Het groot werkvormenboek voor de zorg - 'Waardevol boek'
13 april 2021 | Saskia Rasker-Boerema

Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg is groot van formaat, zwaar en stevig. De pagina's zijn dik en de vormgeving overzichtelijk. Hierdoor straalt het ook zelfverzekerdheid uit, een boek waar je wat aan hebt. De kleuren ondersteunen dat.

Wanneer ik Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg opensla word ik meteen blij. Op de eerste pagina staat een overzicht van alle werkvormen geplaatst onder de vormen van overleg (clusters genoemd) en waar het bij toe te passen is. Van kennisles tot vaardigheidsles en van patiëntgesprek tot intervisie. Aanvullend zijn er werkvormen toegevoegd op thema's. Ontwikkeling & groei, kwaliteit & veiligheid, strategie & plannen, energie & werkplezier en team & samenwerking. Thema's die in alle gebieden van zorg terug komen.

De auteurs leggen maar liefst 130 werkvormen uit. Het toepassen ervan is waardevol voor het vergroten van de effectiviteit binnen de zorg. Daar wil toch iedereen aan bijdragen?! Het boek is te gebruiken binnen alle sectoren in de zorg. Van jeugdzorg tot ouderenzorg. Van onderwijs tot ziekenhuis.

Kennis is er vaak genoeg binnen de zorg, daar ligt het probleem niet. Maar de manier waarop je het overbrengt, daar is vaak nog wel iets aan te verbeteren. Dit boek geeft je inspiratie om iets wat je al jaren hetzelfde doet, op een andere manier aan te gaan pakken. En geloof mij: je werk wordt er leuker van, je werkt beter samen en het kost je minder tijd. Ook degene(n) die tegenover je staat zal het positieve effect gaan merken; het is immers veel leuker om een keer iets anders te doen. Alleen daar trek je al de aandacht mee.

Het boek is overzichtelijk ingedeeld. De uitleg per werkvorm op staat steevast op de rechterpagina. De werkvormen zijn genummerd en die zijn duidelijk (groot) terug te vinden in de rechterhoek bovenin. Hierdoor zie je in één oogopslag bij welk nummer je bent, dit maakt het zoeken gemakkelijk.

De opbouw is vast; in het kort, opbrengst en aanpak. De auteur werken het onderdeel aanpak uit met een stappenplan. De korte uitleg is duidelijk. Dit zorgt ervoor dat het boek, ondanks de veelheid aan werkvormen, heel overzichtelijk is en gemakkelijk in gebruik. Ik heb het boek al meerdere keren gebruikt en elke keer vind ik binnen een paar minuten precies wat ik nodig heb, waardoor ik meteen aan de slag kan met de voorbereidingen.

Op de linkerpagina's van het boek krijg je steeds een extraatje, toegespitst op de beschreven werkvorm. Dit kan bijvoorbeeld een stukje theorie zijn, een praktijksituatie, een checklist of een extra opdracht. Door het gebruik van tekeningen wordt het boek speelser. Deze tekeningen zijn ook goed te gebruiken voor het geven van uitleg over de opdracht of de theorie die er aan ten grondslag ligt. Het visueel maken zet kracht bij en het scheelt een hoop tijd dat je zelf niet te veel na hoeft te denken over de vormgeving. Het is simpelweg natekenen.

Zo gebruikte ik bij de werkvorm met de titel hersteltijd de tekening op de linker pagina van het ‘werkstressoren en energiebronnen balans-model'. Hierdoor kregen we in één oogopslag helder wat haar stressoren en energiebronnen waren en welke uitkomst dit gaf. We zagen meteen waar de disbalans zat waardoor we aan de slag konden met een concreet actieplan.

De grote variëteit in werkvormen en toepassingsgebieden maken Het groot werkvormenboek voor de zorg waardevol voor veel beroepsgroepen in de zorg.

Saskia Rasker is orthopedagoog/GZ-psycholoog en ervaringsdeskundige op het gebied van burn-out en moederschap. Zij blogt over deze onderwerpen op www.leefhetvoor.nl en heeft een eigen praktijk waarin ze moeders met (langdurige) stressklachten begeleidt van inzicht naar balans in hun leven.

Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg - 'Warm aanbevolen'
3 maart 2021 | Christel Deckers

In september 2020 schreef ik een lovende recensie over Het groot online werkvormenboek deel 3. Toen werd al een speciale editie voor de Zorg aangekondigd en deze editie is er nu.

Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg is tot stand gekomen in samenwerking met De Jonge Specialist, die jaarlijks een Opleider van het jaar kiest. Alle winnaars van deze prijs zijn voor dit boek geïnterviewd. Alle werkvormen die deze winnaars zelf ontwikkeld hebben en /of graag inzetten hebben een plekje in dit boek gekregen.

