Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
De wondere wereld van Outlook
23 september 2010 | Pierre de Winter

Wie zijn Outlook mailprogramma zo efficiënt mogelijk wil inrichten, leze Elke dag je hoofd en inbox leeg van Taco Oosterkamp. Gebruik je een ander mailprogramma dan Outlook, of heb je gewoon last van uitstelgedrag, zoek dan iets anders.

Taco Oosterkamp wil mensen ‘een leeg hoofd’ bezorgen. Want met een leeg hoofd kun je aandacht geven aan de zaken waar je mee bezig bent, zonder je telkens af te moeten vragen of X al antwoord heeft gekregen, of de deadline van je project nou over een week of over twee weken was en of je dat akkefietje met klant zus nu helemaal hebt afgehandeld. Opgeruimd zijn in het hoofd, geeft je de gelegenheid je te concentreren op het hier en nu.  Een boodschap die rechtstreeks uit de pagina's van het blad ‘Happinez’ geplukt zou kunnen zijn.

Maar daar houden de overeenkomsten tussen Oosterkamps boek en 's lands favoriete spirituele huis tuin en keukentijdschrift op. Dit boek gaat namelijk over uw e-mailprogramma. Tenminste, als u met Outlook werkt. Volgens Oosterkamp is de inbox van ons e-mailprogramma dé plek waarmee we ons toegang tot dat zo felbegeerde lege hoofd kunnen verschaffen. Daar vindt tegenwoordig voor de moderne mens immers het gros van de professionele communicatie met de buitenwereld plaats. Wie elke dag voor elkaar kan krijgen dat die inbox minstens één keer helemaal leeg is, heeft z'n zaakjes op orde en kan – pakweg – zich de rest van de dag gaan verdiepen in de Russische klassieken, of zich onledig houden met de zakelijke verovering van de wereld – heerlijk.

Wat te doen? Oosterkamps boek lezen en wat er staat uitvoeren – heel simpel. Dan heb je namelijk de perfecte structuur gecreëerd om de alsmaar aanzwellende stroom inkomende mail te verwerken. Helaas blijft het daar ook bij: screenshots, zoekvensters en sneltoetsen. Geen woord over uitstelgedrag, twijfelarij en al die andere zeer menselijke eigenschappen die efficiënte omgang met de inbox kunnen belemmeren. Over die zaken zijn volgens Oosterkamp ruim voldoende andere boeken geschreven. En dan nog wat: gebruik je een ander e-mailprogramma dan Outlook, dan heb je niets aan dit praktische boek.  Een standpunt waar Microsoft hem dankbaar voor zal zijn en waarmee hij ongetwijfeld de grote meerderheid van de zakelijke e-mailers weet te vinden. Maar als Thunderbird-gebruiker heb ik er bijvoorbeeld niet veel aan. Het is maar dat u het weet.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden