De onweerstaanbaarheidstheorie - 'Leesbaar, grappig, gestructureerd en concreet'
29 augustus 2019 | Elly Stroo Cloeck

Zou je jouw dienst kunnen innoveren? Bijvoorbeeld door het (gedeeltelijk) te vervangen door een gestandaardiseerd product? Er zo een Service-As-A-Product van kunnen maken door AI te gebruiken?

Deze interessante vraag wordt gesteld door Jan Heuvel in zijn prima marketing- en innovatieboek De onweerstaanbaarheidstheorie, waarin een aanpak wordt gegeven om uit de ‘commodity-valkuil' te ontsnappen. Als commodity zit je in een ‘race to the bottom': steeds goedkoper, steeds meer lijkend op de concurrentie.

Even terug naar de vraag over AI en SAAP. Denk aan het analyseren van jurisprudentie: dat deed een junioradvocaat altijd, maar AI kan dat sneller en beter. Niet om een lagere prijs aan te bieden (want dan zit je weer in die commodity-valkuil) maar om meer waarde toe te voegen omdat het product gewoon beter is. Zelfs een AI-burgemeester lijkt meer waarde toe te voegen dan een menselijke, in Tokio's Tama City was een robot in 2018 burgemeesterskandidaat, met als slogan: eerlijk en gebalanceerd (want: gebaseerd op statistieken, niet op gelobby).

Het boek valt in drie delen uiteen: 1. The bad news, met daarin de oorzaken van de commodity-valkuil en het diensten-disaster; 2. The good news, met daarin allerlei manieren om de valkuil en het disaster te omzeilen; 3. De onweerstaanbaarheidstheorie, met drie ontsnappingsroutes: innovatie in product, service en marketing, en 15 concrete ontsnappingskansen (waaronder PAAS, SAAP, growth-hacking, circulair).

Ik vond met name de laatste 5 hoofdstukken, over de ontsnappingsroutes, zeer lezenswaardig. Naast een heel gestructureerde uiteenzetting van de route, staan er ook veel voorbeelden en nieuwe ontwikkelingen in. Zo had ik nog nooit van WBSSP gehoord, een algoritme ontwikkeld op de Universiteit van Amsterdam die de overlevingskansen van een startup kan voorspellen, met een succesratio van 62% (een vergelijkbaar product van Microsoft komt niet verder dan 27%).

Van een aantal grote bedrijven zijn visies en quotes opgenomen, denk aan Triodos, TenneT, Hema, PostNL, Aon. Een interessante quote vond ik: ‘Innovatie wordt gewoonlijk geassocieerd met nieuwe technologie, terwijl het gaat om nieuwe waarde-creatie: voor de klant, voor de onderneming, voor de wereld.' (Rabobank). Of de visie van FoodforCare: ‘elke patient heeft elke dag recht op lekker eten en drinken.' Ze biedt personalised nutrition, voor vergelijkbare prijzen als de huidige ziekenhuis-hap.

Heel erg grappig is hoe deze auteur-marketeer ons heel effectief nieuwsgierig maakt naar het model: elke paar pagina's staat er een klein zinnetje: nog 65 pagina's.....nog 58 pagina's.....nog 5 pagina's. Minder grappig vind ik de verwijzingen naar methoden (zoals het ‘brand stategy model') en onderzoeken van zijn eigen bedrijf, dat geeft toch wat WC-eend-geur af.

Kortom: De onweerstaanbaarheidstheorie is een zeer leesbaar, grappig geschreven boek, goed gestructureerd, vol met modellen en mooie voorbeelden en concreet genoeg om ook als kleine dienstverlener mee aan de slag te gaan. Ikzelf schreef al lezende 3 ideeën op voor mijn eigen bedrijf. De onweerstaanbaarheidstheorie heeft een goede bronvermelding, en waar niet, is het gedetailleerd genoeg om de voorbeelden te googelen. (Wáááát? Een AI-burgemeester?)

Wat ik al googelend niet vond: Lightning-As-A-Service, door de auteur als voorbeeld genoemd van productinnovatie, verwijzend naar het businessmodel dat door Schiphol en Philips werd ontwikkeld. Nu kende ik Lighting-As-A-Service wel, maar Lightning is een nieuwe variant. Voor het huis van je schoonmoeder? In plaats van vuurwerk tijdens oudjaar? Briljante innovatie, lijkt me!

