2 september 2015 | Jeroen Rycken

Genadeloos. Niet meteen een woord waarmee ik mij identificeer, maar na het lezen van het boek van Erik Bertrand Larssen blijft het woord hangen. In eerste instantie lijkt het een oproep om jezelf fysiek en mentaal uit te dagen.Ik bespeurde bij mijzelf een negatieve associatie met het woord, maar anders dan de titel doet vermoeden ademt het boek een positieve motivatie en passie.

Vanuit zijn militaire achtergrond bij de Noorse commando’s gelooft Larssen dat ons lichaam tot ontzettend veel in staat is en veel kan verduren. Vaak is het onze geest die het ons verhindert om het volledige potentieel van ons lichaam te benutten. Op het eerste oog lijkt dit vooral van toepassing op de topsporters die Larssen begeleidt, maar ook voor mij als adviseur merk ik dat een intensieve werkweek mij wel degelijk fysiek uitput. Het is dan ook vaak gemakkelijk om toe te geven aan de zachte bank thuis. Zelf heb ik bijvoorbeeld de neiging om na de wekker toch nog een paar keer te snoozen of een taak toch iets te lang uit te stellen.

Larssen roept je op om niet te blijven hangen in zo’n gewoonte, maar om duidelijke doelen voor jezelf te stellen, zorgen dat je jezelf eraan herinnert om dit ongewenste patroon te doorbreken. Bij het bepalen van je doel daagt Larssen je uit om echt te kijken naar de ambities die je wilt verwezenlijken en een echte uitdaging aan te gaan. Je kunt immers meer als je genadeloos voor jezelf bent! Het kiezen voor een duidelijk doel maakt het gemakkelijk om te kiezen tussen wat bijdraagt aan het behalen van jouw doel en wat niet. Vervolgens kun je door middel van visualisatie er voor zorgen dat je eventuele obstakels ook weet te overwinnen, omdat je eigenlijk al weet hoe die zich zullen voor doen.

Tot nu toe klinkt het niet als iets nieuws onder de zon. Waar Larssen mij echter mee weet te raken, is zijn besef dat veel mensen geneigd zijn om zich te vergelijken met anderen. Hier gaat in zijn ogen echter geen motivatie vanuit om jezelf beter te maken. Als jonge adviseur vergelijk ik me ook vaak met de verwachting die de opdrachtgever volgens mij heeft. Wanneer erkenning dan uitblijft of wanneer je de lat te hoog hebt gelegd, zul je nooit een goed gevoel over je prestatie krijgen. Door jouw prestatie met jouw standaard te vergelijken, voorkom je dit probleem.

Ook het idee van Larssen dat iedereen invloed kan uitoefenen op zijn of haar prestatiesituatie spreekt mij aan. De prestatiesituaties zijn de momenten waarop je de daadwerkelijke prestaties die bijdragen aan jouw doel moet leveren. Door middel van visualisatie kun je jezelf voorbereiden op die momenten, maar je kunt er ook voor zorgen dat je in een modus komt waarin je lekker in je vel zit. Hij haalt daarbij de rituelen die sommige topsporters uitvoeren voorafgaand aan een wedstrijd als voorbeeld aan. Door jezelf in de gemoedstoestand te brengen waarin je in het verleden je beste prestaties hebt geleverd, kun je die met een goede voorbereiding herhalen.

‘Genadeloos’ heeft mij overtuigd dat ik mijn persoonlijke efficiëntie kan vergroten door van mijzelf uit te gaan en mijn eigen prestatiemodus te ontdekken. Het boek biedt een aantal technieken waarmee ik harder voor mij zelf kan zijn en dus efficiënter. Tegenwoordig beeld ik me in hoe lastig het de volgende ochtend gaat zijn om in één keer op te staan of hoe druk ik het ga krijgen als ik een taak dreig uit te stellen. Het helpt mij om niet in te geven aan mijn slechte gewoonten. ‘Genadeloos zijn’ is inmiddels een soort mantra geworden. Het boek van Larssen is in mijn ogen dan ook ideaal voor iedereen die zichzelf graag uitdaagt, maar dit toch te vaak uitstelt.

1 september 2015 | Sonja de Bruin

‘Je kunt meer dan je denkt! Het is geen kwestie van kunnen, maar van willen. Maar je moet eerst weten wat je wil.’ Zo eindigt Erik Bertrand Larssen de inleiding van zijn boek 'Genadeloos' en dat vat het boek meteen goed samen. Met zijn achtergrond als militair (commando) en econoom voelt de schrijver feilloos aan waar de hedendaagse mens mee worstelt en waar hij behoefte aan heeft.

Dit boek geeft op een no-nonsense manier handvatten om meer grip te krijgen op je leven. De inhoud is niet echt nieuw, maar wel op een verfrissende en prikkelende manier geschreven; neem alleen de titel al!

