Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
18 maart 2010 | Perry Oostrum

'Laat de klant naar jou komen' van Erno Hannink is een boek dat zelfstandig professionals helpt klanten te krijgen via internet. Het boek leert alles over bloggen, hoe je een goede nieuwsbrief opstelt en verstuurt, hoe je contact met een doelgroep opbouwt en onderhoudt en hoe je sociale netwerken als Twitter en LinkedIn nuttig inzet. Hannink houdt zich nadrukkelijk verre van de theorie over het vermarkten van diensten, om zich volledig op de praktijk te kunnen richten, de praktijk van het inzetten van internet om jezelf zichtbaar te maken voor nieuwe opdrachtgevers. Want dat is immers waarvan de zelfstandige het moet hebben.

Marketing voor de zelfstandige, ga er maar aan staan. Niet het meest sterke punt voor de vele professionals, die zich vooral gespecialiseerd hebben op inhoud. Steeds meer goed opgeleide mensen met een aantal jaren ervaring bij een baas achter de kiezen vragen zich af of ze dat ook niet voor zichzelf kunnen doen. Bord in de tuin, even naar de Kamer van Koophandel en je bent in business. Toch? Was het maar zo eenvoudig... Opeens merk je de waarde van de backoffice van het bureau waarvoor je zo lang werkte en waarvan je je afvroeg of dat nou wel moest. Waar die overhead voor nodig was...? Accountmanagers leken als vanzelf voor nieuwe opdrachten te zorgen, de administratie voor de facturen en aan het eind van de maand werd je bankrekening weer aangezuiverd.

Veel zzp'ers weten de eerste schreden op het pad van zelfstandigheid te zetten via bestaande relaties uit de tijd dat ze in loondienst werkten, al dan niet op een nette manier. Maar na een tijdje houdt dat op. Dan zijn er nog de brokers, de bureaus die voor veelal schandalige marges tot wel 30 of 40 procent van jouw tarief klussen weten aan te brengen. Ook niet ideaal. Het heft in eigen handen nemen, dat is wat Erno Hannink voorstaat. Hij had ruim tien jaar ervaring in management-, marketing- en salesfuncties voordat hij een aantal jaren geleden besloot voor zichzelf te beginnen. Daarnaast heeft hij de weblog Enthousiasmeren.nl, die gaat over klanten vinden en binden. Hij geeft presentaties over klanten krijgen via internet, organiseert workshops en schrijft over dit onderwerp. En ook werkt hij dagelijks aan projecten bij zijn klanten om ze te helpen werk te genereren via internet. Want daar is het ook waar iedere zelfstandige nieuwe klanten moet kunnen vinden. In 'Laat de klant naar jou komen' heeft hij zijn kennis en ervaring gebundeld en laat hij zien hoe je dat doet.

In vier delen, 'Marketing voor een zelfstandige', 'Gevonden worden door je doelgroep', 'Contact onderhouden met je doelgroep' en 'Midden in je doelgroep', behandelt Hannink onderwerpen als het ontwikkelen van je eigen marketingboodschap, bloggen, nieuwsbrieven en sociale netwerken. Wees gewaarschuwd: 'Laat de klant naar jou komen' is zeer op het 'hoe' bericht en geeft meer dan duidelijk antwoorden op de vraag hoe de beschikbare techniek en hulpmiddelen rondom deze fenomenen ingezet kunnen worden. Daardoor blijven onderwerpen als hoe je nu zo'n eigen marketingboodschap vormgeeft, de vraag wie je doelgroep is en hoe te bepalen wat jij daarvoor te bieden hebt zwaar onderbelicht. Eigenlijk gaat Hannink er vanuit, dat dat deel van het huiswerk al verricht is voor je met dit boek aan de slag gaat. Dat is uiteindelijk waar het hem om te doen is: aan de slag gaan. Het net op!

Lezers die nog nieuw zijn op het gebied van sociale netwerken zullen veel tijd winnen met 'Laat de klant naar jou komen'. Stap voor stap legt Hannink uit hoe je blogs moet aanpakken, hoe je meer rendement uit Twitter kunt halen of hoe je bijvoorbeeld je LinkedIn-profiel kunt optimaliseren. En menig doorgewinterd gebruiker van dit soort hulpmiddelen zal met dit boek ook zijn of haar voordeel kunnen behalen. Zelf gebruik ik zijn aanwijzingen bijna dagelijks in mijn avonturen op Twitter (@PerOostrum) en LinkedIn.

Klanten krijgen via internet
31 december 2009 | Pierre Spaninks

Hoe kom je als zelfstandig professional in contact met je potentiële klanten? ‘Er is maar één manier’, zegt Erno Hannink, ‘via internet.’ Daarom schreef hij Laat de klant naar jou komen: een praktische gids voor online marketing. Internet maakt veel mogelijk, maar de vraag wie je bent en wat je wilt doen voor wie moet de professional nog steeds zelf beantwoorden.

