Bingemarketing - 'Een uiterst leesbaar boek'
13 juli 2020 | Elly Stroo Cloeck

Carlijn Postma stelt in haar boek Bingemarketing - Het beste scenario voor het bouwen van je merk een goede vraag: waarom bingewatchen we wel bij een Netflix-serie, maar niet bij de content van een merk?

Wat zouden merkbouwers van Hollywood kunnen leren?  Postma geeft in Bingemarketing antwoorden op die vraag. Merkbouwers moeten hun content bijvoorbeeld gaan opbouwen als een serie in plaats van een afgerond geheel. (Interessant weetje: bingewatchers zijn pas verslaafd na de 2de of 3de aflevering. Je content moet dus ook al direct meerdere afleveringen hebben). Cliffhangers inbouwen! Een plot summary bedenken, in plaats van inconsistente reclame-uitingen de ether ingooien! Verbindende verhaal-lijnen bieden, zoals de Avengers.

Bingemarketing van Carlijn Postma is een uiterst leesbaar boek. Dat komt deels natuurlijk door de herkenbaarheid van de films en series die als voorbeeld worden gebruikt, maar ook omdat de tips goed toepasbaar zijn voor grote en kleine bedrijven èn omdat er vrijwel geen marketinglingo wordt gebruikt. Het boek is wat saai uitgevoerd, en de structuur (met The Depart...) was me niet direct duidelijk. Het gaat met name in op Wat je moet doen, en minder op Hoe, verwacht dus geen stappenplannen.

Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management via haar bedrijf ESCIA. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.

Bingemarketing - 'Ik heb in tijden niet zo'n goed marketingboek gelezen'
24 oktober 2019 | Mylene Bouwman

Eerlijk gezegd: ik heb in tijden niet zo'n goed (content)marketing boek gelezen. En ik lees veel. Na het lezen van Bingemarketing van Carlijn Postma stond ik direct aan om mijn strategieën voor klanten naar een hoger level te tillen. Namelijk richting bingewatchable content.

In Bingemarketing neemt Carlijn Postma je mee in de wereld van Hollywood en wat we van de geweldige filmproducers daar kunnen leren, als het gaat om contentmarketing. Hoe kan het toch dat we films uitkijken en Netflix series bingewatchen alsof ons leven er vanaf hangt? Het heeft allemaal te maken met een ijzersterke verhaallijn, aan de hand van de Hero's Journey. Een manier om je echt te gaan onderscheiden van je concurrenten. Wie wil dat nou niet?

Vergelijk contentmarketing met het maken van Netflix series

Hoe gaaf is het als je kunt zeggen dat mensen jouw YouTube kanaal bingewatchen? Of dat ze meerdere social media posts achter elkaar bekijken?  En hoe vaak gebeurt dit daadwerkelijk? Vrijwel nooit. Carlijn legt uit dat dit ligt aan het feit dat onze content geen Netflix serie is. Duh, dat wist je al wel toch. Nee, maar echt. Ga je contentmarketing vergelijken met een serie. Jouw merkverhaal is het verhaal van de serie, campagnes worden seizoenen en afleveringen elk los stukje content. Zo zorg je ervoor dat jouw publiek de content kan gaan volgen en kan uitkijken naar het volgende stukje content, omdat het allemaal uit 1 verhaallijn komt.

Het klinkt zo logisch. En toch proppen wij contentmarketeers de tijdlijnen vol met losse contentverhalen. Wat bij de consument vaak voor totale verwarring zorgt. Ook worden er geen cliffhangers gedeeld, want ieder stukje vertelt zijn eigen losse verhaal. Het publiek voelt geen noodzaak om uit te kijken naar jouw volgende marketinguiting. Met bingemarketing kun je dit gaan veranderen.

Nieuwe vorm van marketing

Oftewel Carlijn komt met een nieuwe vorm van marketing genaamd Bingemarketing. Ze neemt je in haar boek mee in de verschillende stappen om dit tot uitvoering te brengen. Van het uitwerken van een merkverhaal tot aan het doorlopen van de journey van jouw publiek en het maken van contentseries. Inclusief concrete opdrachten!

En dan komt de echte implementatie nog... Dat zal voor veel bedrijven de grootste uitdaging worden. Alle vormen van marketing zullen met elkaar samen moeten gaan werken, om samen één merkverhaal uit te dragen en dat vol te houden. Maar aan inspiratie in ieder geval geen gebrek in het boek Bingemarketing!

Mylène Bouwman is online rechterhand op het gebied van social media en het schrijven van blogs. Van advies tot het volledig uitbesteden van je online kanalen.