Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
31 maart 2014 | Peter Streefkerk

De tijd dat duurzaam kopieerpapier de kleur had van toiletpapier ligt ver achter ons. Duurzaam inkopen is allang geen hype meer en de kinderschoenen ontgroeid. Van milieubewust inkopen midden jaren 90 vorige eeuw zijn we in de 21e eeuw aangeland bij maatschappelijk verantwoord inkopen. In het boek ‘Duurzaam inkopen: nu doen!’ schetst Jacques Reijniers samen met een aantal co-auteurs een beeld van wat er bij duurzaam inkopen nu allemaal komt kijken, welke ontwikkelingen er gaande zijn en welke voortgang we daarbij boeken.

Als je bekijkt hoeveel boektitels er inmiddels verschenen zijn waarin het woord ‘duurzaam’ voorkomt, kom je uit op respectabel aantal. Zoek je vervolgens op de woorden ‘inkoop’ en ‘duurzaam’, dan blijf je steken op het schamele aantal van één boektitel. Dat ene boek is ‘Duurzaam inkopen: nu doen!’ waarmee Jacques Reijniers een leemte vult in de Nederlandse inkoopliteratuur. Een boek geheel gewijd aan het onderwerp duurzaam inkopen, dat is precies waar inkopend Nederland op zat te wachten.

Ik schrijf met recht ‘zaten te wachten’, want het onderwerp duurzaam inkopen kwam er ook in de algemene inkoopliteratuur tot nu toe bekaaid vanaf. In boeken als ‘Inkoop, een nieuw paradigma’, ‘Professioneel inkopen’ en ‘Inkoop’ komt het onderwerp duurzaamheid slechts spaarzaam aan de orde met her en der een verwijzing of een voorbeeld. Een compleet boek over duurzaam inkopen ontbrak en dat alleen zou al een reden moeten zijn om dit boek aan te schaffen

Jacques Reijniers voerde net als bij het boek ‘Inkoper innoveer!’ de redactie. Naast dat hijzelf ook een inhoudelijke bijdrage leverde (deel I), nodigde hij een aantal co-auteurs uit om hun visie over duurzaam inkopen aan het papier toe te vertrouwen. Het resultaat daarvan vormt het hart van het boek (deel II) en geeft een goed inzicht in de stand van de zaken en de aanwezige mogelijkheden op het gebied van duurzaam inkopen. Het is tegelijkertijd ook de grote zwakte van het boek. Door de verschillende visies ontbreekt een overzichtelijke structuur waarin alle aspecten die met duurzaam inkopen te maken hebben een logische plek hebben. Het kost derhalve wat tijd als je bepaalde onderwerpen wilt terugvinden.

Wat het boek naast de visies vooral biedt zijn verwijzingen naar andere literatuur en internetsites en een grote hoeveelheid praktijkvoorbeelden. In deel II, maar met name in deel III. Het deel met de columns uit het blad P+, waarin Jacques Reijniers de vragen van lezers beantwoordt. Voorbeelden van alledaagse zaken waar mensen in de praktijk tegen aanlopen als zij duurzaam inkopen in de praktijk willen brengen. Het maakt het boek toegankelijk en illustreert tegelijk de worstelingen van inkopend Nederland.

Het boek was nog beter geweest als het die noodzakelijke structuur en daarbij behorend ontwikkelingsmodel had gehad. Maar de praktische voorbeelden, de lijsten met aandachtspunten, de talloze verwijzingen en de hoeveelheid nuttige informatie zorgen ervoor dat iedere inkoper dit boek in zijn boekenkast moet hebben staan. Ook al is duurzaam inkopen een gedeelde verantwoordelijkheid binnen iedere organisatie, het biedt de inkoper kansen de organisatiedoelstellingen op dit gebied samen met zijn interne klanten en de leveranciers te realiseren.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden