Doe dit boek - de weg naar persoonlijke groei - 'Lekker praktisch'
1 februari 2021 | Saskia Rasker-Boerema

Doe dit boek - de weg naar persoonlijke groei heeft een mooi groot formaat waardoor je, als je het openklapt, gemakkelijk kunt schrijven op de bladzijdes. Het kleurgebruik zorgt ervoor dat het vrolijk oogt en uitnodigt om aan de slag te gaan.

Helemaal aan het begin van Doe dit boek - de weg naar persoonlijke groei vind je een doekaart. Twee pagina's waar alle onderwerpen op staan met een bolletje ervoor. Je kunt het bolletje inkleuren wanneer je het onderdeel afgerond hebt. Dit zorgt niet alleen voor overzicht (wat heb ik al wel of niet gedaan), het werkt ook motiverend.

De opbouw van het boek is logisch. Je merkt dat er goed over nagedacht is. De delen zijn duidelijk te onderscheiden omdat ze allemaal een andere kleur paginarand hebben. Hierdoor wordt visueel gemaakt in welk onderdeel je aan het werk bent en kun je gemakkelijk terugbladeren naar het juiste onderdeel. Het boek is gevuld met illustraties, schrijfopdrachten, invulopdrachten, weetjes, uitleg (psycho-educatie) en tekenopdrachten. De uitleg is kort en duidelijk; lekker praktisch.

Vind je het leuk om creatief bezig te zijn? Maak daar dan vooral gebruik van. Met kleurpotloden, stiften, knipsels, lijm kun je je bij een aantal opdrachten helemaal uitleven. Vind je creatief bezig zijn helemaal niets? Ook geen probleem. Je hoeft niet creatief te zijn om de opdrachten te kunnen voltooien. Net wat jij fijn vindt.

Kleurrijke opbouw
Het boek start met Ik begin, de kleur blauw. In dit onderdeel doe je een soort nulmeting. Je kijkt waar je nu staat in je leven. Hoe ziet je leven eruit, hoe gaat het op dit moment met je? Invulopdrachten worden afgewisseld met eens stukje theorie (uitleg), waardoor je niet alleen inzicht krijgt in je eigen leven maar ook begrijpt hoe het werkt in je brein.

Deel twee, Ik ken mezelf, is groen. Dit onderdeel ga je even terug in de tijd. Kijk je naar hoe je opgegroeid bent. Je krijgt inzicht in jouw levensverhaal en hoe dat jou gevormd. Dit geeft inzicht in waarom je doet wat je doet in je volwassen leven.

Deel drie, Ik vind mijn richting, is het gele deel. Persoonlijk vond ik dit deel het leukst om uit te werken. Je bent bezig met de toekomst waardoor je perspectief creëert. In dit deel kijk je waar je naar verlangt, waar je van droomt. Je gaat onderzoeken hoe dat er concreet voor jou uitziet maar ook wat jou belemmert (tegenhoudt) om dat te bereiken wat je graag wilt. Je onderzoekt waar je afscheid van wilt nemen (waar wil je mee stoppen) en waar je juist meer van wilt (waar wil je mee gaan starten).

Tot slot deel vier, Ik kom in actie, het rode deel. Dit is het onderdeel waarin je een plan gaat maken, in actie gaat komen, een doel gaat stellen. Je maakt een plan met kleine stapjes zodat deze ook haalbaar zijn. Wanneer het even niet lukt helpen de opdrachten je te onderzoeken wat jouw hulpbronnen kunnen zijn. Daarnaast is er in dit onderdeel ook ruimte om het doel, of doelen, te evalueren en eventueel bij te stellen.
Ik vind de kleur rood in dit laatste deel verwarrend omdat dit juist voor mij gelijk staat aan ‘stop'. Het hoofdstuk gaat juist over in actie komen.

Lekker praktisch
Het fijne van dit praktische boek is dat je niet alle onderdelen hoeft te doen om meer duidelijkheid te krijgen over wie je bent, wat je wilt/ wat je kunt en hoe je dat wil gaan bereiken. Je kunt die onderdelen gebruiken die op dit moment voor jou van toepassing zijn. Hetzelfde geldt voor een coach, begeleider of therapeut; je de client verwijzen naar een specifiek onderdeel of opdracht die op dat moment bij zou kunnen dragen aan zijn/haar ontwikkeling. Tip: wanneer je het boek als hulpverlener in wilt zetten schaf dan ook het begeleidersboek aan.

Saskia Rasker is orthopedagoog/GZ-psycholoog en ervaringsdeskundige op het gebied van burn-out en moederschap. Zij blogt over deze onderwerpen op www.leefhetvoor.nl en heeft een eigen praktijk waarin ze moeders met (langdurige) stressklachten begeleidt van inzicht naar balans in hun leven.

