16 december 2008 | Lionne IJzerman

In 'Stratego voor vrouwen' zetten Monic Bührs en Elisa de Groot uiteen hoe je als ambitieuze vrouw uw ambities waarmaakt in een competitieve mannenwereld. Zij pleiten voor een strategische aanpak door de Athena in u los te laten.

Vrouwen & werken... dat gaat niet goed genoeg. Vrouwen verdienen minder dan mannen. Ze zijn slechter vertegenwoordigd in managementfuncties en vrijwel afwezig in topfuncties. Als lid van een jonge generatie vrouwen laat je je hierdoor natuurlijk niet uit het veld slaan. Wij vrouwen, geboren in de jaren tachtig, gaan gewoon 'full timen'. Deeltijd is zó passé..! Die werkster, daar hebben we geen moeite mee en nee, we verwachten niet dat alleen hard werken ons naar de top brengt. Maar toch. Stiekem vraag ik me wel eens af hoe het over 20 jaar zal zijn: wie van ons heeft zijn ambities waargemaakt en wie is toch in een van de bekende valkuilen getrapt?

In 'Stratego voor vrouwen' leggen Monic Bührs en Elisa de Groot nu eens duidelijk en concreet uit hoe je in een competitieve mannenwereld je ambities kunt waarmaken. Niet door alleen maar hard te werken, maar door strategisch te werk te gaan. De schrijfsters hebben ruime ervaring in het begeleiden van vrouwen op weg omhoog. Monic Bührs en Elisa de Groot zijn de oprichters van In Touch Women Development en 'Stratego voor vrouwen' baseert zich duidelijk op hun praktijkervaring.

De onderdelen van stratego staan dan ook centraal: het speelveld, de stukken en het uiteindelijke doel: 'verover de vlag!' Bührs en De Groot presenteren aan de hand van deze metafoor methoden om macht te verwerven. Hoe kunt u de belangen en drijfveren van de spelers inschatten? Hoe bepaalt u een strategie? Hoe pakt u een onderhandeling aan en slaagt u erin zichzelf te profileren? Ieder hoofdstuk focust op een van deze onderwerpen, aangevuld met de nodige tips en trucs.

Het spel biedt vrouwen kansen om hun traditionele sterkten te benutten. Van reflectie, flexibiliteit en empathie hebben vrouwen doorgaans meer kaas gegeten dan mannen. Juist die kwaliteiten komen in het spel uitstekend van pas, want ze helpen (tegen)spelers in te schatten, zo betogen de auteurs. Maar om die informatie strategisch te gebruiken, is iets waar maar weinig vrouwen handig in zijn.

Hoe vrouwen zich wél gedragen, illustreren de auteurs aan de hand van vijf Griekse godinnen. De vrouwelijke lezer kan zich herkennen in Persephone ( het kindvrouwtje), Hestia (de ingetogen vrouw), Aphrodite (de verleidster), Demeter (de zorgzame vrouw) en tenslotte Athena (de topvrouw). Alle vijf hebben hun eigen wapen. Zo gebruikt Persephone haar hulpeloosheid en krijgt Aphrodite door sensualiteit zaken voor elkaar. Athena echter is het beste in staat haar ambities te bereiken. Zij is competitief, rationeel en zelfbewust. Athena ís de strateeg!

Willen vrouwen succesvol zijn, dan moeten zij vooral de Athena in zichzelf ontdekken, dat is de boodschap van de auteurs. In de (door mannen beheerste) top heerst immers competitie en geldingsdrang. Dus moet Artemis haar eigenzinnigheid opzij zetten, Persephone definitief volwassen worden en Hestia haar bescheidenheid vaarwel zeggen. 'If you can't beat them, join them', zo luidt het advies.

Daar zit wat in, maar de boodschap is wel een lichte teleurstelling na de diversiteit aan vrouwenkwaliteiten die de auteurs daarvoor hebben geschetst. En deze boodschap hebben we al veel vaker gehoord. Maar 'Stratego voor vrouwen' heeft ook niet de ambitie nieuwe inzichten toe te voegen aan de analyse over vrouwen op de arbeidsmarkt.

Het tegenover elkaar zetten van mannen en vrouwen leidt onvermijdelijk tot stereotypen. De genoemde zelftest om te bepalen welke godin er in u schuilt, ontbreekt. En dan zijn er nog de bekende vrouwen, zoals Ayaan Hirshi Ali (Artemis) en Paris Hilton (Persephone) die figuur moeten staan voor een van de archetypes. Aan de argumentatie besteden de auteurs telkens maar enkele woorden, waardoor het de voorbeelden aan kracht ontbreekt.

De auteurs bieden handvatten voor de vrouw met ambitie en doen dat met verve. Het boek is to-the-point, concreet en bevat handige schema's die maken dat u direct aan de slag wilt. Bovenal leest het prettig door de speelse opzet, de duidelijke taal en de intermezzo's. Over het geheel gewogen is 'Stratego voor vrouwen' een origineel boek, dat zelfs voor de generatie vrouwen die zich niet snel iets laat wijsmaken bijzonder bruikbaar is.