Erik Bertrand Larssen is de nummer één mental trainer van Noorwegen, is een veelgevraagd spreker en werkt als coach voor bekende topatleten en topmanagers. Naast ‘Genadeloos’ heeft hij ook het boek ‘Helweek’ geschreven. Deze twee boeken vormen een tweeluik en zijn in willekeurige volgorde te lezen.

‘Genadeloos’ heeft een lekker duidelijke en logische structuur. Na uitleg over zijn achtergrond en waarom hij mental coach is geworden begint het boek pas echt.
Het eerste deel van ‘Genadeloos’ gaat over het leven van alledag; over hoe je verandering in gang kunnen zetten door je leven in perspectief te plaatsen, je waarden en behoeftes in kaart te brengen en de juiste doelen te stellen.

Maar dan moet de grootste uitdaging nog komen; het behalen van je doelen. Ik vind het prachtig dat de schrijver als uitgangspunt neemt dat een goed doel zorgt dat je iedere dag weer de juiste keuzes maakt. Daarnaast geeft hij op een hele motiverende manier heel veel tips, waarvan er vast wel tussen zitten die je aan zullen spreken.
In een interview vertelde tennisster Andre Agassi dat hij nooit dacht aan Grand Slams of grote toernooien. Hij dacht alleen: ‘Als ik vanavond naar bed ga, wil ik trots zijn op mezelf’. Hij was zich daar iedere dag van bewust.

In het tweede deel van het boek neemt de schrijver je mee naar de prestatiesituatie. Dit deel sprak mij persoonlijk minder aan omdat de prestatiesituatie veel meer van toepassing is op sporters dan op mensen in een zakelijke omgeving. Uitgangspunt is volgens de schrijver om de kracht bij jezelf te zoeken.

Kortom hier is een schrijver aan het woord die kennis van zaken heeft en die het ook op een boeiende en motiverende manier op papier heeft gezet. De vele, jubelende recensies van zijn klanten, die in kaders door het heel boek zijn geplaatst, heeft hij naar mijn idee helemaal niet nodig. Erger nog, ze doen afbreuk aan dit geweldige boek, maar laat dit laatste punt van kritiek je niet weerhouden om dit boek te gaan lezen.

23 juli 2015 | Antoon Koehorst

Larssen is in Noorwegen een buitengewoon populair mental trainer. Het tweeluik ‘Helweek, 7 dagen die je leven veranderen’ en ‘Genadeloos’ hebben uitstekende verkoopcijfers behaald. De boeken richten zich op persoonlijke ontwikkeling in de vaste overtuiging dat je veel meer kunt dan je denkt. Zoals de subtitel aangeeft, is ‘Genadeloos’ een inleiding op ‘Helweek’, maar het is ook prima zelfstandig te lezen.

Dat Erik Bertrand Larssen met ‘Genadeloos’ een verre van zweverig boek heeft willen afleveren, blijkt al direct uit de opening. Hij begint met een citaat van Al Pacino uit de film ‘Any Given Sunday’, waarin de acteur als footballcoach zijn team toespreekt. Vervolgens put Larssen uit eigen herinneringen aan de survivaltraining bij het Noorse leger. Met zijn markante kop op de cover lijkt hij te willen beklemtonen: dit is geen boek voor watjes, maar voor doorzetters!
Zijn boodschap verwoordt hij ook helder: hij wil het bewustzijn van zijn lezer aanscherpen en denkpatronen die je prestaties negatief beïnvloeden veranderen. Tot slot hoopt hij dat wij vaker ‘het goede gevoel’ ervaren.

De eerste stappen die hij zet, zijn niet spectaculair. We moeten zoeken naar een persoonlijk doel, met eigen waarden en behoeften. We hebben het vaker gelezen, maar niet altijd op een dergelijke heldere en praktische manier. De mengeling van lessen en persoonlijke verhalen zorgen voor afwisseling. De schrijver bedient zich van een eenvoudige, vlot leesbare schrijfstijl, wat zeker aan zijn populariteit heeft bijgedragen.

Larssen is wars van hoogdravende theorieën, maar daarin schuilt ook zijn zwakte. Af en toe wil hij zijn stellingen kracht bijzetten met pseudo-wetenschappelijke kennis, zonder echt te overtuigen.

De ideeën van Larssen zijn duidelijk beïnvloed door zijn ervaringen als militair. Zijn voorkeur voor een Spartaanse training en discipline, is mij te kort door de bocht. Kritiekloos en met verbazingwekkend gemak lijkt hij de militaire aanpak te willen gebruiken bij iedere andere organisatievorm.