Laat de klant naar jou komen is nadrukkelijk bedoeld voor zelfstandige werkende professionals. Mensen die hun vak verstaan en die ervoor hebben gekozen om dat uit te oefenen voor eigen rekening en risico. Een groep waar auteur Erno Hannink zelf ook toe behoort: na tien jaar in verschillende bedrijven te hebben gewerkt begon hij in 2006 voor zichzelf. Hannink is de man achter Enthousiasmeren.nl dat bedrijven helpt om internet te gebruiken bij het werven van klanten. Met ‘Laat de klant naar jou komen’ laat hij zelfstandig werkende professionals profiteren van de inzichten die hij daarbij heeft opgedaan.

De gedachte achter ‘Laat de klant naar jou komen’ is even simpel als doeltreffend. Zelfstandigen hebben net als ieder bedrijf klanten nodig om te kunnen bestaan. Ze moeten voortdurend nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten aan zich binden. Helaas hebben ze daarvoor maar een beperkt budget tot hun beschikking. Traditionele marketingtechnieken vallen dan gauw af, ook al omdat ze vaak niet meer zijn dan een schot hagel. Als zelfstandige al je potentiële klanten bereiken, is vrijwel onmogelijk. Het omgekeerde kan wel: zorgen dat potentiële klanten jou kunnen vinden. Internet maakt het mogelijk om bij hen in beeld te komen op het moment dat zij zoeken naar de oplossing die jij te bieden hebt.

Dat laatste klinkt ook weer simpeler dan het is, want hoe doe je dat dan: internet voor jou laten werken? In dit boek laat Erno Hannink zien welke mogelijkheden er allemaal zijn en hoe je ze als zelfstandig professional het best kunt gebruiken. Hanninks eigen website is een heel goed voorbeeld. In de kern is het een weblog, waarop hij regelmatig nieuwe berichten plaatst: ideetjes, gedachtes, tips, commentaren over alles wat te maken heeft met zijn vakgebied en met zijn deskundigheid. De site is zo opgebouwd dat zoekmachines er makkelijk de weg in vinden. Als er wat nieuws op staat, twittert Hannink daarover. Die tweets leveren weer nieuwe bezoekers op. Wie zo een paar keer iets interessants heeft gevonden en ook in de toekomst op de hoogte wil blijven, kan zich met een muisklik abonneren op Hanninks nieuwsbrief, op zijn tweets, of op zijn RSS-feeds waardoor een programma als Google Reader voortaan automatisch alle nieuwtjes oppikt. Wie de behoefte voelt om te reageren kan mailen of een chat-sessie starten: in het betreffende venstertje is te zien of Hannink daar op dat moment beschikbaar is.

Zo’n site opbouwen met alles erop en eraan, is niet iets wat je van de ene dag op de andere even doet. Waar het uiteindelijk om gaat is dat je als zelfstandig professional virtueel aanwezig bent op de plekken waar je klanten zijn, en dat zij kunnen zien dat jij de oplossing hebt (of bent) voor hun probleem. Bijna alle afzonderlijke onderdeeltjes van Hanninks aanpak werken ook in hun eentje, maar samen versterken ze elkaar wel.

‘Laat de klant naar jou komen’ bestaat uit vier delen. In het eerste deel gaat het in zijn algemeenheid over marketing voor zelfstandigen: hoe ontwikkel je een kernachtige boodschap die duidelijk maakt wat je kunt betekenen voor wie en waarom. Het tweede behandelt de technieken om gevonden te worden door je doelgroep: hoe zet je een aantrekkelijk weblog op en hoe zorg je dat zoekmachines het weten te vinden. Het derde deel draait om de vraag hoe je vanaf dat weblog contact houdt met je doelgroep. Daarbij kan een elektronische nieuwsbrief goede diensten bewijzen (mits met toestemming, anders is het spam). In het vierde deel gaat het over online netwerken als LinkedIn en Facebook: manieren om voeling te krijgen en te houden met wat je doelgroep (en jou) bezighoudt.

Elk deel van ‘Laat de klant naar jou komen’ staat tjokvol tips, voorbeelden en beschrijvingen die de lezer stap voor stap meenemen door het ontwikkelen van een blog, een nieuwsbrief, of een profiel op een netwerksite. Alleen dat al maakt de aanschaf van het boek tot een prima investering voor al die zelfstandige professionals (je zult ze de kost moeten geven) die wel het gevoel hebben dat internet iets voor hen kan betekenen maar die geen idee hebben waar ze zouden moeten beginnen.

De kracht van dit boek is echter tegelijkertijd ook de zwakte van het boek. Hannink is op zijn best als het gaat over het How to. Zijn enthousiasme daarvoor maakt dat het What en Why er een beetje bekaaid vanaf komen. Niet dat hij zich er geen rekenschap van geeft dat je als zelfstandig professional eerst moet weten wie je bent, wat je kunt en wat je wilt voordat je daar andere mensen mee lastig valt. Dat staat meteen al in het eerste hoofdstuk. Maar daarna komt toch al gauw de nadruk te liggen op alle technische snufjes, en dreigt de vorm de inhoud te gaan overheersen. Met name voor de professional die zijn of haar motivatie ontleent aan het werk voor de klant en die niet bij voorbaat opgewonden raakt van allerlei technische snufjes, kan dat een afknapper betekenen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden