Stevig staan in intense situaties - Overzichtswerk en praktijkboek
20 oktober 2021 | Niels van Gorp

Een jaar of vijf geleden startte ik mijn eigen ontdekkingstocht naar wat er nog meer is buiten een scherpe geest en een sterk oordeelsvermogen. Tot dan toe redde ik me prima met mijn hoofd en alles wat ik daarmee kon. Met Yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen was ik ook wel bekend.

Echt contact met mijn lijf was er echter niet. Ik zat óf in mijn hoofd, óf in mijn lijf; bij ITIP (eerst het persoonlijk traject, daarna de driejarige opleiding) ging er een wereld voor me open. Door lichaamswerk, systemisch werk en andere ingangen kreeg ik toegang tot mijn innerlijk weten. Ik hoefde helemaal niet altijd mijn hoofd te gebruiken en rationeel te kunnen verklaren waarom ik een bepaalde keuze maakte. Als ik even stil wordt en mijn lijf de vraag stel, dan wist ik vaak al wat te doen.

context

Dit voorjaar las ik het boek van Paula Kolthoff. Zij spreekt over fysieke intelligentie en embodied learning. Een ander idioom, maar precies wat mij in de opleiding zo had gefascineerd. In goed leesbare en overzichtelijk hoofdstukken neemt ze je mee naar alle aspecten van luisteren naar je lijf en je daarin uitdrukken. De relatie met stress en de wetenschappelijke achtergrond, hinten naar systemisch werk, meditatie en naar aanpalende methodieken maken dat het voor elke lezer wel in een context te plaatsen valt. Ze laat hiermee bovendien zien haar werkgebied goed te kennen; ze staat in een lange traditie en sluit tegelijkertijd aan bij moderne theorieën en onderzoek. Een overzichtswerk en praktijkboek tegelijk.

Behapbaar

Kolthoff geeft behapbare, praktische oefeningen om meteen met het ‘leren van je lijf’ aan de slag te gaan, die ook zonder enige ervaring goed toepasbaar zijn. Bovendien biedt het boek voor velen wat wils: ze biedt handvatten voor zelfonderzoek, laat zien hoe je je lijf kunt inzetten als leider/leidinggevende, in gesprek met de ander en last but not least: suggesties voor het werken met groepen als begeleider/coach.

Door mijn eigen opleiding heb ik zelf het verlangen mogen ervaren om het leren van je lijf ook aan anderen over te brengen. Opnieuw geïnspireerd door Stevig staan in intense situaties heb ik alweer ideeën te over voor de begeleiding van een aantal groepen dit najaar. Mijn lijf heeft er al zin in!

Niels van Gorp, Begeleider / Intervisor.

Stevig staan in intense situaties - 'Helpt je balans te vinden'
9 juni 2021 | Carla Verwijs

Hoe schrijf je een recensie over een boek dat je niet moet lezen, maar doen?, vroeg ik me af. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk moet je Stevig staan in intense situaties van Paula Kolthoff lezen, maar daar mag het niet bij blijven.

Je doet jezelf tekort als je Stevig staan in intense situaties van Paula Kolthoff alleen maar leest. Het staat barstensvol oefeningen; stevig staan is een vaardigheid en vraagt dus om oefening.

In ons werk zijn we vaak vooral met ons hoofd bezig. We zijn ons er wellicht niet van bewust dat het hele lichaam meedoet, vooral in situaties van stress of in onverwachte situaties. Hooguit merken we dat aan een stijve nek of slapen we slecht. Paula Kolthoff leert ons met ‘embodied learning' te luisteren naar ons hele lichaam. Ze leert ons ook het lichaam te gebruiken in een intense situatie. Door bewust te worden van bijvoorbeeld je houding en je ademhaling. Ze beschrijft de vier poorten naar balans:  een ontspannen lichaamshouding, een rustige adem, open zintuigen en bewustzijn van ruimte. Luisteren met je hele lichaam, wat de kern is van embodied learning, helpt je ook in een rol als begeleider of coach.

Bij elk onderdeel dat Kolthoff beschrijft geeft ze een voorbeeld en veel oefeningen. Dat maakt het boek ontzettend praktisch en is de reden dat ik schrijf dat dit geen boek is om even door te lezen en dan weg te zetten. Oefening baart kunst gaat hier zeker op.

Stevig staan in intense situaties van Paula Kolthoff is een heel ander boek dan wat ik normaal lees, maar het vult juist de (theoretische) boeken over leiderschap aan. Embodied learning is iets om elke dag even bij stil te staan. Dit boek helpt je balans te vinden en maakt van ‘intens' iets positiefs.

Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.

Stevig staan in intense situaties - Voegt iets toe aan de literatuur
1 juni 2021 | José Otte

Stevig staan in intense situaties van Paula Kolthoff is een boek over hoe stevig staan in werk- en privésituaties je balans kan versterken. Het heeft een lichaamsgerichte benadering.

Stevig staan in intense situaties is geschreven door Paula Kolthoff, die als trainer, coach en adviseur werkt. Ze ontwikkelde Embodied Learning voor leiders en leert mensen daarmee om hun fysieke intelligentie in te zetten als bron van informatie en verbinding. Leiderschap en zelfontwikkeling zijn onderwerpen waar inmiddels ook in Nederland enorm veel boeken over geschreven zijn. De embodied variant voegt iets toe. Kolthoff heeft opleidingen gevolgd en schrijft over haar eigen wijze van leren, waarmee iedereen voor zichzelf een betere balans kan vinden. Het lichaam kreeg volgens haar vaak een minder belangrijke rol bij leiderschapsontwikkeling.

