4 april 2014 | Peter Streefkerk

Stel je jezelf als inkoper ook wel eens de vraag ‘ja, maar wat als alles lukt’? Dan ben je niet de enige. Het afgelopen jaar was schrijver Berthold Gunster al te gast bij twee NEVI-kringen met zijn ‘Ja-maar Omdenken show’. Twee keer leverde dat een uitverkochte zaal en enthousiaste reacties op. Berthold Gunster is de auteur van het boek ‘Ja-maar wat als alles lukt’. In Nederland inmiddels meer dan 30.000 keer verkocht. In het genre populaire psychologie is hij daarmee de best verkopende auteur.

Het is de vraag of jij als inkoper ook iets hebt aan het boek ‘Ja-maar wat als alles lukt’. Benut jij alle mogelijkheden om je vak onder de aandacht te brengen van je interne klanten? Beleef jij je vak met alle mogelijke passie? Weet jij die passie ook voor het voetlicht te brengen? Krijg jij de waardering die je verdient? Als je een van deze vragen met een duidelijk nee beantwoordt, dan is dit boek een aanrader. Luister naar een paar voorbeelden uit de dagelijkse inkooppraktijk. ‘Ja maar, als we geen steun krijgen van de directie voor onze inkoopprofessionalisering lukt het nooit’. ‘Ja maar, je weet hoe leveranciers reageren op verzoeken om kostenverlagingen te realiseren’. ‘Ja maar de klant betaalt en bepaalt. Daar kunnen wij niets aan veranderen’.

Veel mensen en dus ook inkopers worden gehinderd door een ‘ja-maar’ levenshouding. Bij alles wat er gebeurt spreken ze meer over de beperkingen en bezwaren dan over de kansen en mogelijkheden. Dat die negatieve grondhouding contraproductief werkt, zal iedereen kunnen bevestigen. Negatief zijn maakt voorzichtig, cynisch, sceptisch en argwanend. En vooral blind voor de kansen die volop aanwezig zijn om inkoop op een hoger niveau te brengen binnen je organisatie. ‘Ja maar’ hoor ik je zeggen, ‘hoe krijg ik dat dan voor elkaar?’. Om te beginnen door dit boek te kopen, op je gemak te lezen en vervolgens te werken aan een ‘Ja-en’-houding. Kan dat? Ja, dat kan!

Het boek volgt qua hoofdstukken de indeling van een kantoorgebouw met een receptie, begane grond, tien verdiepingen en een helikopter platform. De tien verdiepingen vormen de kern van het boek. Ze bevatten de methode om ‘ja-maar’ gedrag te veranderen in ‘ja-en’ gedrag aan de hand van tien regels. De vele praktijkvoorbeelden die Berthold Gunster geeft zijn humoristisch en confronterend. Ze gaan over ingesleten (onbewuste) gewoontes en denkbeelden die belemmerend kunnen werken bij de realisatie van je doelen. Het bijzondere aan het boek is de onvermoede diepgang, waarmee de waarde uitstijgt boven dat van een ‘gewoon’ managementboek.

Een goed en vooral praktisch boek met een vragenlijst om je ontdekkingstocht te beginnen. Laat je verrassen. Leer je negatieve gevoelens af. Pak je kansen als inkoper binnen je eigen organisatie. Geef je beroep een nieuwe invulling. Je zult merken dat dit zo zijn voordelen heeft. Niet alleen zakelijk maar ook privé. Dat neem je ook nog even mee: twee voordelen voor de prijs van één. Daar zegt toch geen inkoper nee tegen.

4 december 2006 | Mariska Fennema

In onze huidige maatschappij zijn er veel mogelijkheden voor mensen om zich te ontplooien. Hoe komt het dan toch dat veel mensen het gevoel krijgen dat zij niet datgene doen wat zij eigenlijk zouden willen doen? Volgens Berthold Gunster komt dit voort uit een Ja-maar levenshouding: er is altijd wel een argument te bedenken waarom iets niet kan. De auteur is afgestudeerd aan de Akademie voor Expressie en grondlegger van de Ja-maar filosofie. Gunster is trainer en coach, en verzorgt trainingen en workshops bij bedrijven en instellingen.

