Listig in lastige situaties
2 februari 2017 | Paul Breman

Listig in Lastige Situaties is een typisch Jack van Minden boek: luchtig, vol met tips, een tikje komisch en soms ook wat cynisch.

Toen ik Listig in lastige situaties van Jack van Minden onder ogen kreeg, was mijn eerste reactie: 'niets nieuws onder de zon.' Maar toen ik het boek las, vond ik het toch verfrissend en door de talrijke voorbeelden praktisch erg bruikbaar.

Listig in lastige situaties gaat over de vele potentieel conflictueuze situaties waarin mensen zowel privé als in hun werk terechtkomen: meningsverschillen met jouw (zaken- of privé) partner, met ambtelijke instanties, in winkels, in de rechtszaal, in de politiek etc. Het boek behandelt herkenbare meestal dagelijkse voorbeelden die velen van ons met enige regelmaat tegenkomen. De belangrijkste boodschap van Jack van Minden in deze situaties is: 'think first, act later' en 'wees hard voor de zaak maar zacht voor de mens', vrij naar Roger Fisher en William Ury van 'The Harvard Negotiation Project'. Behalve het boekje van Roger Fisher en William Ury, Getting to Yes, dat gemakkelijk leesbaar is (en dat ook is vertaald naar het Nederlands), zijn de meeste boeken en artikelen over onderhandelen, macht, belangentegenstellingen en politiek namelijk moeilijk toegankelijk voor de gemiddelde lezer. Het boek Listig in lastige situaties is dat niet, maar juist eenvoudig leesbaar, en tegelijkertijd toch theoretisch onderbouwd, goed beargumenteerd en direct bruikbaar in de praktijk.

Jack van Minden presenteerde zijn boek op mijn verzoek eind 2016 aan studenten van een internationale masteropleiding waar ik doceer en hij sprak de in het algemeen jonge studenten zeker aan. Zij stelden veel vragen waaruit je kon opmaken dat zijn verhaal aansloeg en dat zij reflecteerden op de inhoud van de presentatie van Jack van Minden. Hij liet daarbij zien dat hij zelf veel heeft meegemaakt, zelf de worsteling in lastige situaties heeft meegemaakt en dat hij een realistische kijk hierop heeft: eenvoudige oplossingen bestaan niet, maar met even tot 10 tellen en goed nadenken voordat je handelt, kom je een heel eind. Ook gaf hij heel duidelijk aan: 'success is not guaranteed, it is not handed to you'. Deze elementen komen allemaal in zijn boek terug en dat maakt het boek m.i. zeer waardevol.

Derhalve is Listig in lastige situaties een aanrader voor een ieder (wie niet?) die regelmatig in lastige situaties terechtkomt en enige hulp zoekt over hoe hierin te handelen!

Dr. Paul Breman is verbonden aan een aantal opleidingen in het hoger onderwijs in binnen- en buitenland en is zelfstandig organisatieadviseur op het terrein van strategie, leiderschap, organisatiekunde, organisatiecoaching, sociale innovatie en HRM. Hij opereert vanuit het adviesbureau Breman Management Consultancy BV waarvan hij directeur/eigenaar is.

Listig in lastige situaties
14 december 2016 | Geert Vandamme

Listig in lastige situaties van Jack van Minden is een communicatie werkboek dat inrijpoorten aanreikt om in een onderhandelings- of bemiddelingscontext handig te manoeuvreren.

Listig in lastige situaties is een wegenkaart die toelaat dat je inzicht verwerft in de mogelijk verborgen agenda van je gesprekspartner en aan de onderhandelaar handvatten aanreikt om die agenda met lichaamstaal en een goede aanpak te lijf te gaan.

Doel is dat je op een doordachte en overwogen manier de eindbestemming kan bereiken met tact én diplomatie als base-line. Een communicatie werkboek dus met een ruimere invalshoek dan alleen de basisregels. Die meerwaarde is vooral te vinden in de geraffineerde benadering van de gesprekspartner en het blijven behouden van het interpersoonlijke contact. In de bijlagen is een zelftest opgenomen die een aantal situaties beschrijft waarin je zou kunnen terechtkomen, het resultaat van die test geeft zelfinzicht met betrekking tot het thema van het boek. Of je bent op de goede weg, of er is nog heel wat werk aan de winkel als het om tact en diplomatie gaat.

Wie zijn zelfinzicht wil vergroten kan best beginnen met de test. Het is een maar een tip, om op een efficiënte manier met dit boek aan de slag te gaan. Wie de test heeft gedaan zal het met de auteur eens zijn; diplomatiek en tactvol optreden vereist een aantal basiscompetenties, die eveneens in een bijlage zijn opgelijst. Stilstaan bij die competenties laat de lezer toe om zijn eigen verbeterpunten te kunnen detecteren en zo nodig te verbeteren. Wie vanuit die competenties én de zelftest teruggrijpt naar de inhoud van het boek kan bij het einde van elk van de acht hoofstukken een checklist terugvinden die het mogelijk maakt om gericht te lezen. Veel technieken en methodieken staan in een communicatief proces ter beschikking. De keuze van de techniek is afhankelijk van heel wat factoren.