Hierdoor is het een omvangrijk boek geworden met een groot aantal pagina's: namelijk meer dan 300. Alle werkvormen zijn gerubriceerd aan de hand van dertien clusters. Alle werkvormen worden op dezelfde heldere manier beschreven; wat doet de werkvorm, wat is de opbrengst en hoe pak je het aan.
Ik pak er één werkvorm uit die mij in deze bijzondere coronatijd erg aanspreekt; te weten Stresssignalen. Deze valt onder het cluster Energie en werkplezier met als subtitel: 'Collega's nu en in de toekomst energiek en betrokken houden' en bevat daarnaast de werkvormen met de volgende titels: Werkpleziermeter, van frustratie naar inspiratie, six human needs, werkplezierkaarten, cirkel van invloed, hersteltijd, growth mindset, roze bril en talent interview.

Stresssignalen: het helpt je collega zich bewust te worden van de signalen van aanhoudende spanning of overbelasting. Met de werkvorm ‘stresssignalen' leer je je collega dergelijke signalen van stress beter en eerder te herkennen.

De aanpak kenmerkt zich door de volgende vier stappen; signaleren, stresssignalen in beeld brengen, luisteren naar de achterliggende boodschap en tenslotte de boodschap vertalen naar een to-dolijst waarmee je collega aan de slag gaat om de stress te verminderen en stresssignalen eerder te herkennen.
Naast een groot aantal werkvormen geven de auteurs ook tips voor het faciliteren van werkvormen in de praktijk zodat je nog beter beslagen ten ijs komt bij het kiezen en gebruiken van de juiste werkvorm. Immers niet iedereen leert op dezelfde manier. Zij sluiten hun boek af met een toelichting waarom een speciaal boek voor de zorg nodig is.

Ik onderschrijf het nut en de noodzaak daarvan maar beveel dit boek ook warm aan voor andere sectoren, zoals bijvoorbeeld het onderwijs. Ook daar is het werken met werkvormen minder gebruikelijk dan in andere sectoren.

Christel Deckers is een zeer ervaren bestuurder, adviseur en commissaris zowel binnen de zorg als in het onderwijs. Zij is gepromoveerd aan de Business School of Economics in Nijmegen en doet nu onderzoek aan de Erasmus Universiteit naar Bestuur en Toezicht in de zorg. Kernwoorden in haar werk zijn: We doen het samen, met plezier naar je werk en de juiste mens op de juiste plek: www.christeldeckers.nl.

Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg - 'Ook te gebruiken buiten de sector'
3 februari 2021 | Amber Zwartbol

Enthousiast als ik ben over de eerdere boeken uit de serie Groot Werkvormenboek was ik erg benieuwd naar wat Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg , speciaal gemaakt voor de zorgsector, zou brengen.

Zelf ben ik niet werkzaam in de zorg. Maar wel als opleider en ontwikkelaar in een heel ander werkveld. Vanuit deze ervaring en mijn goede herinneringen aan de eerdere boeken in de reeks heb ik Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg gelezen.

Doelgroep
Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg is naar mijn mening zowel te gebruiken voor en door medewerkers in de zorg, als daarbuiten. Uiteraard zijn de meeste werkvormen toegespitst op situaties in de zorg. Maar met wat kleine aanpassingen zijn ze gemakkelijk te vertalen naar andere situaties.

Inhoud
De werkvormen in het boek zijn gegroepeerd per leerinterventie. In totaal 13 clusters met elk 10 uitgeschreven werkvormen. Zo zijn er o.a. werkvormen die geschikt zijn om in te zetten bij het verwerven van kennis of juist meer geschikt zijn voor het trainen van vaardigheden, werkvormen voor leren op de werkplek, maar ook werkvormen op meer strategisch niveau, zoals teamleren, intervisie en strategievorming. De clusters patiëntgesprek en patiëntbespreking zijn specifiek voor medewerkers die werkzaam zijn in de zorg,

Erg leuk en inspirerend zijn de interviews met de ‘opleiders van het jaar'. Deze opleiders, allen medisch specialisten, hebben met elkaar gemeen is hun drive om leren persoonlijk en inspirerend te maken. De interviews zijn tussen alle werkvormen door in het boek opgenomen. De opleiders vertellen over hoe en waarom een eigen werkvorm voor hun werkt, welke werkvorm in het boek ze inspireert, wat hun liefde voor leren betekent en hoe zij leren zelf in praktijk brengen.

Layout
Net als de voorgaande boeken is ook dit Groot Werkvormenboek weer een feest om te lezen. De opzet is duidelijk, zowel de gekozen onderwerpen, de volgorde en de indeling van de hoofdstukken zijn logisch en daardoor prettig te lezen. Elk hoofdstuk / werkvorm heeft een vaste volgorde: de werkvorm wordt kort geïntroduceerd, dan wordt er beknopt uitgelegd wat met de werkvorm te bereiken is. Vervolgens wordt de daadwerkelijke aanpak in een aantal stappen uitgelegd. Deze uitleg is altijd duidelijk en zorgt er voor dat je als lezer direct aan de slag wilt en kunt.

De tekst wordt afgewisseld met illustraties, korte kaders met praktijksituaties of iets meer achtergrond van een bepaalde achterliggende theorie.
Al met al is Het Groot Werkvormenboek voor de Zorg een heel compleet boek. Het is wat mij betreft niet alleen geschikt voor de zorgsector. Tal van werkvormen kan ik direct in mijn eigen werk gebruiken.

Amber Zwartbol is onderwijskundige bij UWV.