Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Handboek Communicatiestrategie - 'Aanrader voor elke communicatieprofessional'
9 december 2020 | Hanneke Tinor-Centi

In het Handboek communicatiestrategie - Agile methode voor strategieontwikkeling werkt Betteke van Ruler de methode van het Strategisch Communicatie Frame stap voor stap uit. Dit boek kan gezien worden als methodische verdieping van Het Strategisch Communicatie Frame.

Het Frame schrijft niet voor wat te doen of welke strategie de beste is, maar helpt met het stellen van de juiste vragen en biedt theorieën, modellen en tips om de vragen te beantwoorden. Het zet aan tot nadenken over hoe communicatie maximaal kan bijdragen aan strategische keuzes in de organisatie.

Dit nieuwe boek van de inspirerende Ruler is opgedeeld in twee delen. In het eerste deel legt de auteur de methode van het Frame uit en ze gaat in op de achtergronden van communicatiemanagement en -strategie. In het tweede deel laat Van Ruler zien wat de verschillende bouwstenen van het Frame inhouden en hoe die te vullen.

In ieder hoofdstuk staat een bouwsteen centraal die is gecompleteerd met een checklist om de bouwsteen in te vullen. Bovendien bevatten de hoofdstukken diverse theorieën, modellen en voorbeelden die daarbij helpen, alsmede een voorbeeldcase en tips van een professional uit de dagelijkse praktijk.

Van Ruler ziet opnieuw kans om op heldere en transparante wijze de theorie uit de doeken te doen. Die kunst verstaat de auteur uitmuntend en dat is een belangrijk aspect van wat haar boeken zo toegankelijk maakt. Na het lezen van dit boek weet de lezer hoe hij het Strategisch Communicatie Frame toe kan passen.

De onzekere omstandigheden waarin we ons bevinden hebben veroorzaakt dat een traditioneel communicatieplan feitelijk niet langer bruikbaar is, aangezien dat uitgaat van een toekomstvisie. Dat brengt veel zekerheden aan het wankelen, maar aan de hand van dit handboek heeft men de beschikking over een alternatieve aanpak.

Dat is bovendien wat Van Ruler tot een grote inspirator maakt voor veel communicatieprofessionals. Met een flexibele denkwijze en aan de hand van de omstandigheden waar wij nu eenmaal mee te maken hebben, bedenkt deze vrouw een werkende en alternatieve aanpak en wijst ons daarin de weg. Dat presenteert ze echter niet als droge theorie, maar ze laat haar lezers, aan de hand van tips, vragen en aanwijzingen, zelf nadenken.

In het Handboek communicatiestrategie hanteert Van Ruler dus opnieuw die uiterst toegankelijke schrijfstijl die haar zo eigen is en waarmee ze theorie tot leven brengt. Het boek is weliswaar in eerste instantie geschreven voor HBO-studenten, maar is zeker ook een aanrader voor communicatieprofessionals.

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Handboek communicatiestrategie - 'Aanrader op basis van een succesvol recept!'
25 november 2020 | Nico Jong

In 2014 verscheen Het strategisch communicatieframe. Sinds die tijd heeft Betteke van Ruler cursussen en trainingen gegeven rond dit boek en model. De ideeën en ervaringen die daaruit voortvloeien, zijn nu verwerkt in Handboek communicatiestrategie.

Het traditionele communicatieplan is nauwelijks meer te gebruiken voor de complexe en dynamische vraagstukken en contexten van nu. Een communicatieplan gaat er namelijk vanuit dat je met zekerheid kunt voorspellen wat de toekomst zal brengen en welke communicatie-interventies precies welk resultaat zullen opleveren. Dat kan vandaag de dag niet meer, al blijft wel verrekte lastig het management daarin mee te nemen. Zij willen vooral een lineair blauwdrukplan en achteraf cijfers dat het gewerkt heeft.

Handboek communicatiestrategie biedt hulp en een alternatieve aanpak. Van Ruler stelt vragen over acht onderwerpen. Die vragen helpen met stakeholders in en van je organisatie in gesprek te gaan en in een doorlopend proces keuzes te maken en daarmee een strategie te ontwikkelen. Strategieën liggen niet kant en klaar op de plank bij de communicatieafdeling, maar vereisen altijd maatwerk voor een vraagstuk of een organisatie. De uiteindelijke strategie kan dan in maximaal twee pagina's worden samengevat. Dat lukt echter niet op een regenachtige namiddag.

Het eerste deel van het boek bestaat uit vier inleidende hoofdstukken over het waarom en het hoe van een strategie, over communicatiemanagement en strategische communicatie. Het tweede deel gaat weer over de bouwstenen van het communicatieframe. De strekking is die uit Het strategisch communicatieframe, maar compleet opnieuw geschreven.

Van Ruler geeft in het slothoofdstuk nog enkele nuttige aanwijzingen om zelf mee aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld het belangrijke besef dat de opdrachtgever heel anders naar communicatie kan kijken dan de adviseur, waarvoor ze zes ontwikkelfasen beschrijft. En verder nog wat tips om de leiding te nemen in het proces naar een communicatiestrategie.

Het Handboek communicatiestrategie is geschreven voor hbo-studenten, maar daarom zeker niet minder geschikt voor communicatieprofessionals en managers. Het boek is toegankelijk en bijzonder vlot geschreven, het leest als een trein. Vergis je echter niet. Betteke van Ruler gaat nooit over één nacht ijs. Er zit dus heel veel kennis en onderbouwing achter de tekst. Een aanrader op basis van een succesvol recept!

Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden