28 maart 2008 | Jaap Hollaar

Over het onderwerp kwaliteitsmanagement is in de afgelopen jaren al veel geschreven. Ondanks alle publicaties is het invoeren van kwaliteitsmanagement voor veel organisaties geen sinecure. Opnieuw verschijnt nu een boek over dit onderwerp van de auteur Pampus. De titel is: 'Een praktische handleiding voor de invoering van kwaliteitszorg'. Nu valt al direct op dat dit boek meer is dan een praktische handleiding. De bijna 300 bladzijden nemen de lezer mee door de wereld van het kwaliteitsmanagement. Het is dan ook geschreven voor het HBO-onderwijs en voor diegenen die binnen hun organisatie aan de slag willen en praktische handvatten zoeken. Een naslagwerk.

'Kwaliteitsmanagement' besteedt aandacht aan de eisen die worden gesteld aan de opzet van een kwaliteitsmanagementsysteem én aan de eisen die worden gesteld aan de interne organisatie. Dit boek biedt praktische tips om de eerste stappen te zetten in het traject van kwaliteitszorg en laat zien hoe een kwaliteitsmodel daarbij een uitstekend hulpmiddel kan zijn. Aan de hand van praktijksituaties worden de winsten en valkuilen bij het werken aan kwaliteit belicht. De auteur zegt dat de ISO-9000-serie en het INK-model algemene modellen zijn en het meest worden toegepast. Toch had hier wel meer informatie kunnen worden gegeven over de andere modellen die worden genoemd. Dat verbreedt de horizon.

Uiteindelijk bepaalt de klant of een organisatie kwaliteit levert, en zijn het de werknemers die de kwaliteit tot stand moeten brengen. Daarom moet de focus bij de invoering van kwaliteitszorg niet alleen liggen op de opzet van het kwaliteitsmanagementsysteem, maar ook op de ontwikkeling van de organisatie. Het boek belicht vele invalshoeken: de geschiedenis, bewustwording, procesmanagement, auditing, modellen certificatie tot de begeleiding van het project. Het literatuuroverzicht biedt mogelijkheid tot verdere verdieping of verbreding over het onderwerp.