hebben. Ga lekker ‘Wandelen zonder Tijs'.

Elly Stroo Cloeck is projectmanager en auteur bij ESCIA. Ze schrijft recensies en samenvattingen van managementboeken, verzorgt managementboek-gebaseerde permanente educatie èn is jurylid voor Managementboek van het Jaar 2020'. Let op: dit boek dingt mee naar die titel, maarrrrrrr......er zijn 6 Juryleden en we lezen 240 titels, dus uit bovenstaande recensie kun je maar hééél weinig afleiden over de plaats van dit boek op de uiteindelijke ranglijst.

Slim zand - 'Een boeiend experiment van rijk kijken'
31 oktober 2019 | Ruben van de Belt

Sommige boeken zijn een beetje van het ene genre, een beetje van het andere. Maar in beide gevallen te weinig om er echt bij te horen. Het risico is dan levensgroot dat het boek vlees noch vis wordt. Of een welkome verfrissing die je niet snel vergeet.

Slim zand, van Tijs van den Boomen, is gelukkig vooral dat laatste: een unieke blik op wat er gebeurt als een internationaal gerenommeerd bedrijf als ASML neerstrijkt in een plaatsje als Veldhoven.

Van den Boomen heeft een maand op een vakantiepark nabij Veldhoven gezeten en maakt een uitgebreide wandeling door de gemeente, waarbij het cirkelend steeds dichterbij de kern van wat wel de 'global village' moet zijn. Hij is op zoek naar hoe een internationaal bedrijf, met even internationale medewerkers, een Brabants plaatjes vormt en beïnvloed. Zijn bevindingen zijn verrassend want het blijkt nog niet zo makkelijk om die 'global village' te vinden: de expats gedragen zich maar beperkt als een groep, en een groot deel doet er veel aan onderdeel te worden van de gemeenschappen in Velthoven.

Juist doordat van den Boomen wandelt en op basis van de geschiedenis van de bouw van ASML-gebouwen een beeld schetst van hoe de chipmachinemaker de gemeente veranderde en dat nog steeds doet, ligt de focus sterk op de openbare ruimte en de fysieke omgeving. In de gesprekken die de auteur voert met inwoners van de 'global village' en geboren en getogen Brabanders wordt dat aangevuld met een blik op de sociale lijnen die door Velthoven lopen. Het boek is daarmee een boeiend experiment van 'rijk kijken' naar een organisatie en gebiedsontwikkeling. Juist daarin is het een aanrader voor adviseurs en managers die voor grote bedrijven werken of met projectontwikkeling bezig zijn. Want als Slim zand één les wil meegeven, dan is het dat de interactie tussen mensen en hun omgeving vaak veel meer gelaagd en complex is dan de ontwerpen laten zien.

Ruben van de Belt is adviseur bij Adviestalent. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.