Fixeren, repliceren of innoveren?
18 september 2013 | Paul Groothengel

Je zou er een aardig kwartetspel van kunnen maken. Mag ik van jou van de serie ‘business model fixeerders’ het geïmplodeerde Kodak? En heb jij voor mij dan IKEA, uit de serie ‘business model verfijners’? Doe mij dan van de ‘business model innoveerders’ DSM. De wijze waarop deze en andere bedrijven hun businessmodellen al dan niet aanpasten, komt uitgebreid aan bod in Re-inventing business (‘hoe bedrijven hun businessmodel innoveren’).

De wetenschappers Henk Volberda, Frans van den Bosch en Kevin Heij van onderzoeksinstituut INSCOPE bieden daarnaast recepten die ondernemers en managers helpen in de keus tussen bijvoorbeeld verbetering of radicale vernieuwing van hun huidige business model.

De uitkomsten van dit onderzoek onder zo’n 600 Nederlandse bedrijven kun je op twee manieren zien. Aan de ene kant: wat treurig dat een op de drie Nederlandse bedrijven (vrijwel) niets doet aan innovatie van hun business model. Aan de andere kant: wat positief dat 43% van de Nederlandse bedrijven ‘in hoge of enige mate’ in staat is om een radicaal nieuw businessmodel te ontwikkelen en tegelijk hun bestaande business model te verfijnen. Daarmee scoren ze gemiddeld 18% hogere bedrijfsprestaties dan niet-innoveerders.

De teloorgang van Kodak - dat nota bene de voorloper van de digitale camera uitvond maar geen afstand durfde te doen van de opbrengsten die de analoge camera’s genereerden - laat zien dat tijdig technisch innoveren nog geen garantie is voor tijdig je business model in de goede richting buigen.

Volberda en zijn medeonderzoekers gaan ook in op de vraag hoe je replicatie en vernieuwing van business modellen organiseert. De belangrijkste hefbomen daarvoor zijn, in volgorde van positief effect: ondernemend management, nieuwe organisatievormen zoals een platte netwerkorganisatie, en (pas op de derde plaats) technologie. Daarnaast geven ze mooi inzicht in wat ze noemen de versnellers en vertragers van business model innovatie. Zo leidt uitgebreid klantonderzoek hooguit tot verbetering van hetzelfde, en moet je voor een radicale vernieuwing tijdig je CEO de laan uitsturen, want die is hooguit tien jaar houdbaar.

Volberda en zijn mede-onderzoekers leverden een inspirerend en uitgebreid boek af dat wemelt van de cases, waaronder Vopak, TomTom, Randstad, IHC Merwede, KPN. Het enige minpunt is een ontbrekend trefwoordenregister.

21 augustus 2013 | Robert Paul Schwippert

Het is algemeen bekend dat in onze snelveranderende wereld innoveren een voorwaarde is voor succes. Maar toch verwaarloost een op de drie bedrijven zijn businessmodel. In 'Re-Inventing Business' geven Volberda c.s. op systematische wijze een inzicht in businessmodellen van bedrijven en instellingen. Uitgangspunt hierbij is niet of je je businessmodel verandert, maar wanneer, in welke mate en vooral hoe. Welke factoren zijn hierbij van belang? Wat is de rol van het management? Dat zijn de vragen die dit boek stelt. Mag dan niets meer hetzelfde blijven? Toch wel. Aldus deze praktische wetenschappelijke visie op businessmodelinnovatie.

In 1975 ontwikkelde Kodak de voorloper van de elektronische camera. In 2012 vroeg hetzelfde bedrijf uitstel van betaling aan. Dit voorbeeld laat zien dat een technologische voorsprong dus niet altijd leidt tot commercieel succes. Belangrijker dan de juiste uitvinding is de vraag of een bedrijf zijn businessmodel op tijd vernieuwt. En welke factoren hierbij van belang zijn. Dit is het centrale thema van 'Re-Inventing Business'. De auteurs, allen verbonden aan de Rotterdam School of Management, gingen in hun aanpak niet over een nacht ijs. Een survey onder 10.000 organisaties in Nederland, alsmede tientallen casestudies liggen ten grondslag aan het boek. Hierbij stonden twee vragen centraal:
1. Welke overwegingen spelen bij de keuze tussen het exploiteren van een bestaand businessmodel (replicatie) of een nieuw businessmodel (vernieuwing) en
2. Welke hefbomen worden hierbij gebruikt en wat is de rol van het management.

