De power van een contentplatform - 'Missie geslaagd!'
13 april 2020 | Peter Streefkerk

Als je De power van een contentplatform van auteur Cor Hospes leest, is het net alsof hij je persoonlijk toespreekt. Zoals in één van zijn video's of bij één van zijn vele spreekbeurten, spatten de energie en de passie er vanaf.

De zinnen in De power van een contentplatform vloeien moeiteloos in elkaar over. Cor Hospes is, zonder iemand anders op dit vakgebied te kort te willen doen, de perfecte personificatie van een contentplatform. Een wandelend en pratend contentplatform zogezegd, en dat is hij (vrij naar Dik Trom).

Direct volle bak vanaf de start
Zoals gezegd loopt Cor Hospes over van energie en passie voor het ontwikkelen en inrichten van contentplatforms. Dat draagt hij vanaf de eerste bladzijde uit. De proloog bij wielerkoersen schiet me te binnen. Direct volle bak fietsen om in vaak minder dan 5 kilometer een scherpe tijd neer te zetten. Zo is het ook in dit boek. Maar met een goede proloog ben je er nog niet. Ook de rest van De power van een contentplatform laat zich echter lezen als een spannende wielerwedstrijd.

Weg van Facebook en andere sociale kanalen
Een boek ook met een heel duidelijke boodschap. Een boodschap in de vorm van een advies dat je bij Cor Hospes al tegenkomt in een van zijn eerste zinnen ‘... maak dat je wegkomt van Facebook en andere sociale kanalen.' De toon is daarmee gezet voor de rest van het boek. Terecht, als je vol inzet op de promotie van het creëren van een eigen contentplatform buiten de gevestigde social media om. Een goed begin is het halve werk moet hij als auteur gedacht hebben. En gelijk heeft hij. Practise what you preach. Dat doet hij met verve door in ieder van de negen hoofdstukken te strooien met voorbeelden en verhalen. Verhalen die boeien dankzij de veelzijdigheid, dankzij de verschillende invalshoeken en dankzij de grote diversiteit van bedrijven en organisaties die hij bespreekt.

Woord ‘content' vergeten
Aan het eind van hoofdstuk 3 gaat hij nog een stapje verder met het promoten van verhalen. Hij stelt daar zelfs dat contentmarketing niet gaat over content. Contentmarketing gaat over het vertellen van verhalen die het waard zijn om te delen. Verhalen die je emotioneel prikkelen, je in beweging brengen om veranderingen tot stand te brengen, zoals hijzelf zegt. Bijzonder is verder dat hij je aan het slot van datzelfde hoofdstuk het advies geeft om het ‘nare' woord content te vergeten en voortaan te denken aan of in onderscheidende verhalen. Helemaal in lijn met wat hij hiervoor en hierna in het boek beweert, maar natuurlijk wel bijzonder als het woord ‘content' prominent in de titel van zijn boek staat.

Contentmarketingcultuur niet in één dag te realiseren
De argumenten van Cor Hospes om bij de inrichting van een contentplatform je aandacht te richten op het vertellen van verhalen snijden hout. De argumenten zijn valide en hij onderbouwt ze vaak met sprekende cijfers. Daardoor krijg je al lezende in het boek meer en meer het gevoel dat je met een contentplatform aan de slag moet. Hij maakt ook duidelijk dat het niet iets is dat je van de ene op de andere dag voor elkaar bokst. Iets dat hij in hoofdstuk 4 illustreert aan de hand van de acht stappen waarmee je binnen je bedrijf of organisatie zorgt voor een goed geïntegreerde contentmarketingcultuur.

Hapklare brokken
Aan het eind van zijn boek, de Epiloog, verklaart Cor Hospes dat De power van een content platform een studieboek is. Of eigenlijk is begonnen als studieboek. Niet een studieboek met vaste formats zoals we dat kennen van uitgeverijen als Noordhoff, Pearson Education of Wolters Kluwer. Met studiedoelen, kennisvragen, definities in de kantlijn en vaak kleurrijke illustraties, figuren en foto's. Maar een studieboek dat bestaat uit de zes stappen van het CP model en onderdelen die hij de afgelopen drie jaren gebruikte tijdens zijn (incompany) trainingen. Dat is te merken want de grote hoeveelheid voorbeelden beneemt je af en toe de adem bij het lezen. Het is dan ook niet voor niets dat Cor Hospes in dezelfde Epiloog aangeeft dat je het boek dient te lezen in brokken. Een zeer nuttig advies.

