De One Minute Mentor
17 januari 2018 | Peter de Roode

Ken Blanchard is bekend geworden van zijn theorie over situationeel leiderschap, die hij ruim een kwart eeuw geleden opstelde met zijn voormalig zakelijk partner Hersey.

Daarna verschenen boekjes als De One minute manager die bestsellers werden omdat ze lazen als een trein en een heldere boodschap bevatten. Maar nu, ruim 25 jaar, later lukt het Blanchard niet meer om dat niveau te halen. De One-Minute-mentor is van een bedroevende oppervlakkigheid.

Het boek is gebaseerd op een verhaal. De lezer krijgt aanvankelijk twee verhaallijnen gepresenteerd die uiteindelijk bij elkaar komen. Het ene verhaal gaat over Josh, een jongeman wiens baan sleur is geworden en wiens carrière is gestagneerd. Het andere verhaal gaat over Diana, die tegen haar pensioen aanzit en zich afvraagt wat zij nu nog eigenlijk wil. Lang verhaal kort: Diana gaat Josh mentoren.

Kenmerkend voor het boek is de uitgebreide beschrijving van het verhaal met hier een daar een belangrijke quote vergroot uitgelicht en aan het begin van het hoofdstuk een aantal belangrijke uitgangspunten die je als mentor ter harte kunt nemen. Met die opzet hebben de schrijvers gemeend om op de achterkant van het boek ‘De ultieme gids voor het realiseren van ijzersterke mentorrelaties’ te mogen vermelden.

Als lezer vraag je je af waar ze dat op baseren. Van het verhaal van het boek zal de lezer na verloop geen echte ankerpunten onthouden. De tips die aan het begin worden gegeven zijn van een zeer grote oppervlakkigheid. Neem de volgende: (gericht aan de mentee) ‘Wees beleefd tegen potentiele mentors. Als er geen klik tussen jullie is, laat dat de ander dan direct weten en bedank hem of haar voor zijn of haar tijd’. Veel van de tips die gegeven worden, hebben iets van ‘common sense’. Daarnaast zijn er tips waarvan je het idee als lezer hebt: ‘Zou kunnen, maar misschien ook niet’. Een soort weerbericht waarin alle opties worden open gehouden.

In dit boek ontbreekt elke vorm van structuur en diepgang die je ook maar zou kunnen bedenken. Geen enkele dominante gedachte blijft hangen. Wat een enorm contrast met boekjes als ‘Gung Ho’  en ‘De orka award’ en veel andere boekjes van Blanchards hand.

Dit boek is een grote marketingcampagne gebaseerd op voormalig succes. Veel reclame op het eind in het boek om met de Blanchard organisatie contact op te nemen. Nee, wie een echt goed boek wil lezen over mentoring kan beter te rade gaan bij Julie Starr ‘Praktijkboek voor mentoren’.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggen, Werkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boom schreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Mentoren op de achterkant van een bierviltje
11 september 2017 | Jeroen Ansink

In De one minute mentor neemt leiderschapsdeskundige Ken Blanchard een drijvende kracht achter zijn eigen persoonlijke groei onder de loep: het mentorschap. Het boekje formaliseert wat veel mensen waarschijnlijk intuïtief al aanvoelen.

Van de meer dan zestig boeken die Ken Blanchard op zijn naam heeft staan zijn er slechts twee volledig van eigen hand: een verhandeling over zijn spirituele bewustwording en een boek over golf. De rest heeft de leiderschapsdeskundige geschreven in samenwerking met reuzen op hun vakgebied, zoals Mark Miller van fastfood-keten Chick-fil-A, Don Shula, voormalig coach van het American football-team Miami Dolphins of, in het geval van zijn standaardwerk De one minute manager, de onlangs overleden motivatiespreker Spencer Johnson.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Blanchard (78) uiteindelijk een project zou wijden aan de drijvende kracht achter zijn eigen persoonlijke groei: het mentorschap. Zijn co-auteur is ditmaal Claire Díaz-Ortíz, een Twitter-employee van het eerste uur die door Wired Magazine is omschreven als 'de vrouw die de Paus aan het twitteren kreeg'. Eigenlijk was het Ortíz die Blanchard benaderde om haar te helpen met haar ontwikkeling als sociaal ondernemer. Maar al snel werd duidelijk zij als sociale media-expert van in de dertig Blanchard net zo veel te leren had als hij haar.

Het resultaat is De one minute mentor, een how to in de vorm van een parabel die je, net als De one minute manager, in een paar uur wegleest. Om het makkelijk te maken hebben Blanchard en Ortíz hun handleiding opgedeeld in zes stappen waarvan de beginletters (althans in het Engels) samen het acroniem MENTOR vormen. Zoals veel projecten begint een succesvol mentorschap met het verwoorden van een duidelijke Missie. Vaak gaat het hier al mis. Veel mentors komen direct ter zake, zonder te kijken of het eigenlijk wel klikt met hun mentee. Het is volgens Blanchard constructiever om eerst in een vrijblijvend gesprek af te tasten of sprake is van een bepaalde zielsverwantschap die de samenwerking voeten kan geven. Pas dan kunnen je je gaan afvragen hoe je dat concreet gaan aanpakken. In deze Engagement-fase wordt vastgelegd hoe de interactie gaat plaatsvinden: wekelijks, maandelijks, telefonisch, op persoonlijke basis, of via skype of email? Bij de derde stap put de mentor in zijn of haar Netwerk om te zoeken naar mensen die de mentee verder kunnen helpen. Dat vereist een mate van wederzijds vertrouwen (Trust) om te voorkomen dat een van de betrokkenen misbruik maakt van de situatie. Het uiteindelijke doel van de mentoringrelatie is het creëren van persoonlijke of zakelijke groeikansen (Opportunities) voor de mentor of de mentee. Daarmee is het mentorschap nog niet voorbij: Blanchard pleit voor een fase van evaluatie en verlenging (Review and Renew), om vorderingen onder de loep te houden en de mentoringrelatie opnieuw te bevestigen.

Als dergelijke adviezen op een bierviltje kunnen worden samengevat, dan is dat geen toeval. De auteurs verdiepen zich bewust niet in lange, complexe theorieën of wetenschappelijk onderzoek dat inzicht kan geven in hoe het mentorschap bijdraagt aan de bottom line van een organisatie. In plaats daarvan formaliseert de One minute mentor wat veel mensen waarschijnlijk intuïtief al aanvoelen.

Oppervlakkig of niet, als fictieve business case die ruim baan geeft aan de mogelijke valkuilen van het mentorschap kan het boekje wel degelijk een raamwerk geven aan beginnende mentors en mentees. Zoals de titel al aangeeft (en de auteurs in hun voorwoord benadrukken): ‘de beste adviezen die wij ooit hebben gegeven of gekregen, namen niet meer dan één minuut in beslag.’

De One Minute Mentor
6 september 2017 | Marjolein Boeren-Hermans

'De ultieme gids voor het realiseren van ijzersterke mentorrelaties' staat er op de achterkant van het boekje ' De One Minute Mentor' van Ken Blanchard en Claire D'iaz-Ortiz. Daarmee scheppen ze hoge verwachtingen.

En dat is jammer. Want hoewel dit boekje waardevol kan zijn in bijvoorbeeld lesgevende situaties, is het geen ultieme gids, en maken de schrijvers hun reputatie in dit specifieke geval niet waar. Wat het boekje wel biedt, is een samenvatting van zaken die belangrijk (kunnen) zijn in een mentorrelatie, en de mogelijkheid je eigen rol in zulke relaties eens goed onder de loep te nemen.

Het boek is geschreven als parabel - het vertelt het verhaal van Josh, die feitelijk is uitgekeken op zijn werk, en Diane, die na een zeer succesvolle carrière op het punt staat met pensioen te gaan. Via via vinden ze elkaar en Diane wordt de mentor van Josh. Het mooie van deze aanpak is dat je niet een droog theorie-verhaal hoeft door te werken, maar gaandeweg de tips krijgt die kunnen leiden tot het opzetten van een goede mentor-mentee relatie. Daarbij is het interessant dat in dit boek ook uitgebreid de kant van de mentor belicht wordt, waar de meeste boeken alleen de kant van de mentee belichten. Echter, als je hele boek staat of valt met een parabel, zorg dan dat die pakkend en goed beschreven is. En dat is niet zo. Het simplisme waarmee een en ander gebracht wordt, doet af aan de kracht van de opzet: het is echt verfrissend om geen dik boek over mentoring door te hoeven. Echter, de 5 pagina's samenvatting aan het einde van het boek, zijn sterker dan het hele verhaal bij elkaar.

Dit boek overslaan dan maar? Nou, dat ligt eraan wat je wilt halen. Gedurende het verhaal lichten de schrijvers er hier en daar tips uit. Denk daarbij aan 'bepaal hoe je met elkaar wilt communiceren - hoe vaak en via welke kanalen' of 'Wees (ook als mentee) alert op mensen die relevante connecties kunnen zijn, en biedt aan om contacten te leggen' . In de omschrijving van het boek staat dat je een ' systematische benadering' aangereikt krijgt. Dit betreft een mentormodel, bestaande uit 6 actiepunten: Missie, Betrokkenheid, Netwerk, Vertrouwen, Kansen en Evalueren en Verlengen. Je krijgt hier een korte omschrijving van, en een aantal tips. Dit model kun je prima als uitgangspunt nemen tijdens een training. Dan kun je het als trainer zelf verdiepen en als startpunt voor verdere uitwerking inzetten. Dan is het korte verhaal en het feit dat het boekje makkelijk leest, juist een voordeel. Voor mensen die zelden of nooit met mentoring in aanraking zijn geweest, biedt het boekje meer dan genoeg stof tot nadenken, als je bereid bent door de simpele, soms wat flauwe voorbeelden heen te kijken.

Marjolein Boeren is Kinesiologisch Coach en heeft een eigen praktijk in Bergen op Zoom. Door middel van afstemming van lichaamsbeweging en mentale processen krijg je inzicht over jezelf en je doelen. Daarnaast is zij PR-coördinator voor het Welkin Kinesiologie College en geeft zij trainingen op het gebied van Kinesiologie.

De One Minute Mentor - Naar een effectieve mentorrelatie
14 augustus 2017 | Dick Bos

Lekker om te lezen: De One Minute Mentor van Ken Blanchard en Claire Diaz-Ortiz, maar nu ook niet zo spectaculair als het om nieuwe inzichten gaat. Eigenlijk een logisch verhaal dat wordt verteld, in een goedlopende en op zich boeiende parabel.

De titel van het boek belooft veel. De One Minute Mentor van Ken Blanchard en Claire Diaz-Ortiz, die gelet op hun profiel toch kunnen bogen op een rijke ervaring. De ondertitel ‘Mentoring als geheim ingrediënt voor succes’ doet je, nieuwsgierig naar de inhoud, het boek oppakken om het te gaan lezen.

En dan op de eerste bladzijden staat het al, het is een ‘fictieve’ businessparabel. Een verhaal waarin het nut van mentorschap wordt aangegeven en onderstreept. Twee hoofdpersonen in het verhaal spelen daarin een hoofdrol een wat uitgebluste jonge man die werkt op een sales afdeling en zijn resultaten niet meer behaalt. En aan de andere kant een ervaren salesmanager die zich aan het einde van haar carrière vragen stelt over het afronden van haar carrière.

U voelt het al aan komen, beiden worden aan elkaar gekoppeld en gaan een mentor/mentee relatie aan waarin de elementaire zaken rond het invulling geven aan goed mentorschap worden doorlopen.

Het krachtige aan het boek is dat behalve het volgen van het verhaal, elementaire passages/inzichten, die gerelateerd kunnen worden aan het invullen van effectief mentorschap, er tekstueel worden uitgelicht en aan het einde van een hoofdstuk worden herhaald.

Neem bijvoorbeeld inzichten als:

‘Schrik jij er voor terug om mentor te worden omdat je het te veel tijd kost?’ of

‘De meeste mensen krijgen energie van mentoringrelaties?’of

‘Succesvolle mentoring begint met een duidelijke missie. Wat hoop je te bereiken met jullie partnerschap?’

Het zijn deze basale inzichten rond een mentorrelatie die de lezer worden voorgehouden en hem doen reflecteren. Het zijn ook weer niet van die hemelbestormende inzichten die je al niet zou weten. Eigenlijk gewoon een stukje herkenning van zaken die je onbewust vast al weet.

Het boek eindigt met een uitleg wat het verschil is tussen mentoring en coaching. Volgens de auteurs gaat het daarbij om het volgende.

‘Net als mentoring is coaching een een-op-eenproces. Maar de relatie tussen een individu en de coach heeft heel specifieke doelstellingen die gericht zijn op het ontwikkelen van potentieel, het verbeteren van relaties en het verhogen van prestaties. Mentoring voegt daar extra taken aan toe: zoals het fungeren als rolmodel, het geven van advies over bijvoorbeeld een bepaalde sector, het bemiddelen om een mentee in relatie te brengen met andere experts in een ander of eigen netwerk, etc..’

De One Minute Mentor is beperkt in omvang en leuk om, tussendoor, te lezen. Het geeft geen nieuwe inzichten maar bundelt de elementaire onderdelen van een effectieve mentorrelatie.

Dick Bos studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is werkzaam als senior projectleider en programma-/verandermanager bij het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Kenneth Blanchard, Claire Diaz-Ortiz
De One Minute Mentor