Business Model Shifts - 'Zit boordevol inspiratie en tips'
10 februari 2021 | Sandra Kok

Overleven, zeker in tijden als deze, is voor ondernemers en organisaties een enorme uitdaging. Het vraagt om een andere mindset, een andere kijk op bedrijfsvoering en aanpassing van verouderde bedrijfsmodellen. Een uitdaging die veel vraagt en nog veel meer kan opleveren.

Business Model Shifts is een boek wat 6 manieren beschrijft om een shift te maken naar het creëren van waarde voor klanten.

1. De serviceshift - van product naar dienst

2. De stakeholdershift - van aandeelhouder naar stakeholder

3. De digitale shift - van fysiek naar digitaal

4. De platformshift - van pijplijn naar platform

5. De exponentiële shift - van incrementeel naar exponentieel

6. De circulaire shift - van lineair naar circulair

Met deze shifts laten de schrijvers de tekortkomingen van het huidige economische systeem zien en vooral hoe je deze tekortkomingen kan tackelen.

Het boek is geschreven ten tijde van de Covid-19 crisis, een tijd waarin pijnlijk duidelijk is geworden dat veel businessmodellen niet meer voldoen. Afwachten kan niet meer, actie is noodzakelijk om nieuwe waarde te creëren voor je klanten.

Ieder hoofdstuk beschrijft kort de verschuiving van de waarde voor de klant. Dit wordt onderbouwd met verhalen van bedrijven die de shift hebben gemaakt. Heel fijn is het om te lezen dat er zowel grote casestudy's (multinationals) in staan als middelgrote cases en korte casestudy's. Hierdoor is het voor iedere bedrijf direct toepasbaar.

Bedrijven waarvan de verhalen in het boek staan zijn: BMW, Swapfiets, Nike, Github, Alphabet, LinkedIn, WeChat, Alibaba, The Times, Unilever, Tony's Chocolonely, Starbuck en veel meer.

Aan de hand van het oude en het geshifte businessmodel worden de aanpassingen zichtbaar gemaakt. Per shift worden een aantal patronen uitgelegd met de voorbeelden erbij. Bij grote organisaties is ook de timeline die hiermee gepaard gaat opgetekend. Van groot naar klein betekent ook dat de verhalen korter zijn, echter zeker niet minder compleet.

Ieder hoofdstuk wordt afgerond met lessons learned en nog belangrijker in mijn ogen de gedurfde stappen, de strategische keuzes die nodig zijn om de shift volledig te kunnen maken. Het gaat hier om keuzes op hoog niveau, want uiteindelijk dient er draagvlak te zijn op alle niveaus.

Boeiend inkijkje
Hoewel ieder hoofdstuk dezelfde opbouw en onderwerpen heeft, is het een boeiend boek. Een boek waarin de schrijvers je een inkijkje geven in veel bedrijven en hun businessmodellen en hoe zij een shift hebben gemaakt om mee te gaan met de tijd. Een tijd van waarde creëren, leveren en vastleggen.

Het boek sluit af met een aantal korte hoofdstukken over shifts leren begrijpen, maak je eigen shift, manage je portfolio, het zorgen voor het juiste ecosysteem en de groeicurve met daarin de stappen ontdekken, ontwerpen, groeien, tweaken, uitbreiden, onderhouden en afstoten, zorgen voor. Welke shift je ook maakt, stel jezelf altijd de vraag ‘waar de waarde hierna zit'. Volg de trends en speel in op wat voor jouw klanten belangrijk is.

Hoe goed je de shift ook vormgeeft en uitvoert, het biedt natuurlijk nooit een garantie op succes. Voer een shift met beleid door en zorg ervoor dat je altijd de klant voor ogen houdt. Voor hen creëer je waarde.

Business Model Shifts zit boordevol inspiratie en tips om je uit te dagen. Helemaal achterin het boek staat dan ook de volgende vraag:

Welke shift ga jij maken?

Sandra Kok heeft na meer dan 25 jaar in het bedrijfsleven in 2010 haar vaste baan ingeruild voor het ondernemerschap. Ze is, samen met haar partner, actief op het speelveld van oude naar nieuwe werk-, denk- en leefstijlen met als doel huidige klantsegmenten te behouden, relaties te versterken en nieuwe doelgroepen aan te trekken. Ze is eigenaar van The Red Business Cat.

Business Model Shifts - 'Een stevig inspiratieboek'
15 december 2020 | Sjors van Leeuwen

Bedrijven moeten hun businessmodel vernieuwen om te kunnen overleven en afscheid nemen van verouderde en inefficiënte bedrijfsmodellen. In Business Model Shifts komen zes belangrijke verschuivingen (shifts) aan bod. Met nieuwe businessmodellen waarmee je relevant kunt blijven door kansen te benutten, waarde te verhogen en klanten positief te verrassen.