Opvallende zaken
Een van de zaken in het boek die me opvallen is dat auteur Cor Hospes zich afzet tegen de pure marketingbenadering die veel bedrijven en organisaties hanteren. Ze praten daarbij nauwelijks of niet met hun klanten. Dit illustreert hij aan de hand van een aantal verhalen en hij onderbouwt het met cijfers. Heb je binnen je marketingaanpak momenteel nog geen prominente plek ingeruimd voor een professioneel contentplatform, dan maakt Cor Hospes je, lichtelijk uitdagend, duidelijk dat het tijd wordt voor een verandering. Wat verder opvalt in het boek is de inhoudsopgave met een enorme hoeveelheid (originele) paragraaftitels die af en toe een glimlach op je gezicht toveren. Alle titels van die paragrafen staan overigens voor de verandering achter elkaar en niet onder elkaar opgesomd.

Waarschuwing!!!
Aan het eind van het boek volgt na de Epiloog nog een hoofdstuk ‘Bronnen en verantwoording'. Je bent bij deze officieel gewaarschuwd, het lezen en/of bekijken van al die bronnen zal je meer tijd kosten dan het lezen van het boek. Zoveel waardevolle informatie, grotendeels in de vorm van links naar video's en verhalen, kom je bij bronvermeldingen zelden tegen in een boek. Vaak is het namelijk een duffe opsomming van boektitels, namen van auteurs en vermelding van de naam van de uitgeverijen. Ja, die boektitels zul je hier eveneens aantreffen, maar auteur Cor Hospes weet er met zijn toelichtingen net iets waardevollers van te maken. Voorwaar een compliment waard en op heel veel onderdelen vormen die aanvullingen een verdieping van de verhalen in het boek.

Missie van Cor Hospes meer dan geslaagd
Als je op dit moment denkt dat je met de aanwezigheid van je bedrijf of organisatie op de bekende social media kanalen als Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn voldoende resultaat boekt, raad ik je sterk aan het boek De power van een contentplatform van Cor Hospes aan te schaffen en, in delen, te lezen. Zorg dan wel dat je tijdens het lezen zijn waardevolle tips, die je her en der verspreid tussen en in de verhalen aantreft, duidelijk markeert. Je loopt anders het risico dat je die talloze tips en waardevolle opmerkingen niet meer (zo snel) kunt terugvinden. Het is eigenlijk de enige kanttekening bij dit boek, omdat op twee hoofdstukken na niet ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een (vorm van) wrapup.

De power van een contentplatform levert je al met al zo veel positieve energie op dat je bij wijze van spreken direct aan de slag wilt met het bouwen van een eigen contentplatform. De missie van Cor Hospes is daarmee dus meer dan geslaagd.

Peter Streefkerk is eigenaar van Starck Training & Development en Respect Inkoopconsultancy. Hij houdt zich bezig met interim management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over contractmanagement en inkopen. Volg Peter op Twitter. Hij is verder auteur van de boeken Inkopen voor Dummies, Inkoop en een groot aantal artikelen over inkopen. Zijn recensies verschenen eerder op www.inkopers-cafe.nl

De power van een contentplatform - 'Een goede indruk van de mogelijkheden'
3 januari 2020 | Daniëlle de Jonge

In 2008 begon ik met een eigen blog en nieuwsbrief. Dankzij social media kreeg ik steeds meer bereik, en tegelijkertijd probeerde ik uit te vogelen hoe LinkedIn, Twitter en YouTube het beste voor mijn bedrijf kunnen werken.

Lastig, want algoritmes zijn voor mij en velen een raadsel. Dus heb ik de focus weer meer richting mijn site getrokken en is social media een waardevolle aanvulling. Diezelfde roep om content in eigen hand houden zie ik ook bij klanten. Welke aanwezigheid kies je online? En hoe blijf je aantrekkelijk én in beeld bij je doelgroep? De opmars van contentplatformen is daar een logisch gevolg van. Want dat heb je in eigen hand van A tot Z. Het boek De power van een contentplatform van Cor Hospes is dus eveneens een logisch gevolg. Want het thema is heel actueel.