De essentie van het boek 'Ja-maar wat als alles lukt? De 10 regels voor een Ja-maar-vrij-leven' is het veranderen van een Ja-maar levenshouding naar die van Ja-en. 'Ja-en is de wereld zonder grenzen. Alles is mogelijk, alles kan. Geen feit zo weerbarstig of het kan ingepast worden binnen de eigen plannen.' Aldus Gunster.

Wie zou dat niet willen? Een Ja-en levenshouding vindt men bij de inspirerende denkers en leiders die een nieuwe kijk op de werkelijkheid kunnen creëren. Om zelf een Ja-en houding te bereiken, moet men natuurlijk eerst inzicht krijgen in de stand van zaken. Om in te kunnen schatten hoe het ervoor staat met de levenshouding van de lezer bevat het boek een test, bestaande uit een aantal stellingen. Met het inzicht uit die test kan men het boek vervolgens verder lezen, in de globale wetenschap waar men het persoonlijke zwaartepunt op moet leggen.

De kern van het boek is hoofdstuk 5. In dat hoofdstuk worden 10 regels voor een Ja-en levenshouding worden uiteengezet. Die regels bestaan uit Ja-zeggen tegen de volgende tien aspecten: het 'zijn', de werkelijkheid, dit leven, emoties, je vermogens, je verlangens, doelen, anderen, elke gebeurtenis, doen. Gunster geeft per onderwerp talloze voorbeelden van ingesleten (onbewuste) gewoontes en denkbeelden die belemmerend kunnen werken. Hoewel ik niet denk dat de lezer zich overal in zal herkennen dan denk ik dat het toch vermakelijk is om te lezen. Op zijn minst herkent u er anderen in. Inspirerend is dat Gunster tegelijkertijd inzichten aandraagt om die gewoontes en denkbeelden te kunnen doorbreken. En dat is eigenlijk ook de kracht van het boek.

Het boek wordt gaandeweg boeiender. Steeds duidelijker wordt waar het eigenlijk allemaal om draait, namelijk: waardoor kom ik in beweging? Wat drijft mij nu echt? Vooral dit laatste vond ik interessant. De dingen die je nu doet, doe je die omdat je die nu werkelijk zo graag wilt, of zijn er andere (onbewuste) redenen voor? En ga je daar dan ook wat aan doen?

'Ja maar' eindigt met een hoofdstuk over het onderwerp 'succes'. Wat is succes eigenlijk? Succes is volgens Gunster vooral een ervaring. Om jezelf als succesvol te ervaren, moet men ook waarnemen wat men allemaal al heeft bereikt. Om succes te hebben, is het belangrijk om de fundamentele bron voor een Ja-maar houding, angst, te accepteren. Deze angst kan zich manifesteren in angst voor fysieke bedreiging, angst voor sociale buitensluiting, en angst iets niet goed te doen. De Ja-en houding betekent dat men op zoek gaat naar de onderliggende verlangens van deze angsten. Dus in plaats van het mogelijke gevaar te bestrijden kan men de energie beter richten op het vervullen van het onderliggende verlangen. Succes heeft ook een prijs: wie succesvol wil zijn zal moeten kiezen en beperken. En succes vraagt om geduld en doorzettingsvermogen.

'Ja maar' is niet het zoveelste doe-het-zelf-boek naar een succesvoller leven. De lay-out van het boek lijkt op het eerste gezicht eenvoudig en wellicht wat rommelig, maar het leuke daarvan is dat men op onverwachte plekken verrassende teksten tegenkomt. Ik vind het dan ook geen boek dat je in één keer uit moet lezen om vervolgens de regels toe te gaan passen. De kracht van dit boek is juist dat het tot nadenken stemt. En vervolgens natuurlijk: doen!