De Side Hustle - 'Het laat je niet meer los'
26 mei 2021 | Jasmijn Mioch

Geld groeit aan bomen. Chris Guillebeau, weet het zeker. Ook voor ons, zijn lezers, is een mooi extraatje binnen handbereik. Je hoeft alleen maar een idee te vinden en vervolgens te leren hoe je er een winstgevend bedrijf van maakt.

Hoe je een een winstgevend bedrijf maakt van je idee? Dat is nou precies wat Guillebeau als ervaringsdeskundige je graag vertelt. Net als in zijn eerdere boek De 100 euro Startup doet hij dat ook in De Side Hustle met een bravoure die aanstekelijk werkt. Of je nou zelf al een briljant idee hebt of nog helemaal niet. Guillebeau loodst je door de mogelijkheden.

Gitaarlessen
Het geven van gitaarlessen, het online delen van je favoriete recepten en het verkopen van cosmetica, het zijn allemaal voorbeelden van succesvolle side hustles. Het zijn hobby's die je zelfstandig omtovert tot onderneming. Een liefhebberij die je naast je baan start zonder veel kapitaal of kennis. Je hebt alleen een dosis enthousiasme en dit boek nodig. De rest volgt vanzelf.

Vijf weken
Het stappenplan is simpel te volgen en onderverdeeld in vijf weken. In die weken leer je over de verschillende soorten hustles, over het belang van netwerken (vraag je vrienden en familie om hulp!), en over het creëren van je eigen verhaal. De stappen zijn geïllustreerd met waargebeurde verhalen van sidehustlers die je voor zijn gegaan. Ook krijg je aansprekende opdrachten als: schrijf je ideale klant een brief. Elke bladzijde staat vol met tips om jouw project te laten bloeien, zoals rekenvoorbeelden om je ideale prijs te bepalen, communicatiestrategieën en tips voor het bijhouden van de administratie.

Kluns
Eerlijk is eerlijk. De Side Hustle bleef lang in de kast liggen omdat uw recensent dacht te druk te zijn met andere interessante boeken lezen en andere belangrijke dingen doen. Want je weet één ding: als je dit boek openslaat, laat het je niet meer los. Je wordt direct in een 27-dagenplan getrokken en je voelt je een kluns als je het plan niet volgt. Want wie wil er nou niet geld verdienen met zijn of haar hobby-projectje? Wie wil er nou geen plezier en extra inkomen naast de stabiliteit van een vaste baan en dito inkomen?  Als je het aan durft dit boek op te pakken en het stappenplan te volgen, gaat het je lukken. Waar wacht je nog op?

Jasmijn Mioch is adviseur Learning & Development met een specialisme op het gebied van leiderschapsontwikkeling. Daarnaast schreef zij een gastbijdrage in het boek Hybride van Matthijs Steeneveld over Blended Learning en is zij redacteur bij het Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties (TvOO).