Voor wie is dit boek dan bedoeld? Zelf denkt hij - ongetwijfeld ook ingegeven door commerciële overwegingen - dat dit boek voor iedereen is. Larssen citeert veelvuldig topsporters en managers die beschrijven hoe zij zijn begeleiding als geweldig succesvol hebben ervaren. Hier spreekt iets te veel ijdelheid in door. Maar ook dat past bij de boodschap van Larssen. Wanneer je in jezelf gelooft, kun je meer dan je denkt.

Het slot waarin hij nog één keer in gaat op zijn ‘genadeloos’-motto, doet het zeer lezenswaardige boek te kort. Een zin als ‘Pijn is het duidelijkst teken dat ik nog in leven ben’, is niet aan iedereen besteed.

Wat mij wel aanspreekt, zijn de praktische aanwijzingen om in het leven van alledag kleine veranderingen in je gedrag te realiseren. Haalbare doelen, zonder gelijk genadeloos aan de slag te gaan met een helweek!

21 juli 2015 | Brigitte Koehler

In zijn boek ‘Genadeloos’ leert Erik Bertrand Larssen hoe je nu het beste uit jezelf kunt halen door middel van mental training. En hoe hij o.a. sporters coacht en hoe hij zijn methode heeft ontwikkeld. Dus als jij meer wilt weten over Larssen en hoe zijn aanpak in elkaar steekt dan is dit echt een boek voor jou.

‘Genadeloos’ van Erik Bertrand Larssen vormt een tweeluik met zijn boek ‘Helweek’, dat ik al eerder las. Je kunt de boeken in willekeurige volgorde lezen, en samen vormen ze de ultieme voorbereiding op het doen van een helweek. Maar waar Larssen in zijn boek ‘Helweek’ heel praktisch toewerkt naar het ultieme doel: het doen van die helweek, is het boek ‘Genadeloos’ in mijn ogen eigenlijk meer een biografie over Larssen zelf en de ontwikkeling van zijn coachingsmethode.

In ‘Genadeloos’ leer je Larssen goed kennen. Hij beschrijft hoe hij opgroeit en hoe hij zijn officiersopleiding voltooit en tot twee maal toe de toelatingstest doet. Een zeer bepalende ervaring voor Larssen en ook een waarop zijn coachingsprincipes zijn gebaseerd. Zijn belangrijkste les: Je kunt echt meer aan dan je zelf denkt. Larssen vertelt in zijn boek hoe hij begonnen is met coachen en het gehele boek door geeft hij voorbeelden van hoe hij nu precies atleten motiveert en wat hij hen dan smst. ‘Genadeloos’ biedt wat dat betreft echt een kijkje in zijn keuken.

Omdat ‘Genadeloos’ een tweeluik vormt met ‘Helweek’ ontkom ik er toch niet aan de boeken naast elkaar te leggen en te vergelijken. En ‘Genadeloos’ laat je zien wat er nu precies achter ‘Helweek’ steekt en waarop Larssen zijn principes baseert. Dit alles helpt je om zijn boek ‘Helweek’ nog beter te begrijpen en de tips nog beter te kunnen toepassen. ‘Genadeloos’ is meer een theorieboek, met achtergronden en voorbeelden over anderen terwijl ‘Helweek’ toewerkt naar een doel en je daardoor veel meer laat kijken naar jezelf.

Kortgezegd leert Larssen ons dat het belangrijk is om doelen te stellen, dat je moet geloven in een goede afloop, en dat je een besluit moet nemen. Vervolgens laat hij ook zien hoe je je doel kunt bereiken, wat ervoor nodig is om jezelf op koers te houden en hoe innerlijke dialoog en visualiseren je hierbij helpen. Larssen pretendeert niet iets nieuws te vertellen, maar hij brengt wel alles wat hij weet en waarom hij tot deze inzichten is gekomen. Hij laat zien wat hem nu heeft aangezet om te coachen en hoe jij hiermee je voordeel kunt doen. En dus hoe jij jezelf kunt helpen om de beste versie van jezelf te worden. En hoewel we niet allemáál door Larssen kunnen worden gecoacht, kunnen we wel ons voordeel doen met zijn methode.

1 juli 2015 | Hans van der Loo

Mocht je ooit in handen van de Noorse mental trainer Erik Bertrand Larssen terechtkomen, dan ben je gewaarschuwd: je leven zal genadeloos op zijn kop worden gezet. Je zult jezelf afpeigeren en pijn doen tot het zwart voor je ogen ziet. Met als beloning dat je na 7 zware dagen – een helweek – een ander mens bent geworden. Om zo’n helweek met succes te doorstaan, moet je over heel wat mentale bagage beschikken. Waaruit die bagage bestaat en wat je ermee kunt doen, beschrijft Larssen in zijn onlangs verschenen boek ‘Genadeloos’.

