21 december 2015 | Antonia van Houdt-Stoel

‘Geluk dat we alleen voor onszelf zoeken, is nergens te vinden.’ Met deze quote van Thomas Merton begint het boek Gelukkig werken. In een boek gericht op de dagelijkse praktijk leggen de auteurs een directe verbinding tussen werk, geluk en zelfleiderschap.

Onno Hamburger en Ad Bergsma behandelen in zeven hoofdstukken een aantal belangrijke thema’s uit de literatuur rondom werkgeluk. Thema’s als zelfkennis, werkwaarden en de opbrengst van werkgeluk voor het individu en voor het team passeren de revue. Met de bovenstaande quote van Merton willen de auteurs een misverstand uit de weg ruimen: dat geluk in het werk alleen zou draaien om jezelf. En dat geluk zou gaan over je altijd blij en positief voelen. ‘Het doel van dit boek is niet de lezer kortdurend te laten genieten van een fijne dagdroom, maar in plaats daarvan een pad te wijzen dat voert naar meer voldoening in het werk’.

Volgens de auteurs is het genieten van je werk en het vinden van voldoening daarin een levenskunst. Een bewuste houding die voor iedereen is weggelegd en waar je in kunt groeien. Wel is het zo dat bepaalde eigenschappen je een duwtje in de goede richting geven. Mensen die extravert en vriendelijk zijn en hoog scoren op openheid (of intellectuele autonomie) voelen zich over het algemeen gelukkiger in hun werk. Daarnaast is het van invloed hoe consciëntieus en emotioneel stabiel jij bent: scoor je hier hoog op, dan ervaar je vaak meer werkgeluk. Maar deze inzichten leiden niet tot een status quo wat betreft je werkgeluk. De rode draad in het boek is het werken aan je persoonlijk leiderschap. In het boek kun je korte testen invullen die inzicht geven in waar jij staat op de bovengenoemde vijf eigenschappen. Daarna volgen oefeningen om bijvoorbeeld meer bewust te genieten, negatieve gedachten te beïnvloeden en stil te staan bij waar je dankbaar voor bent.
Het tweede deel van het boek gaat in op vragen als: wat is voor jou de beste werkplek? Welke valkuilen moet je vermijden en hoe houd je de verandering vast?

Prettig aan het boek is de directe toepasbaarheid in je werk. Het thema raakt aan jobcrafting: hoe geef je jouw werk vorm rondom je sterke eigenschappen en de werkzaamheden waar je voldoening uit haalt? In de leerbegeleiding van adviseurs bij Adviestalent komen deze vragen goed van pas. Wel miste ik wat diepgang in het boek: ik kreeg het gevoel dat ik halverwege een hoofdstuk de rest kon voorspellen. Ook hadden de praktijkvoorbeelden diepgaander en gevarieerder gekund. Het boek is opgebouwd langs de carrièrelessen van een van de auteurs. Dat volstaat wellicht in een trainingssetting, maar van een boek verwacht ik meer. Een behoefte die ik wel kan duiden overigens als ik denk aan de portie consciëntieusheid in mijn karakter. Zie daar: een van de spiegels die het boek voorhoudt. Het boek in zichzelf overtuigt mij niet, maar maakt wel nieuwsgierig om meer te doen met gelukkig werken.

1 februari 2012 | Marianne Eussen

Als u niet lekker in uw vel zit op uw werk, dan doet u uzelf en uw collega's tekort. Dat is de kern van het boek 'Gelukkig werken' in één zin. Gelukkige mensen zijn leergieriger, productie-ver en beter bestand tegen stress en veranderingen. Onno Hamburger en Ad Bergsma houden zich al jaren bezig met geluk. In dit praktische werkboek hebben zij al hun kennis gebundeld. Op basis van het geluksKOMPAS en de persoonlijke ervaringen van Hamburger, gaat u werken aan uw eigen werkgeluk.

Het eerste dat opvalt aan het boek 'Gelukkig werken' van Onno Hamburger en Ad Bergsma is dat het een echt werkboek is. De uitgever heeft het ook als gratis E-book beschikbaar gesteld. Er is dus geen excuus meer mogelijk. U kunt er overal en altijd mee aan de slag. Meteen al in het eer-ste hoofdstuk wordt u uitgedaagd om over uw eigen situatie na te denken. Naar mate u verder in het boek komt, neemt het gehalte aan zelfwerkzaamheid toe. Het kostte mij in het begin moeite om de oefeningen daadwerkelijk te doen. Door de hoeveelheid opdrachten was ik geneigd om het ' werken aan geluk' nog wat uit te stellen.

Met het geluksKOMPAS loodsen de auteurs u door de hoofdstukken van het boek. De letters staan voor de onderdelen, die belangrijk zijn voor het bepalen van uw persoonlijke richting:
Keuzes maken
Ontdek jezelf
Maak gebruik van je kwaliteiten
Pauzeer voor bezinning
Ambassadeur
Smart

Hamburger en Bergsma onderscheiden drie basisingrediënten voor gelukkig werken: plezier in het werk, zinvolheid van het werk en de mate waarin beroep op uw kwaliteiten wordt gedaan. Het is moeilijk om deze heldere indeling in het vervolg vast te houden. Al snel steken begrippen als authenticiteit en voldoening de kop op en blijkt een en ander sterk samen te hangen.

De auteurs hebben bewust gekozen om het boek in de ik-vorm te schrijven. Ondanks de toelich-ting daarop aan het begin van het boek, komt het geheel toch over als een persoonlijk relaas van Hamburger. Dit doet geen recht aan het boek, dat verder vol zit met wetenschappelijk verant-woorde lijstjes en aanbevelingen. De persoonlijke verhalen van Hamburger verlevendigen het boek aan de ene kant, maar daardoor lijkt het aan de andere kant slechts gebaseerd op een enkele ervaring.

Vooral in het hoofdstuk over zelfkennis krijgt u als lezer veel informatie over de persoon Onno Hamburger. Het staat tussen de tekst door, terwijl in eerdere hoofdstukken deze informatie als voorbeeld in een kader verwerkt wordt. Het gebruik van de ik- en de wijvorm loopt hier heel erg door elkaar. Dat bemoeilijkt het begrip. Het lijkt daarom niet meer op een praktische keuze, zoals in de inleiding verwoord is. Ik heb er erg aan moeten wennen dat het perspectief van de persoon Hamburger zo nadrukkelijk in de voorbeelden zit en eigenlijk doet dat de inhoud van het boek tekort.

De Vision Quest in het tweede hoofdstuk vind ik een leuke manier om op een ontspannen manier uw denken te versnellen. Het idee is dat u signalen uit uw omgeving krijgt die antwoord kunnen geven op vragen waar u al maanden mee loopt te stoeien. Wanneer u het lastig vindt om te re-flecteren op wat u echt belangrijk vindt, kan deze oefening uitkomst bieden. Dit is maar een klein voorbeeld van de vele oefeningen en handvatten die het boek biedt.

Al met al ben ik wel te spreken over het boek. Diverse methodieken waarover op zich alweer een boek vol te schrijven is, worden heel praktisch bij elkaar gebracht. Het geheel is gericht op het doel om gelukkiger te worden in uw werk. Ik ben ervan overtuigd dat u veel nieuwe inzichten over uzelf en uw werk(plek), wanneer u de oefeningen serieus aanpakt. Die inzichten kunt u ge-bruiken om uw werkgeluk te vergroten.