Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
19 november 2013 | Milou Engelaer

In mijn eerste week in de functie van adviseur bij Adviestalent, werd mij al de vraag gesteld die ik het meest vreesde: 'Jij hebt nog een frisse blik, hoe kijk jij daar tegenaan?' Een vraag die voor mijn gevoel eigenlijk betekende: zeg jij er eens iets creatiefs over, dat ons tot een inzicht brengt waar wij nog nooit over nagedacht hebben, dat inhoudelijk sterk en relevant is en bijdraagt aan de doelen die behaald moeten worden. Van schrik kwam er geen enkel creatief idee in mij op. Met mijn traditionele, wetenschappelijke kennis had ik niet het gevoel dat ik aan de verwachtingen kon voldoen. Om die reden ging ik op zoek naar nieuwe invalshoeken. De achterflaptekst 'Wil je het innoverend vermogen én de impact vergroten?' prikkelde me en ik besloot het boek 'Innoveerkracht' van Guido van de Wiel en Remco Mostertman te bestellen.

In 'Innoveerkracht' worden de ideeën van twaalf visionairs beschreven, die allen een andere kijk op organisaties en leiderschap hebben. Uit het boek spreekt één hele duidelijke boodschap: zoals het nu gaat, gaat het niet lang meer. En daarom moeten we toe naar organisaties die verder kijken dan winstmaximalisatie, die bijdragen aan de samenleving, duurzaam organiseren, talent tot bloei laten komen en autonomie van de medewerker stimuleren. Organisaties waarin leiders faciliteren, verbinden en vertrouwen geven. Concepten die - zoals de generatietheorieën al beschrijven - goed passen bij generatie Y en die op mij dan ook een tintelende werking hebben.

Duurzaamheid, nieuw leiderschap, sociale innovatie: allemaal onderwerpen die nauwelijks tot niet in mijn standaard studiecurriculum voorkwamen. En toch zijn de visies zoals beschreven in dit boek niet helemaal nieuw voor me. Tijdens het lezen kwam ik er achter dat ik het merendeel van de conclusies zelf al een keer getrokken heb, namelijk tijdens het schrijven van mijn scriptie over talent-bewust organiseren. Blijkbaar ben ik innovatiever dan ik zelf dacht! Omdat ik zelf grote moeite had om concreet te worden met mijn scriptie, keek ik opeens enorm uit naar de 'inspirerende voorbeelden uit de praktijk'. Helaas voor mij bleek de nadruk hier niet op te liggen in 'Innoveerkracht'. Ik had graag gezien dat alle visionairs hun ideeën hadden onderbouwd met een duidelijk voorbeeld, maar in een aantal gevallen bleef het bij abstracte theorie. Gelukkig krijg je daardoor wel helder voor de geest in welke thema's je je verder wilt verdiepen en 'Innoveerkracht' reikt je daar verschillende bronnen voor aan.

Al met al is 'Innoveerkracht' een stimulerend bladerboek, perfect ingericht om bijvoorbeeld elke ochtend in de trein een shotje inspiratie tot je te nemen. Daarnaast heeft het me bewust gemaakt op en zelfvertrouwen gegeven over, de frisheid van mijn blik. Maar belangrijker nog, het prikkelt om na te denken over de toekomst van organisaties en leiderschap en bovenal over hoe je als (young) professional kunt bijdragen aan de transitie. En heel eerlijk, het brengt me ook op ideeën over het publiceren van mijn scriptie!


Guido van de Wiel, Remco Mostertman
Innoveerkracht

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden