Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Spotify - 'Page turner over een start-up'
28 juli 2020 | Iwan Gerbrands

Spotify van Jonas Leijonhufvud en Sven Carlsson is een gemakkelijke doorlezer, en vertelt het verhaal hoe de streamservice zich heeft ontwikkeld van een idee in het hoofd van oprichter Daniel Ek naar een app die op een ieders telefoon of laptop te vinden is.

Het boek Spotify, geschreven door twee Zweedse journalisten, biedt een interessant kijkje in de wereld van de technologische start-ups en de bedrijfsmatige kant van de muziekindustrie.

Spotify heeft de manier waarop de meeste mensen muziek luisteren blijvend veranderd, en is hiermee een van de beste voorbeelden van de switch van de focus op ‘eigendom’ naar ‘toegang’. Dit is een trend waarin eigendom steeds minder belangrijk lijkt te worden. Ik weet zelf nog goed hoe raar het was om niet meer ‘eigenaar’ te zijn van een nummer, nu kan het me echter bijna niet meer anders voorstellen. Ik was benieuwd hoe ze dat voor elkaar hadden gekregen. Wat mij verraste is dat het succes van Spotify met name een technologisch succesverhaal is. De oprichters, bijna allemaal afgestuurd van het Royal Institute of Technology in Stockholm, wilden simpelweg een hogere standaard van gebruikersgemak realiseren. Hiervoor lieten ze zich inspireren door, en moesten ze concurreren met, het gemak waarmee muziek illegaal met behulp van Torrents van het internet kan worden gedownload. De oprichters van Spotify hadden dus niet zozeer de ambitie de muziekindustrie te vernieuwen, maar om een app te ontwikkelen die zo gebruikersvriendelijk was dat het kon concurreren met illegale downloads. Spotify had dus, bij wijze van spreken, net zo goed een filmstreamingdienst geweest kunnen zijn. Het realiseren van deze hogere standaard voor de consument (al je muziek altijd beschikbaar, en direct afspeelbaar) heeft veel bijgedragen aan het succes van Spotify.

Het boek biedt ook een interessant kijkje in de ontwikkeling van een start-up naar een succesvol bedrijf. Als een start-up zich wil ontwikkelen krijgt die al snel te maken met de financiële wereld. Hier bepaalt het potentieel van een bedrijf de waarde, en kan een goed idee dus inderdaad miljarden waard zijn. Het boek laat echter goed zien dat het maken van de juiste connecties en het overtuigen van de juiste investeerders uiteindelijk misschien wel belangrijker is geweest voor het realiseren van Spotify dan de kwaliteit van het oorspronkelijk idee. Voor mij als adviseur is het interessant om te weten hoe invloedrijk de financiële sector is, en wat voor andere wetten daar gelden.  Het boek maakte mij duidelijk hoeveel van de innovatie die wereld van morgen gaat kleuren, vandaag al in handen is, en beïnvloed wordt door investeerders.

In alle eerlijkheid had het boek met ongeveer de helft het aantal gebruikte woorden afgekund om het verhaal te vertellen. Ook neigen de schrijvers ietswat naar de naar de sensationele kant voor mijn smaak, door iets te veel met grote namen te strooien. Als je echter op zoek bent naar een goede page turner over een start-up die in iedereens broekzak terecht is gekomen, ben je met Spotify goed voorzien.

Iwan Gerbrands is adviseur bij OpMorgen. OpMorgen leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. OpMorgen is een initiatief van Twynstra Gudde.

Spotify - 'Een lezenswaardig boek'
7 april 2020 | Jan Hoogstra

Als er een organisatie is die de muziekbusiness heeft veranderd, dan is het Spotify wel. En deze organisatie bestaat nog maar 14 jaar. Over deze jaren hebben twee Zweden, Sven Carlsson en Jonas Leijonhufvud een boek geschreven.

In Spotify, hoe een kleine start-up een miljardenindustrie voor altijd veranderde beschrijven Sven Carlsson en Jonas Leijonhufvud aan de hand van (anonieme) interviews de ontwikkeling, met name gericht op de oprichter Daniel Ek.

Wie heeft tegenwoordig geen Spotify-account? Al dan niet betaald, maar je kan kiezen naar welke muziek je op welk moment wil luisteren. Sterker nog, Spotify kan met aanbevelingen komen op basis van je muzieksmaak of die van je vrienden, danwel mensen met dezelfde muzieksmaak. Big brother of big data?

Spotify, hoe een kleine start-up een miljardenindustrie voor altijd veranderde beschrijft het ontstaan van Spotify, van kleine organisatie tot de wereldwijde organisatie die ze nu zijn. De twee Zweedse auteurs, Sven Carlsson en Jonas Leijonhufvud, volgen Spotify als journalist al enkele jaren, eigenlijk al vanaf het begin. Dit geeft mooie inzichten in de geschiedenis van Spotify, die net als vele start-ups moeilijke tijden heeft gekend. Vaak zijn ze langs de rand van de afgrond gegaan, maar hebben op het laatste moment toch weer financiering weten te regelen.

Mooi is ook het inkijkje in de muziekbranche, de macht ligt eigenlijk met name bij de uitgevers, de artiesten hebben zelf maar weinig in te brengen. Spotify moet dan ook een heel groot deel van haar omzet afdragen aan deze uitgevers. In het verleden is dit ook in aandelen gegaan, veel uitgevers zijn hier rijk van geworden. Net als overigens de oprichters van Spotify, de financiers van het eerste uur en veel medewerkers.

Het boek volgt chronologisch de historie, waarbij af en toe stapjes vooruit of terug in de tijd worden gemaakt, dit is soms wat verwarrend. De beschrijvingen van de onderhandelingen met de platenmaatschappijen, het verkrijgen van financiering en het werven van de juiste medewerkers maakt veel goed.

Het boek beschrijft beeldend hoe het gegaan is. Songtitels van bekende nummers zijn in de tekst verwerkt, dat had van mij niet gehoeven, het biedt geen toegevoegde waardeen leidt alleen maar af. Jammer is ook dat het geen geautoriseerde biografie is, de oprichter van Spotify wilde niet meewerken aan het boek. Veel bronnen blijven ook anoniem, waardoor het af en toe wat gissen wordt of het inderdaad op de beschreven manier is gegaan. Toch is Spotify een lezenswaardig boek over hoe je met een goed idee en het juiste netwerk een miljardenindustrie kunt veranderen.

Jan Hoogstra is partner bij WeDoTrust, waar hij opdrachten uitvoert op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden