24 oktober 2014 | Margreet Noordanus

Als coach is het heel belangrijk goed onderbouwd, de goede vragen te stellen. Zelf coach ik met paarden, de paarden zijn dan de spiegel voor hetgeen de mensen op dat moment, in het hier en nu laten zien. De coachvraag kan zo ongeveer overal over gaan, het (bedrijfsmatige) coachdoel is vaak heel verschillend en sommige coachees / teams hebben veel weerstand als zij met het paard aan de gang ‘moeten’.

Dan is het voor mij cruciaal om hetgeen het paard spiegelt duidelijk te ‘vertalen’. Deze vertaling kun je doen door middel van ‘uitleg’. Echter, de vertaling in een vraag blijkt in de praktijk het krachtigst. Het is dan ook nog zo dat de vraag direct goed moet zijn. Een hele opdracht! Onmogelijk? Nee, want dankzij het Socratisch Coachen kon ik mijn vaardigheden ruimschoots aanvullen. Waardoor ik nu in staat ben om met een socratische vraag, niet alleen te vertalen wat het paard spiegelt maar ook nog de coachee vanuit een ander perspectief te laten kijken. Bijzonder is, is dat ik ervaar dat de goede vraag ook meteen een stuk weerstand kan weghalen. En dat met 1 vraag!

Het is altijd weer ongelofelijk mooi om te ervaren hoe het paard de coachee (individueel en in teamverband) laat voelen en ervaren. En, het is geweldig om dankzij de juiste vraag de coachee (en/of het team) de eigen inzichten mee te geven. Waarna de coachee constructief aan de gang kan om de toekomstige problemen zelf te herkennen, erkennen en op te lossen.

Socratisch Coachen van Hilde Veraart staat niet alleen stil bij het stellen van de goede/juiste vraag. Ook door middel van haar uitleg, beschrijving en de duidelijke voorbeelden van de RET (Rationeel Emotieve Training) ondersteunt ze de (zowel de beginnend als de gevorderde) coach in zijn/haar streven de coachee daadwerkelijk te helpen nieuwe problemen zelfstandig aan te pakken. De beschrijving van het verloop van een traject van het begin tot de afronding is heel handig en de opgenomen casussen illustreren hoe je effectief aan de slag kunt.

Is dit boek alleen voor coaches? Nee, en zeker niet alleen voor ‘gewone’ coaches! Ook alle coaches die niet ‘achter een bureau’ coachen, zoals ik, zullen veel profijt hebben van de gedegen onderbouwde theorie en voorbeelden die Hilde Veraart aanreikt in Socratisch Coachen. Daarbij blijft het ook na het lezen een heerlijk naslagwerk, handig om erbij te hebben als je het even niet meer weet, de juiste vraag niet meer kunt bedenken of zelf wilt reflecteren.

Wat mij betreft is het Socratisch Coachen een 5 sterren aanrader voor elke coach, dit met grote dank aan Hilde Veraart die al haar kennis en ervaring op papier heeft gezet!

20 september 2006 | Peter de Roode

Coaching is in. De grote hoeveelheid literatuur op dit terrein onderstreept dat. 'Is er dan plaats voor nog een boek?' Die vraag stelt de auteur in de inleiding van haar boek. Hoewel ze de vraag zelf ook bevestigend beantwoordt, kan de lezer zelf ook vaststellen dat 'Socratisch coachen' een uitstekend boek is waarin theorie en praktijk in goede balans helder worden beschreven. Het boek is zowel geschikt voor interne als externe coaches.

'Socratisch coachen' gaat over de kunst van het vragenstellen. De coach treedt daarbij in de voetsporen van Socrates die vol verwondering vragen stelde. Oprechte nieuwsgierigheid in anderen vereist de vaardigheid ècht te kunnen luisteren. Deze vaardigheid wordt bij Socratisch coachen gecombineerd met scherpe, korte en kritische vragen, die nooit kwetsend of bedreigend zijn voor de cliënt.

Het fundament van de methodiek is gelegen in de zogenaamde Rationeel Emotieve Therapie (RET). Deze psychologische benaderingswijze is vooral bekend geworden door de zogenaamde ABC-methode waarbij de A staat voor de huidige situatie (Actual Event), de B voor overtuiging (Belief) en de C voor de gevolgen (Consequences). De ABC-methode richt zich op de overtuiging van de cliënt en stelt zich ten doel irrationele opvattingen om te buigen tot rationele overtuigingen. Veraart-Maas heeft zich goed gerealiseerd dat de lezer deze methode eerst goed moet begrijpen alvorens er overgegaan kan worden tot de uitleg van Socratisch coachen. Het boek is opgebouwd uit de volgende drie delen: 1. theoretische kaders (Socratische vragen en de RET), 2. Socratisch coachen, 3. casuïstiek.

Na het eerste deel heeft de lezer goed zicht op de mogelijkheden van de RET en wordt in het tweede gedeelte de wijze van Socratische vraagstelling gecombineerd met de ABC-methodiek van de RET. Door de aanwezige praktijkvoorbeelden kan de lezer zich een goed beeld vormen van de mogelijkheden. Veraart-Maas put uit een brede adviespraktijk en dat maakt haar boek zo aantrekkelijk: geen gefingeerde dialogen maar realistische praktijksituaties. Ze lezen allemaal gemakkelijk weg, maar als lezer realiseer je je verdraaid goed dat het een enorme kunde is om de juiste vraag op de juiste toon op het juiste moment te stellen.

De heldere methodiek die in het begin goed is uitgelegd komt bij de bespreking van de cases kernachtig terug. Kleine zinsneden van de auteur helpen de lezer zodanig dat deze niet terug hoeft te bladeren naar de theorie. De voorbeelden uit de praktijk zijn zeer herkenbaar, zoals de medewerker die zich gedraagt als 'een bezoeker' en eigenlijk niet gecoacht wil worden. Waardevol is het dat alle praktijkvoorbeelden voorzien zijn van deskundig commentaar. Wie als coach deze techniek goed weet toe te passen, moet in staat zijn veranderingen in organisaties van binnenuit te realiseren. Daarmee zou coaching iets van haar 'softe imago' kwijt kunnen raken en een essentieel onderdeel kunnen vormen van het HRM instrumentarium van organisaties.

Coaching is geen vrijblijvende exercitie. Het dient altijd een doel. Wanneer we deze doelen weten te realiseren door de kunst van het vragen stellen en daarbij de confrontatie niet schuwen, kan coaching en krachtig middel zijn ter ondersteuning van organisatieveranderingen. Om dat te realiseren zullen in ieder geval de interne coaches zich moeten bekwamen in de techniek van Socratische verwondering en het 'veroordelen' van medewerkers moeten afleren. Dat wil zeggen dat coaches zich moeten beperken tot het stellen van vragen en zich niet moeten inlaten op het wijzen van fouten of het maken van verwijten.
In 'Socratisch Coachen' wordt deze boodschap zowel in theorie als in de vele dialogen helder uitgedragen.