Weinig of niets aan het delen van content doen is sowieso een slecht idee. Want als jij het niet doet, dat doet een ander binnen jouw vakgebied het wel. Des te belangrijker om een eigen kanaal voor content te hebben, zodat je daar gericht invulling aan kunt geven inclusief de vindbaarheid op Google. In het boek komen veel voorbeelden uit de praktijk voor. En met veel bedoel ik: gigantisch veel. Dat geeft ideeën en kan inspireren, of het kan overdonderen door de hoeveelheid. De korte alinea's volgen elkaar in rap tempo op, waar een opbouw of samenhang van het geheel niet altijd even duidelijk is. Soms is het tussen de voorbeelden zoeken naar de concrete tips en tools. Dat geeft het idee dat ik continu overtuigd moet worden van het belang van een eigen platform. Terwijl de gemiddelde lezer dat waarschijnlijk al is en juist aan de slag wil. De tips en tools zijn er uiteraard wel degelijk. Bijvoorbeeld de acht stappen om een contentmarketingcultuur in een bedrijf te bouwen. In de breedte van het bedrijf ingestoken van management tot en met alle collega's die onderdeel zijn van het bedrijfsverhaal, iedereen dus. In het CP-model dat de auteur introduceert zitten twee handige elementen. Als eerste de empathiekaart, om in een aantal vragen een beeld te schetsen van de volgers van het platform. Als tweede de brandguide, die alle onderdelen van een sterk merk weergeeft. Verdieping op diverse onderwerpen uit het boek vind je via de bronvermeldingen achterin.

De auteur is van beroep creatief directeur van een bureau dat bedrijven helpt om verhalen te vertellen. Die stijl past hij ook toe in het boek. Daardoor leest het inderdaad vaak als een verhaal, erg prettig en niet te zakelijk. Voor mensen die willen kennismaken met het fenomeen contentplatform is De power van een contentplatform een goed boek om een indruk te krijgen van de mogelijkheden en manieren om het in te zetten. Daadwerkelijk aan de slag gaan vraagt nog wel meer informatie en praktische handvatten.

Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl

De power van een contentplatform - Aanrader
25 november 2019 | Ment Kuiper

Content. In marketing momenteel het meest gebruikte woord, zeker in combinatie met termen als contentmarketing, contentplanning en contentstrategie. Het wordt dus wel tijd dat iemand daar een aantal handvatten aan geeft. Cor Hospes pakt die handschoen op.

Een aantal jaar geleden mocht ik dagvoorzitter zijn op een trends-evenement waar Cor Hospes één van de sprekers was. Op zijn bekende bevlogen, inspirerende en soms confronterende manier bestookte Hospes de zaal met zijn inzichten. Op een klein aantal na waren alle mensen enthousiast. Zijn kennis over content, de wijze waarop je er mee om moet gaan en de wijze waarop je het invult. En  vooral de duidelijke en vaak herkenbare manier van het weergeven van onze eigen realiteit. Wat heeft dat te maken met deze recensie? De auteur heeft het boek met hetzelfde enthousiasme, inspiratie en confrontatie geschreven als hij spreekt. Doe tijdens het lezen je ogen dicht en je hoort hem praten. Misschien moet hij zelf zijn luisterboek inspreken.

Het fundament ligt bij het weergeven van zijn 6 CP (contentplatform) model . Dat bestaat uit zes stappen te weten: audience first, vind je STE (beste, mooiste, etc. red.), benoem je roem, kies je rubrieken, je publiek uitbouwen en uitrollen en verzilveren. Vervolgens neemt Hospes je mee in zijn visie op het ontwikkelen van een contentplatform. De zaken die je zeker moet doen en zeker niet moet doen. Een quote van Hospes: "doe contentmarketing goed of doe het niet".

In korte, prettig leesbare, alinea's geeft de auteur je veel voorbeelden en inspiratie met natuurlijk een toelichting op de toepassing. Uiteindelijk zie je aan het eind het model vorm krijgen. Een tip voor een volgende druk is om het model aan het eind terug te laten komen en er een aantal praktijkvoorbeelden naast te leggen.

Wat Hospes in zijn boek ook duidelijk aangeeft is dat de wereld van content en marketing vol staat met veelgebruikte termen waarvan we eigenlijk niet meer weten wat het is. Denk maar eens aan een term als engagement, zoals hij als voorbeeld neemt. Wat is dat en wat wil je dan bereiken?

Ik raad het boek zeker aan wanneer je actief bezig bent met het ontwikkelen van een contentaanpak. Zorg voor duidelijke en eenduidige doelen en neem je lezer als uitgangspunt. De power van een contentplatform heeft voor mij zeker mijn eigen beeld van een contentaanpak versterkt en mij voorzien van weer nieuwe en andere inzichten vanuit het perspectief van deze auteur.

Ment Kuiper is bedrijfskundige en Register Marketeer en vindt het een uitdaging om het marketing- en communicatiedenken in Nederland op een hoger niveau te brengen. Vanuit zijn rol als Incompany- en Innovatiemanager bij SCHAAL+ coacht hij jonge professionals op inhoud en ontwikkelt hij maatwerk- en incompany-programma's bij diverse opdrachtgevers.