De uitkomsten geven genoeg stof tot nadenken. De auteurs nemen de lezer mee in de wereld van businessmodellen, startend met wat een businessmodel is en wat het toevoegt. Hierna wordt beschreven hoe een aantal bedrijven businessmodelinnovatie aanpakt en hierbij de keuze maakt tussen replicatie en innovatie of een combinatie van deze twee. Een volgend hoofdstuk behandelt de hefbomen die kunnen worden ingezet, te weten technologische vernieuwing, management, organisatie en co-creatie. In de vorm van casestudies worden de katalysatoren en weerstanden behandeld die je tegen kunt komen bij invoering van nieuwe businessmodellen en als laatste wordt stilgestaan bij de rol van het management bij businessmodelinnovatie. Het boek sluit af met een discussie rondom een aantal do's en don'ts van Nederlandse managers.

Het is hiermee een compleet en gestructureerd boekwerk dat op systematisch wijze de aspecten van businessmodelinnovatie in kaart brengt. De waarde van het boek ligt hem vooral in het gedegen behandeling van het onderwerp en de koppeling met de praktijk. In het boek worden namelijk tientallen cases beschreven van succesvolle en minder succesvolle aanpassingen van businessmodellen. In een aantal gevallen (o.a. DSM, NXP, Havenbedrijf Rotterdam) worden deze cases verder uitgewerkt en gekoppeld aan het ontwikkelingsmodel van businessinnovatie. Het hoofdstuk over de taken van management bij innovatie is een goede toevoeging, maar blijft mijns inziens op een iets te abstract niveau steken, waardoor de toepassing minder duidelijk is.

Gegeven het feit dat iedere manager zijn businessmodel op gezette tijden tegen het licht dient te houden is dit boek een echte aanrader. Het boek zet enerzijds aan tot reflectie en anderzijds inspireren de vele voorbeelden tot actie. Het is daarmee een prima gids voor de reis van 'best practise' naar 'next practise'.

Re-inventing business

Het is algemeen bekend dat in onze snelveranderende wereld innoveren een voorwaarde is voor succes. Maar toch verwaarloost een op de drie bedrijven zijn businessmodel. In 'Re-Inventing Business' geven Volberda c.s. op systematische wijze een inzicht in businessmodellen van bedrijven en instellingen. Uitgangspunt hierbij is niet of je je businessmodel verandert, maar wanneer, in welke mate en vooral hoe. Welke factoren zijn hierbij van belang? Wat is de rol van het management? Dat zijn de vragen die dit boek stelt. Mag dan niets meer hetzelfde blijven? Toch wel. Aldus deze praktische wetenschappelijke visie op businessmodelinnovatie. In 1975 ontwikkelde Kodak de voorloper van de elektronische camera. In 2012 vroeg hetzelfde bedrijf uitstel van betaling aan. Dit voorbeeld laat zien dat een technologische voorsprong dus niet altijd leidt tot commercieel succes. Belangrijker dan de juiste uitvinding is de vraag of een bedrijf zijn businessmodel op tijd vernieuwt. En welke factoren hierbij van belang zijn. Dit is het centrale thema van 'Re-Inventing Business'. De auteurs, allen verbonden aan de Rotterdam School of Management, gingen in hun aanpak niet over een nacht ijs. Een survey onder 10.000 organisaties in Nederland, alsmede tientallen casestudies liggen ten grondslag aan het boek. Hierbij stonden twee vragen centraal:

Henk Volberda, Frans van den Bosch, Kevin Heij
Re-inventing business