In het boek staan allerlei oefeningen, zoals ‘luisteren tussen de woorden'. Daarin train je de vaardigheid om te luisteren tussen de woorden, naar wat niet gezegd wordt, en wat er niet mag zijn.

Daarnaast bevat het boek blokken waarin ervaringen uit de praktijk worden beschreven, zoals de welbespraakte adviseur die wordt uitgenodigd om een paar minuten te stoppen met praten, zijn lichaam en adem te voelen en te luisteren welke oplossing voor het vraagstuk zich aandient.

Er is allerlei gratis materiaal dat je kunt downloaden van de website. Het boek is een introductie in embodied learning, een programma dat Kolthoff heeft ontwikkeld. Haar werk is gebaseerd op het werk van Otto Scharmer, systemisch werk, NLP, waarderende vragen op basis van appreciative inquiry en meditatie.

Wat mij persoonlijk opvalt in de oefeningen is vooral de nieuwsgierigheid die van de pagina's afspringt. Kolthoff lijkt werkelijk geinteresseerd in wat jij voelt... zonder daar een label aan te hangen of het goed of fout is. Dat is heel fijn. Het laat zien dat ons lichaam zo veel wijzer is. Stevig staan in intense situaties is een rechtstreekse uitnodiging om af en toe vanuit je hoofd neer te dalen in je lijf en te genieten van de wijsheid die daar aanwezig is.

Dr. José W. Otte MBA werkt als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteert sociale innovatie door het introduceren van dialoog groepen waarin gewerkt wordt met bijzondere vragen. Ze is verbonden aan Mizu.

Stevig staan in intense situaties - 'Een waardevolle toevoeging'
21 april 2021 | Renée Braken-Krol

‘Embodied Learning', een woord dat ik op steeds meer plaatsen lees en tegenkom. Wat is dit nu precies? En hoe kun je stevig staan leren in een boek? Hoe vertrouw je in intense situaties op je lichaam? Wat betekent dit?

Paula Kolthoff werkt al ruim 30 jaar als trainer, (team-)coach en adviseur. Ze is gespecialiseerd in lichaamsgericht leren over leiderschap. Hierin versterkt zij professionals (coaches, leidinggevenden en organisatie-adviseurs) en organisaties op het gebied van innovatief leiderschap en collectief leren. Hiervoor gebruikt zij de afstemming van lichaam en geest als de basis.

Kolthoff beschrijft aan de hand van Embodied Presence het aanwezig zijn in lichaam en geest bij situaties. En hoe je stevigheid kan ontwikkelen door intensiteit, wat voor stress of geluk kan zorgen. Stress diept ze nader uit in hoofdstuk 2. En hoofdstuk 3 biedt vier poorten naar balans. Dit zijn een ontspannen lichaamshouding, een rustige adem, open zintuigen en bewustzijn van ruimte. Deze vier poorten vormen de rode draad van het boek.

Heel krachtig vind ik hoofdstuk 4, waarin Kolthoff de drie assen van leiderschap beschrijft. En juist daar waar ik de theorie ietwat beperkt vond, verwees het boek naar ondersteunende mp3 oefeningen. Hierin ervaar je de drie assen door de oefening. Kolthoff begeleidt hierin een lichaamsbewustzijnsoefening van de drie assen. Tijdens het thuiswerken heb ik dit meermalen mogen ervaren en het werkt echt. Door je bewust te zijn van de assen, voel je hoe je lichaam in overleggen reageert. En hoe je stevigheid op een as kan versterken.

Kolthoff beschrijft hoe je kunt luisteren naar je lichaam, met een uitgebreide lijst van lichaamssensaties. Dit kan je helpen voor bewustwordingen van lichaamssensaties. Ook het luisteren naar anderen en bewust inzetten van stiltes is een krachtig instrument. Wat ik persoonlijk heel waardevol vond, was Embodied Feedback geven. Waarin je in je feedback benoemt wat dit met je lichaam doet. Dan komt het nog krachtiger bij de ander over.

Juist in deze tijd, van het werken op afstand, elkaar niet fysiek ontmoeten, continue verandering, is er behoefte aan nieuw leiderschap, schrijft Kolthoff. Leiders die staan voor verbinding, gevoel inzetten en aanvoelen  wat het totaal vraagt in de situatie voor iedereen, inclusief de leider zelf.

Het is een overzichtelijk boek, aansprekend lettertype, ruim opgezet, prettig leesbaar. Duidelijke kaders met opdrachten en inzichtvragen aan het einde van elk hoofdstuk en met korte passages van aansluitende theorieën of ervaringen van Kolthoff zelf. In verschillende hoofdstukken word je verwezen naar de mp3 files, die de theorie krachtiger maken, zoals ontspanningsoefeningen, Embodied Feedback, stap voor stap om je te laten ervaren hoe je naar je lichaam kan luisteren en deze kan inzetten.

Als kind spreek je je gevoel uit, handel je naar je gevoel, en voor mij was dit wat naar de achtergrond gegaan door alle theorieën en rationele kennis die je opdoet tijdens de studies. Dit boek laat je letterlijk ervaren hoe het is om met je lichaam te werken en bewust te zijn van de signalen die je krijgt, die je veel meer informatie geven dan je brein. Wil jij als coach, of organisatie-adviseur of leidinggevende je gevoel inzetten in je werk, dan is Stevig staan in intense situaties (en de bijbehorende mp3's) een waardevolle toevoeging.

Renée Braken is bedrijfskundige en facilitair veranderkundig leidinggevende. Zij heeft ruime ervaring binnen de Rijksoverheid.