Doe dit boek (en begeleidersboek) - Breinvriendelijke persoonlijke ontwikkeling
19 november 2020 | Liesbeth Tettero

Trainers Hedi van Alphen en Jacqui Halmans nemen je in Doe dit boek & Doe dit boek begeleidersboek  aan de hand van kennis van het brein en de theorie van Transactionele Analyse mee in een creatieve reis op weg naar persoonlijke groei.

Doe dit boek, roept het omslag je toe. Het is meteen duidelijk: dit is dus geen leesboek, maar een boek vol opdrachten. En voor trainers en coaches die anderen op deze reis begeleiden, is er een uitgebreide handleiding met het bijbehorende Begeleidersboek.

Schrijven, tekenen en kliederen
Werken aan persoonlijke groei als een creatief, breinvriendelijk proces, zo ontwikkel je je pas echt en zo beklijven je inzichten en goede voornemens. Aan de slag dus. En dat vraagt commitment. Daarom begin je als ‘doener' met het noteren van je naam: ‘Ik heet....'. Aha, een boek waar je lekker in mag schrijven! En tekenen. Of kliederen. Of dat je terzijde mag leggen om eens na te denken over een reflectievraag. In totaal omvat Doe dit boek maar liefst 80 opdrachten, verdeeld over vier hoofdthema's (ik begin, ik ken mezelf, ik vind mijn richting en ik kom in actie) en 18 hoofdstukken die inzoomen op een specifieke vraag. Die vragen omvatten een compleet ontwikkeltraject, van het formuleren van je groeidoel tot het borgen van je ontwikkeling door een plantje te koesteren als symbool ervan.

Impliciet en expliciet breinvriendelijk
Veel opdrachten zijn gebaseerd op de ontwikkelpsychologie van Transactionele Analyse. Wat is bijvoorbeeld jouw script, hoe ga jij om met strooks en welk gedrag herken je van jezelf in de dramadriehoek? Je hoeft er als ‘doener' niet veel van af te weten, de toelichting is beknopt en je gaat er meteen mee aan de slag. Het breinvriendelijke aspect vind je expliciet door het hele boek heen in een boel weetjes over het brein, maar het zit ook slim impliciet in het boek verwerkt. Zo wordt de ‘lezer' uitgenodigd om samen te werken en om puzzels op te lossen, dingen die ons brein prettig vindt.

Praktische en theoretische inzichten voor begeleiders
Wat een vondst om bij Doe dit boek een begeleidersboek te maken! Dit boek geeft trainers en coaches verdieping in de theoretische basis van Doe dit boek en een toelichting bij alle opdrachten. Het begint met een helder geschreven spoedcursus over breinvriendelijk leren en transactionele analyse. Het breinleren komt ook op metaniveau aan bod, dus niet alleen hoe het een rol speelt in de opdrachten, maar ook hoe de begeleider het kan inzetten. Hoe je bijvoorbeeld kunt inspelen op de breinbehoeften die aangeduid worden met het acroniem SCARF: status, certainty (zekerheid), autonomy, relatednes (verbondenheid) en fairness (gelijkwaardigheid). Als in die behoeften is voorzien, dan stijgt het niveau van het beloningshormoon dopamine in ons brein en daalt het niveau van het stresshormoon cortisol in ons bloed. Kortom: je kunt als trainer en coach meer bereiken dan je denkt om een ‘doener', zoals de auteurs deelnemers en coachees noemen, in de ‘leerstand' te krijgen.

Ook helpt het begeleidersboek je om oefeningen zo te kiezen of aan te passen dat ze zo goed mogelijk aansluiten bij de ‘doeners'. Als opdrachten bijvoorbeeld te creatief of te wild voor iemand zijn. Of als iemand een specifieke vraag heeft, dan zijn er suggesties voor slimme combinaties van opdrachten.

Groene smiley!
Net als in winkels, waar je op een knop drukt, wordt de doeners gevraagd om na iedere opdracht met een smiley aan te geven wat ze ervan vonden. Van vrolijk groen tot ontevreden rood. Ook impliciet breinvriendelijk! Waarbij je als begeleider bij een rode smiley natuurlijk meteen snapt dat je een leerpunt van de doener te pakken hebt, weer een aanleiding voor een goed gesprek! Doe dit boek en het begeleidersboek krijgen van mij in ieder geval een dikke groene smiley!

Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl) en voor ambitieuze vrouwen (feminsterie.nl)

Hedi van Alphen, Jacqui Halmans
Doe dit boek