3 december 2007 | Mariska Fennema

Tijdens een feestje, eerder dit jaar, raakte ik in gesprek met een divisiemanager van een groot bedrijf. We kregen het over het geringe aantal vrouwen in hogere leidinggevende posities. Deze manager gaf aan dat men binnen zijn bedrijf steeds zocht naar vrouwelijke hogere leidinggevenden, maar dat die er gewoon niet waren. Enig doorvragen leerde mij dat er eigenlijk geen bijzondere inspanningen werden gedaan om vrouwelijke leidinggevenden intern op te leiden of binnen te halen. Maar ook na een discussie hierover bleef hij volharden in zijn standpunt. Daarom zouden met name mannen in topfuncties, of HRM managers, het boek 'Stratego voor vrouwen' van Monic Bührs en Elisa de Groot eigenlijk eens moeten lezen. Op een heldere wijze wordt namelijk in de inleiding al uiteengezet dat het referentiekader van de mannelijke top afgestemd is op mannen, wat leidt tot onder andere onzichtbaarheid of onderwaardering van aanwezige leiderschapskwaliteiten van vrouwen. En dit wordt ook nog eens goed onderbouwd.

De auteurs beogen met dit boek niet de mannen te veranderen. Zij hanteren het uitgangspunt: 'If you can't beat them, join them.' Dit doen zij door vrouwen inzicht te geven in de denkwereld van de mannelijke leiders en hen munitie aan te reiken om het spel 'Stratego binnen organisaties' steeds beter te leren spelen.

Na de inleiding starten de auteurs met het uitzetten van een strategie, ofwel het in kaart brengen van het speelveld: met welke krachten heb je te maken, wie vervult welke rol en op welke wijze kun je daar gebruik van maken om je doelen te bereiken? Zowel de formele als de informele rollen komen aan bod, alsmede de verschillende belangen en drijfveren.

Vervolgens worden de stukken op het speelveld beschreven. Dit doen de auteurs door goden en godinnen als archetypen te gebruiken, gebaseerd op de Jungiaanse theorieën. In een heldere beschrijving van die goden en godinnen, gerelateerd aan werksituaties, gaan deze tot de verbeelding spreken. Ik kon het niet laten mijzelf en ook wat collega's even langs de godenlat te leggen. Handig daarbij is de boekenlegger die bij het boek meegeleverd wordt. Deze bevat een korte beschrijving van deze goden en godinnen, zodat men die er steeds even bij kan pakken. Het is de bedoeling dat vrouwen de vaardigheden van alle godinnen in meer of mindere mate verder ontwikkelen of weer activeren, zodat ze deze op de juiste momenten kunnen inzetten. Door ook de eigenschappen van de goden te leren kennen, kunnen vrouwen de verschillende rollen strategischer inzetten in diverse situaties en afgestemd op het personage dat ze voor zich hebben.

In het volgende hoofdstuk, 'Macht en leiderschap', worden de verschillende machtniveaus behandeld en zit ook een test die inzicht geeft in de mate waarin deze machtsniveaus zijn ontwikkeld bij de lezer. Een succesvol leider zou volgens de auteurs uiteindelijk alle niveaus in zich moeten verenigen en, afhankelijk van de situatie, moeten kunnen toepassen. Bij een spel hoort ook het kunnen onderhandelen. Met behulp van een soort stappenplan en tips wordt de lezer voorbereid op het toekomstig onderhandelen met de verschillende 'goden en godinnen'.

In het daarop volgende hoofdstuk 'Profileren en positioneren' komen de ongeschreven regels van het mannen- en vrouwenspel in mijn ogen het meest expliciet aan de orde. Er wordt ook inzicht gegeven in de verschillende soorten leiders en de waardering van die soorten leiders door werknemers. En natuurlijk 'do's en dont's' om jezelf meer te profileren. Het afsluitende hoofdstuk 'Verover de vlag' is een overzicht van de belangrijkste spelregels en geleerde lessen, waarmee de handleiding van het spel voltooid is.

Ik vond 'Stratego voor vrouwen' een zeer interessant boek met diverse eye-openers. Monic Bührs en Elisa de Groot gaan ook in op de huidige ontwikkelingen die gaande zijn in de managementwereld, zoals bijvoorbeeld op het gebied van leiderschap. Het is vlot geschreven, prettig vormgegeven en makkelijk leesbaar. Citaten van bekende mannelijke en vrouwelijke leiders en beschrijvingen van praktijksituaties verlevendigen de hoofdstukken. Ieder hoofdstuk wordt bovendien afgesloten met een interview van een vrouw met een toppositie. Door de praktische insteek en vele tips kan men direct aan de slag om het spel in de eigen organisatie steeds beter te spelen. Een boek voor vrouwen die niet willen blijven afwachten tot de discussies over 'het glazen plafond of plakkende vloeren' vanuit de politiek mogelijk ooit eens tot veranderingen gaan leiden, maar gewoon zelf hier iets aan gaan doen.