Business Model Shifts is geschreven door de consultants Patrick van der Pijl, Justin Lokitz, Roland Wijnen en Maarten van Lieshout. Enkelen van hen schreven eerder het boek Ontwerp betere business. De auteurs beschrijven in hun nieuwe boek zes verschillende soorten verschuivingen in het businessmodel. Dit soort ‘shifts' in het businessmodel zorgen ervoor dat een bedrijf relevant blijft. Of zoals de subtitel van het boek luidt: ‘6 wegen naar nieuwe waardecreatie voor klanten'.

De zes ‘Business Model Shifts' kort op een rij:

Serviceshift (van product naar dienst): de verschuiving van producten naar diensten die de ‘job to be done' klaren voor klanten.

Stakeholdershift (van aandeelhouder naar stakeholder): de verschuiving van aandeelhoudersgerichtheid naar het creëren van waarde voor alle stakeholders.

Digitale shift (van fysiek naar digitaal): de verschuiving van gefragmenteerde bedrijfsactiviteiten naar altijd verbonden zijn met klanten en hun behoeften.

Platformshift (van pijplijn naar platform): de verschuiving van pijplijn-businessmodellen naar platform-businessmodellen om waarde uit te wisselen.

Exponentiele shift (van incrementeel naar exponentieel): de verschuiving van 10% verbeteren naar exponentieel denken en 10x groei.

Circulaire shift (van lineair naar circulair): de verschuiving van take-make-dispose naar herstellende, regeneratieve en circulaire waardecreatie.

Business Model Shifts is een stevig boek in de stijl van de wereldwijde bestseller Business Model Generation met het bekende Business Model Canvas. Na de introductie met belangrijke ontwikkelingen en trends, de noodzaak van businessmodelinnovatie en de impact van Covid-19, passeren in zes delen de hiervoor genoemde zes shifts.

Iedere shift wordt beschreven via een korte uitleg van de shift, de businessmodelpatronen die daarbij horen en meerdere casestudies. Zo komen wij bij de serviceshift uitgebreidere en kleinere casestudies tegen van BMW, Medtronic, Rolls Royce, Dollar Shave Club, Swapfiets en Rent the Runway. Daarbij introduceren de auteurs het ‘periodiek systeem' van het businessmodel. Met dit schema beng je voor een specifiek bedrijf de belangrijkste elementen van het businessmodel in kaart op het gebied van ambitie, energie, informatie en operatie.

Met behulp van het Business Model Canvas maken de auteurs per shift en praktijkcase inzichtelijk welke elementen uit het businessmodel door de shift zijn veranderd en op welke manier. Kies je bijvoorbeeld voor nieuwe kernactiviteiten of klantsegmenten, pas je resources of kanalen aan of ga je met nieuwe partners in zee? Daarbij gaat het ook om het slim inzetten van businessmodelpatronen. Denk bij de serviceshift aan patronen (bouwstenen) als extra servicediensten, verbruiksartikelen, serviceabonnementen en beheerde diensten. Bij BMW zien we dat terug in de mobiliteitsdienst YourNow met servicediensten als ShareNow (autodelen), FreeNow (taxiservice), ParkNow (parkeerdienst) en ChargeNow (opladen). BMW wil daarmee de omslag maken van autofabrikant naar full-serviceleverancier van mobiliteit, dus de shift maken van product naar dienst.

De auteurs sluiten iedere shift af met een kort overzicht van de belangrijkste lessons learned en enkele gedurfde stappen (strategische keuzes) die je op hoog niveau moet maken. Bij de serviceshift gaat het dan om stappen als ontwikkel een servicegerichte mindset, focus op de klus die geklaard moet worden, financier je assets, wees betrokken en werk samen met je leveranciers.

Het boek sluit af met enkele korte paragrafen over het begrijpen van shifts, het zorgen voor het juiste ecosysteem voor het maken van je eigen shift, het managen van je portfolio aan bestaande en nieuwe businessmodellen en de groeicurve van een businessmodel, met de fasen ontdekken, ontwerpen, groeien, tweaken, uitbreiden, onderhouden en afstoten. De auteurs geven terecht aan dat businessmodelinnovatie geen garantie is voor succes. De vele voorbeelden laten - terugkijkend en met de kennis van nu - zien dat er geen klant-en-klaar recept is voor succes, maar dat innoveren vooral een kwestie is van hard werken, vallen en opstaan en geluk hebben. Wat in het boek onderbelicht blijft is het verdienmodel. Niet geheel onbelangrijk want veel succesverhalen die in de media worden aangehaald zijn verliesgevend of hebben nog nooit winst gemaakt.

Business Model Shifts is vooral een inspiratieboek en aanvulling op de vele businessmodelboeken die de laatste jaren verschenen zijn. Met een groot aantal praktijkvoorbeelden, bedrijfsmodellen en -patronen die in hoofdlijnen worden beschreven. Ze kunnen je inspireren en helpen om de nieuwe Swapfiets, TOMS Shoes, Salesforce, KickStarter, Kahn Academy of Patagonia van jouw sector te worden. Het is zoals Dennis Gabor aan het einde van het boek zegt: ‘We kunnen de toekomst niet voorspellen maar wel uitvinden.' Welke shift ga jij maken?

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.