Als militair kwam Larssen erachter dat de mensen veel meer kunnen dan ze voor mogelijk houden. De reden dat ze zich inhouden heeft te maken met pure gemakzucht. De kennis om meer uit het leven te halen is er doorgaans wel, maar de daadkracht om de comfortzone ook écht te verlaten, is er niet. Hoe anders is dat in het leger. Als rekruut maakte Larssen een ervaring mee die zijn verdere leven zou tekenen. Om te bepalen of ze geschikt waren om officier te worden, werden hij en zijn kompanen volledig afgebeuld. In het leger sprak men van een ‘helweek’. Deze aanpak beviel hem zo goed, dat Larssen de pijnbank als methode hanteert om zijn clientèle, variërend van topsporters tot zakenmensen, tot nieuwe hoogten te inspireren.

In zijn vorige boek beschreef de mental trainer hoe je zo’n helweek het beste kunt inrichten. In ‘Genadeloos’ geeft hij aan wat je te doen staat om je op zo’n week voor te bereiden en hoe je de vruchten ervan zo goed mogelijk kunt plukken.

Zelfverandering – waar daarover heeft Larssen het – begint altijd met het vage gevoel dat je je potentieel beter wilt benutten en dat je iets bijzonders wilt presteren. Maar wat dan? Het antwoord op deze vraag krijg je wanneer je in staat bent om je leven in perspectief te plaatsen. Stap uit de dagelijkse sleur en denk na hoe waardevol het leven is dat je leidt. Is dit wat je wilt of zou je liever andere dingen willen doen? Als je doorgaat met je gewone leven, waar sta je dan over pakweg tien jaar? Wat vind je écht belangrijk? Wat wil je achterlaten? Waarover wil je dat mensen tijdens je begrafenis spreken?

Wanneer je het antwoord op deze vragen hebt gevonden, is het cruciaal om je richting te bepalen. Ambities en doelen zorgen ervoor dat je je energie op de juiste manier kanaliseert, dat je motivatie toeneemt en je beter gefocust bent, waardoor de kans groter wordt dat je je doel ook daadwerkelijk bereikt. Een belangrijke tip: kies niet alleen voor haalbare doelen. Probeer de lat altijd hoger te leggen. Doe niet als sporters die aangeven dat ze als doel hebben om in de top 100 te komen. Larssen stelt hen steevast de vraag wat die andere 99 sporters in hun ogen beter maakt dan zijzelf? Wat weerhoudt hen ervan om voor de eerste plaats te kiezen?

Om je ambities waar te maken, moet je over een flinke dosis optimisme beschikken. Ga niet zitten piekeren en laat je ook niet door angst verlammen. Ga er anderzijds ook niet vanuit dat het realiseren van je doelen een ‘makkie’ wordt. Probeer je altijd op het slechtste voor te bereiden, dan valt het in de praktijk alleen maar mee. Larssen spreekt in dit verband van visualiseren. Dit is een techniek om jezelf denkbeeldige situaties voor ogen te houden. Visualiseren betekent dat je toekomstige prestaties zo beeldend mogelijk probeert te beschrijven. Het voordeel ervan is dat je je brein op toekomstige handelingen voorbereidt. In de sport is het heel gebruikelijk om te visualiseren. In de wereld van bedrijven en organisaties wordt er wat vreemd tegenaan gekeken. Daar beperkt men zich meestal tot gortdroge rapporten en zielloze presentaties. Dom, dom, dom! Visualisering is niet alleen een perfecte oefening om je brein te trainen, maar maakt het ook mogelijk om gedeelde betekenis te creëren. Beelden scheppen verbinding. Gedeelde beelden zijn een belangrijke energiebron.

Behalve het hoofdstuk over visualisering weet Larssen eigenlijk weinig toe te voegen aan wat zijn collega’s de afgelopen decennia al duizenden keren hebben verteld. Betekent dit dat je het boek maar beter links kunt laten liggen? Zeker niet! Het is niet alleen zozeer de inhoud als wel de toonzetting die het tot een prikkelend boek maken. Larssen streeft niet naar serene stilte, maar naar harde actie. Hij probeert mensen niet te ‘ont-wikkelen’, maart geeft ze gewoon een schop onder hun kont. Wie – net als ik – jeuk krijgt van trainers die mensen in hun kracht willen zetten of tot hun kern laten komen, kan zijn hart ophalen bij de Noorse bikkel. De taal die hij hanteert is niet zalvend en zweverig, maar bikkelhard en genadeloos. ‘Wie genadeloos is, gaat door tot het pijn doet’. Dat is andere koek dan met dichte ogen overgeven aan meditatieve gedachten en wachten totdat de toekomst door het sleutelgat naar binnen komt (echt gehoord tijdens zo’n sessie!). Of wat te denken van de volgende: ‘De dood is waarschijnlijk de beste uitvinding van het leven. Je tijd is beperkt, dus verspil die niet door iemands anders leven te leven’. Now we’re doing business!