One minute coaching - 'Verdient zich terug'
25 augustus 2021 | Christel Deckers

Is het too good to be true, of maakt One Minute Coaching de belofte van de titel waar? Iedereen heeft immers wel 60 seconden tijd beschikbaar, maar wat kun je in 60 seconden nou helemaal bereiken?

Victor Mion herzag zijn boek One Minute Coaching. De aanleiding, zoals wel vaker: de coronacrisis. Een crisis van zo'n omvang én duur vraagt veel van ons. Denk aan thuiswerken, online meetings etc.

Dat geldt ook voor de topsport, waar de methode uit One minute coaching vandaan komt. Topsporters moesten van de ene op de andere dag in quarantaine trainen en zonder publiek presteren. Een goede mindset is dan van groot belang. De omstandigheden kun je immers niet beïnvloeden, maar hoe je ermee omgaat wel.

Dit boek helpt je hierbij. Aan de hand van de methodiek die bij coaching in de topsport gebruikt wordt. De methode maakt gebruik van time-outs van 60 seconden, waarin gecoacht wordt op mindset en niet op de inhoud.

Hoe gaat dat in zijn werk? Aan de hand van vier cirkels (in het boek in vier kleuren weergegeven) bepaal je jouw state of mind. Is dat er een van uitdaging, spanning en verkramping, woede en frustratie of ben je afgehaakt en zit je op de tribune? Je state of mind is hiermee gemakkelijk visueel te maken. Vervolgens kun je jezelf met behulp van vier communicatietechnieken naar de gewenste state of mind (laten) coachen.

Deze vier technieken zijn verwoord in vier werkwoorden (want je moet er wel wat voor doen!) namelijk complimenteren, inspireren, confronteren en provoceren.

Je kunt hiermee zowel je coachee, als jezelf coachen.

Ik heb deze methodiek op mezelf uitgeprobeerd en ik kan je zeggen dat het bij mij werkt. Vóór ik aan een klus begin scan ik mezelf, zodat ik met de juiste mindset aan een klus begin. Ook tijdens het werken aan een klus scan ik mezelf tussendoor om ervoor te zorgen dat ik in de juiste mindset blijf. Zoniet dan coach ik mezelf terug naar de juiste mindset.

Kortom: Ik verdien het lezen en toepassen van One minute coaching dubbel en dwars terug, omdat ik op deze manier veel efficiënter én effectiever kan werken.

Christel Deckers is een zeer ervaren bestuurder, o.m. lid van bestuur van de NBA, adviseur en commissaris zowel binnen de zorg als in het onderwijs. Zij is gepromoveerd aan de Business School of Economics in Nijmegen en doet nu onderzoek aan de Erasmus Universiteit naar Bestuur en Toezicht in de zorg. Kernwoorden in haar werk zijn: We doen het samen, met plezier naar je werk en de juiste mens op de juiste plek. www.christeldeckers.nl.

4 januari 2013 | Veerle Blajic-Kik

Waarom urenlang een bilateraal gesprek? Waarom eindeloze voortgangsgesprekken? Victor Mion neemt zijn ervaring uit de sportwereld mee naar het bedrijfsleven en geeft ons de tip om het vooral kort te houden. 'One Minute Coaching' noemt hij dat. Het doel is mensen in beweging te krijgen, of dat nu de managers of de medewerkers zijn. In hoofdstukken die zelf net zo kort zijn, legt hij ons uit hoe we dit kunnen aanpakken.

Het kleine formaat van het boekje doet eer aan de titel: klein maar krachtig, impact in 60 seconden. De hoofdstukken zijn eveneens kort en krachtig. Je treft veel anekdotes en voorbeelden uit zijn eigen trainingen, wat het erg praktijkgericht doet overkomen. Uit het voorwoord blijkt al dat Victor Mion inderdaad mensen enthousiast weet te maken, want de schrijver van 'One Minute Coaching' begint met 'Prachtig! U heeft een boek in handen over coaching waar u in de praktijk écht wat mee kunt.' Na het lezen van het boek ben ik het hier volledig mee eens.

Zelf coach en train ik al enkele jaren, waardoor ik veel herken van wat Mion beschrijft als uitgangssituatie. Toch merkte ik al in de eerste hoofdstukken zelf ook meer in beweging te moeten komen. Onbewust ga je na verloop van tijd toch bepaalde dingen al invullen en betrap je je erop dat je soms uitgebreide gesprekken hebt over iets wat eigenlijk heel simpel is.

Mion beschrijft in het eerste hoofdstuk de cirkel van de mentale stemmingen. Van binnen naar buiten: Uitdaging - spanning/verkramping - woede/frustratie - afhaken. Ideaal gezien zitten medewerkers (en jijzelf) in het midden: uitdaging. Bij spanning gaat het niet lekker, bij frustratie loop het uit de hand en bij afhaken geeft iemand op. Omdat de auteur overal voorbeelden bij geeft, ga je heel snel om je heen deze vier stemmingen herkennen.

De auteur geeft duidelijk aan dat je niet elke stemming met slechts 1 minuut weer in de uitdaging krijgt. Wel helpt het om je coaching per minuut te doseren, zodat deze krachtig blijft. Bij elkaar kun je er langere tijd mee bezig zijn, maar omdat het steeds maar een minuut duurt, kost het je bijna niks.

Wat ik heel treffend vind, is dat hij benoemt dat mensen die vanuit de afdeling worden gepromoveerd, vaak vooral aan het begin van hun nieuwe taak veel te veel bezig zijn met sturen en dus coachen op resultaten. Maar heeft een medewerker het wel nodig dat jij vertelt hoe hij zijn werk moet doen? Of weet hij dit al? In dat geval ligt de taak van de coach dus bij het motiveren. En dat is een kunst die niet iedereen van nature beheerst, blijkt uit de anekdotes van Mions trainingen.

Motiveren zelf kan op vier basismanieren:
- Inspireren,
- Complimenteren,
- Confronteren
- en Provoceren.

Alweer had ik direct de gedachte 'wat kan het ook eigenlijk simpel zijn!' toen ik dit las. Ik moest bij mezelf vaststellen dat ik deze methoden eigenlijk altijd uit de weg ga, maar waarom eigenlijk? Het kan zo krachtig werken om iemand wakker te schudden. Vraag mensen wie hen inspireerde en vaak krijg je dan het antwoord dat iemand iets met één rake opmerking voor elkaar kreeg.

In één van de laatste hoofdstukken kwam ik een voorbeeld tegen wat voor mij het boek typeert.
Na een training zei één van de managers dat hij het zo heerlijk vond om tijdens de dag gewoon aannames te mogen doen en de verantwoordelijkheid voor de mentale stemming bij de medewerker te laten liggen. Precies zoals het voor al die managementtrainingen ging! Het verfrissende aan dit boek is dus dat je gewoon mag shockeren, dat dit zelfs als een goed coachingsmiddel wordt gezien.

Mijn advies: neem een minuutje per dag voor dit boek, het komt je coaching ten goede.