De power van een contentplatform - 'Actueel en goed leesbaar'
5 november 2019 | Sjors van Leeuwen

Stop met het uitstrooien van online content op media die niet van jezelf zijn. Leid je publiek naar je eigen contentplatform met verhalen die er toe doen. Dat is de boodschap van Cor Hospes in De power van een contentplatform.

Hoe kun je in deze tijd van sociale media en duizenden reclameprikkels per dag een relatie opbouwen met jouw publiek? Het antwoord van contentmarketeer Cor Hospes klinkt eenvoudiger dan het is: bouw je eigen contentplatform. Een plek waar jij zelf - rechtstreeks - een relatie met je publiek kunt opbouwen. Een plek waar jouw bedrijf of organisatie kan uitgroeien tot een expert en van waaruit jij die autoriteit kunt verzilveren.

Als merkjournalist, spreker en schrijver over verschillende boeken over contentmarketing, storytelling en sociale media weet Cor Hospes waarover hij praat. Hij introduceert in zijn boek een model en draaiboek waarmee bedrijven kunnen werken aan hun eigen contentplatform en -cultuur. Het draait daarbij volgens Hospes om het maken van verhalen voor het vinden, binden, bewegen en uitbouwen van je publiek.

‘Practice what you preach' zal de auteur gedacht hebben want het boek bevat naar schatting zo'n 300 vlot geschreven verhaaltjes over tal van onderwerpen. Verdeeld over een proloog, negen hoofdstukken en een epiloog. De negen hoofdstukken gaan over hoofdthema's als Waarom een contentplatform?, Vertel onderscheidende verhalen, Contentmarketing is cultuurverandering, Eer(st) je publiek, Begin bij het begin: je STE en Vertaal je DNA naar een contentplatform met domeinen, thema's, formats en rubrieken. Om daarna jouw publiek te kunnen uitbouwen en verzilveren.

In het boek komen ook de 6 stappen van het CP model aan bod. Die gaan over (1) Audience first, (2) Vind je STE, (3) Benoem je roem, (4) Kies je rubrieken, (5) Je publiek uitbouwen en (6) Uitrollen en verzilveren. De rode lijn in het boek is al snel duidelijk. Bouw je eigen contentplatform want als je kiest voor sociale (massa)media als Facebook, Instagram en LinkedIn ben je vooral de zak aan het spekken van de Mark Zuckerberg's van deze wereld. Ook ziet de auteur het einde naderen van ‘alles voor iedereen'-platforms als Amazon en Alibaba. De toekomst is aan de gespecialiseerde nicheplatforms. Dus ga op zoek naar je eigen niche, claim dat specialisme en bouw je eigen contentplatform als publieksbinder. Waarbij je denkt in verhalen en niet in kanalen. Dat is echter niet van vandaag op morgen geregeld. Het is een kwestie van lange adem en het vraagt om een contentcultuur, daar waar nu nog vaak een reclamecultuur heerst. Doe contentmarketing dus goed, met goede betekenisvolle verhalen. Kies voor kwaliteit boven kak, of doe het niet zoals een van de vele adviezen van de auteur luidt.

Cor Hospes heeft met De power van een contentplatform een actueel en goed leesbaar boek geschreven. Zonder handige inhoudsopgave, maar dat zal ongetwijfeld bewust gedaan zijn. Het boek staat boordevol ervaringen, tips en praktijkvoorbeelden van tal van bedrijven uit binnen- en buitenland. Wat dat betreft is het boek als een lekkere snoeptrommel waar je naar hartenlust in kunt grabbelen. Van tips en trucs over de belangrijkste onderdelen van een verhaal, de empathiekaart waarmee je de doelgroep in kaart brengt, hoe je jouw publiek in beweging brengt en de acht stappen naar een contentmarketingcultuur tot medewerkers die als contentambassadeurs fungeren en contentmarketing als businessmodel. Content is king en contentmarketing is here to stay, dus alle reden voor marketeers en communicatieprofessionals om zich in deze materie te verdiepen.

Op het gebied van contentmarketing is echter nog veel werk aan de winkel en daar kan dit boek zeker bij helpen. Want, zo schrijft de auteur: 40% van de merken die met contentmarketing bezig is ontbeert visie en concrete marketingdoelen. Men komt vaak niet verder dan een blogje hier en vlogje daar en die blijken maar al te vaak onvindbaar te zijn. Of zoals het Japanse gezegde luidt: visie zonder actie is dagdromen en actie zonder visie is een nachtmerrie. Zo is het met contentmarketing ook.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.