Elly Stroo Cloeck is projectmanager en auteur bij ESCIA. Ze schrijft recensies en samenvattingen van managementboeken, verzorgt managementboek-gebaseerde permanente educatie èn is jurylid voor ‘Managementboek van het jaar 2020'. Let op: dit boek dingt mee naar die titel, maarrrrrrr......er zijn 6 Juryleden en we lezen 240 titels, dus uit bovenstaande recensie kun je maar hééél weinig afleiden over de plaats van dit boek op de uiteindelijke ranglijst.

De onweerstaanbaarheidstheorie - 'Praktisch en veel voorbeelden'
19 juni 2019 | Sjors van Leeuwen

Product, prijs en kwaliteit zijn steeds minder onderscheidend in het gevecht om de klant. Nu alles een commodity wordt, zit er maar één ding op: vernieuwen en zo een onweerstaanbaar bedrijf worden. Dat is de boodschap van het boek De onweerstaanbaarheidstheorie.

Hoe kun je ontsnappen aan de commodity-valkuil? De tijd van nu waarin de meeste producten en diensten op elkaar lijken en vaak volstrekt inwisselbaar zijn. Hoe blijf je als bedrijf en merk relevant in een situatie waarin concurrenten inzetten op de race to the bottom en waarin de wereld ook nog eens verandert met de snelheid van het geluid?

Het antwoord luidt: anders gaan denken. Dat is de boodschap van Jan Heuvel, directeur strategie & innovatie bij een marketingbedrijf, in De onweerstaanbaarheidstheorie. Innoveren dus, in producten, service of markten. De onweerstaanbaarheidstheorie bestaat uit drie delen. Deel 1 heet The Bad News en gaat over commodity als hardnekkig fenomeen. Die commodity-trend wordt gevoed door te veel nadruk op rationaliteit (prijsconcurrentie, efficiency, korte termijnfocus), kopiëren van best practices (me-too) en toenemende digitalisering van producten en diensten.

Deel 2 is gewijd aan The Good News, daarin schrijft de auteur dat commodity te tackelen is. Met vijf elementen van onweerstaanbaarheid van je merk (inspirerend, onderscheidend, geloofwaardig, relevant en kristalhelder), negen emoties voor je propositie (van blijdschap en eerlijkheid tot beloning en zekerheid) en twaalf triggers tot het verleiden en verbinden van klanten (zoals maak het eenvoudig en creëer schaarste). De auteur schetst daarbij vier menstypes c.q. leefstijlgroepen om rekening mee te houden. De vrijheidsgerichte (rode), harmoniegerichte (gele), veiligheidsgerichte (groene) en controlegerichte (blauwe) mens. De basis van jouw onderscheidend vermogen wordt gevormd door het organisatie-DNA, zo schrijft de auteur. Dus vind dat DNA, benoem het en gebruik het voor jouw eigen merkpersoonlijkheid. Ook krijgen we twaalf mogelijkheden voorgeschoteld voor het ontdekken van nieuwe marktkansen door anders kijken en denken. Denk aan tips als verander de context, doorbreek conventies, val je eigen bedrijf aan, ga op zoek naar de customer job-to-be-done en denk MAYA: lanceer producten en diensten die voldoen aan ‘Most Advanced, Yet Acceptable'.

In het derde en laatste deel doet de auteur zijn onweerstaanbaarheidstheorie uit de doeken. De auteur onderscheidt hierin eerst drie grote ontsnappingsroutes om aan de commodity-valkuil te ontkomen, namelijk productinnovatie, service-innovatie of marketinginnovatie. Binnen deze drie routes ziet de auteur drie niveaus: overleving, differentiatie en disruptie. Met de laatste twee kun je volgens de auteur daadwerkelijk het verschil maken. Daarna beschrijft de auteur op het gebied van product-, service- en marktinnovatie in totaal 15 oplossingsrichtingen. Variërend van first mover-producten, gepersonaliseerde producten, aanvullende diensten en excellente klantbeleving tot product-as-a-service, growth hacking en het platformbusinessmodel.

De onweerstaanbaarheidstheorie leest vlot weg, is praktisch en bevat veel voorbeelden ter verduidelijking Met 150 pagina's niet al te dik, diepgravend en gedetailleerd. Het boek is een mooie grabbelton aan inzichten, ideeën en mogelijkheden om je te onderscheiden van de concurrent. Ter lering en vermaak maak want het is zoals Eric Ries in het boek zegt: ‘The only way to win is to learn faster than anyone else.'

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie? en Wendbare strategie op een A4. Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.