Zowel de diversiteit aan factoren en technieken komen in dit goed leesbare Listig in lastige situaties uitgebreid aan bod, en worden gestoffeerd met bruikbare en herkenbare voorbeelden. Listig in lastige situaties is een werk dat de lezer uitdaagt en laat zoeken naar meer. Eén van die aanzetten is de code voor het gratis e-book op de binnenpagina. De lezer heeft van bij het begin door dat de auteur weet waarover hij spreekt, wie voor dat gevoel bevestiging zoekt kan zich vergewissen op de site van psycom.nl en kan terecht bij andere uitgaven van dezelfde auteur.

Geert Vandamme werkt in een voorziening voor mensen met fysieke beperkingen in Gits (West-Vlaanderen-België). Enerzijds als thuisbegeleider bij Volwassenen met aangeboren of verworven beperkingen, anderzijds als arbeidsbegeleider binnen dagbesteding bij volwassenen met een beperking.

Listig in lastige situaties
9 november 2016 | Dave van Ooijen

Listig in lastige situaties is een boek dat, zodra je de omslag ziet, meteen je geheugen aan het werk zet. Plots worden uit je geheugen lastige situaties naar voren gehaald die je in het verleden hebt meegemaakt.

Maar dat is niet het enige. De ondertitel, 'Verbluffende resultaten behalen met tact en diplomatie', doet meteen daarna de vraag bij je opkomen wat je in het verleden mogelijk aan tact en diplomatie hebt gemist. Want je denkt misschien dat je in die lastige situaties toch wel met tact en diplomatie hebt geopereerd, de resultaten waren volgens jou toch niet bepaald verbluffend. De ondertitel van het boek van 208 pagina's schept dan ook de nodige verwachtingen. Maakt de auteur, Jack van Minden, directeur van adviesbureau Psycom, deze verwachting ook waar? Lukt het Van Minden om je te overtuigen dat het mogelijk is om op basis van de vele voorbeelden die hij noemt en met de in het boek opgenomen Tact & Diplomatie Zelftest' verbluffende resultaten te bereiken? Dat is moeilijk vast te stellen. Het effect zal mogelijk bij iedereen anders zijn.

Zowel de titel, de ondertitel als de omslag (een intrigerende zwarte hond (wolf?) met rode ogen) is trefzeker en marketingtechnisch goed gekozen. De omslag maakt je nieuwsgierig naar wat je mogelijk nog niet weet hoe je uit lastige situaties te redden. Kan jij ook zo arglistig worden als de hond (wolf?) op de voorpagina? Daarmee heb ik meteen het dubbele signaal te pakken dat de omslag afgeeft. Het ene signaal is dat van het 'listig' opereren in lastige situaties. Het andere signaal is dat van 'arglistig' opereren. Een subtiel, maar toch betekenisvol verschil. Arglistig is toch wat anders van listig. Het beeld van de hond (wolf?) op de omslag staat eerder voor arglistig, doortrapt, geslepen, geniepig, slinks of vals. Terwijl 'listig' toch eerder voor gewiekst, slim, spitsvondig en tactvol staat. En dat laatste, het listig kunnen omgaan in lastige situaties, vormt toch wel de essentie van het boek.

Het is een need-to-know boek, zeker voor iedereen die voor het eerst tegen lastige situaties aanloopt en niet weet hoe zich daaruit te redden, en biedt een mooi overzicht in diplomatiek en tactvol optreden. Het boek levert je daar ook tal van gereedschappen voor aan. Het staat boordevol tips, trucs, een test, principes en bevindingen uit de psychologie. Het is ook een realistisch boek. Je treft er geen bezweringsformules, gouden pillen of universeel werkende panacees in aan. Wel veel direct bruikbare adviezen en kant-en-klare zinnen. Elk van de acht hoofdstukken eindigt met een 'checklist'.

Na lezing blijft toch vooral het beeld hangen dat het boek niet zozeer is geschreven voor al degenen die in het hogere management worden geconfronteerd met lastige situaties, maar vooral voor al die mediators, vertrouwenslieden, bemiddelaars, afdelingshoofden, coördinatoren en tussenpersonen die in bedrijven en overheden actief zijn. Het middenmanagement zogezegd. Het is geen boek voor diplomaten die zowel strategisch als tactisch op verschillende schaakborden tegelijkertijd moeten opereren. De kracht van het boek ligt hem toch vooral in het feit dat het boek voor al degenen in het middenmanagement uitermate geschikt is om te leren hoe je in het dagelijkse werk tactvol en diplomatiek kan opereren.

Naast de in het boek opgenomen Tact & Diplomatie Zelftest is ook het in bijlage 3 van het boek opgenomen overzicht van competenties dat je in huis moet hebben om tactvol en diplomatiek te kunnen opereren van onschatbare waarde. Listig in lastige situaties is een boek waar velen wat aan zullen hebben. Zeker in combinatie met een op lastige situaties afgestemde managementtraining.

Dave van Ooijen studeerde tussen 1979 en 1985 sociologie en politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij studeerde twee keer 'cum laude' af; bij de vakgroep Toegepaste Sociologie en de vakgroep Internationale Betrekkingen. Van 1979 tot 2014 was hij werkzaam bij Vereniging Milieudefensie, de gemeente Amsterdam, Nicis Institute en Platform31. Vanaf maart  2014 is hij raadslid/fractievoorzitter voor de PvdA in de gemeente Castricum. Sinds 1 juli 2017 is hij strategisch adviseur bij de gemeente Den Haag op het gebied van sociale zaken en werkgelegenheid. Zijn blogs, artikelen en recensies verschijnen (op persoonlijke titel) onder meer op zijn website.