Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Recensie - Nooit meer te druk
18 april 2016 | Christel Deckers

Na het lezen van Nooit meer te druk durf je als antwoord op de vraag: ‘Hoe gaat het met je?' nooit meer te antwoorden: ‘Druk'. Want wie het altijd te druk heeft, heeft het niet begrepen. Het druk hebben is uit!

Hoe word je de drukte de baas? In twaalf hoofdstukken neemt de schrijver ons mee in drie verschillende drukte strategieën. Hierbij zet hij per strategie helder uiteen hoe mensen omgaan met drukte: zij die druk zijn ervaren; zij die zich druk maken om hogerop te komen en carrière te maken en zij die druk zijn (of druk doen!?) om gelukkig te zijn.

Met de kennis die je hebt over je eigen ‘druk zijn' begrijp je beter of en hoe je druk ervaart en er beter mee om kunt gaan. Diegene die in staat is om ‘de drukte voorbij te zijn' en te floreren in plaats van te functioneren is de BOB. De BOB is diegene die bewust kiest voor een minder hectisch leven omdat Beheersing, Onderscheiding en Betrokkenheid bovenaan staan in zijn/haar dagelijks leven. Je geeft daarbij je innerlijke waarden meer prioriteit en hebt op deze manier meer plezier in je werk én je persoonlijk leven. Je zit hiermee zelf aan het stuur; je bepaalt zelf je prioriteiten in plaats van dat je reageert op de impulsen die op je af komen.

Kortom het adagium is weg met timemanagement! Focus op het beheren van je aandacht en niet op het beheren van je tijd of het meer doen in minder tijd. Op deze manier ervaar je minder druk en heb je het ook minder druk. Immers om het meeste uit je dag te halen is het belangrijker om je aandacht te beheren en niet zozeer het (beter) managen van je tijd.

Dit geldt niet alleen voor je werk maar zeker ook voor je privésituatie.
Heb je het druk, doe je druk of je ben druk: kies je zelf voor druk of kies je voor kwaliteit? Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden en het lezen van dit boek kan je helpen daarbij de juiste keuze te maken.

En hoe gaat het nu met jou?

Christel Deckers is voorzitter van Stichting CATO en DGA van Deckers Management Services. Dit adviesbureau adviseert én implementeert organisatieadviezen onder meer in de zorg en bij NGO's. Kernwoorden hierbij zijn: met plezier naar je werk, we doen het samen en de juiste mens op de juiste plek.


Nooit meer te druk
8 april 2016 | Yolanda van Heese

Rent u net als veel andere leidinggevenden van de ene vergadering naar het andere overleg? Probeert u ondertussen via de mail nog een paar zaken onder controle te houden, om aan het eind van de dag zich te realiseren dat u weer niet bent toegekomen aan de dingen die er voor u toe doen? Dan is Nooit meer te druk van Tony Crabbe wat voor u. Hij laat zien hoe u weer grip op uw leven kunt krijgen.

Veel leidinggevenden en kenniswerkers hebben het druk. Ze rennen van de ene vergadering naar het andere overleg, en proberen ondertussen via de mail nog een paar zaken onder controle te houden. Om zich aan het eind van de dag te realiseren dat ze helaas weer niet zijn toegekomen aan de dingen die er voor hen toe doen...

Tony Crabbe laat met zijn boek Nooit meer te druk. Een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld zien dat het ook anders kan. Dit boek is letterlijk een ‘zelfhulpboek': Crabbe werkt als psycholoog voor onder andere Microsoft en Disney, en ging op zoek naar manieren om weer grip op zijn leven te krijgen. De psychologische inzichten die hij daarbij heeft opgedaan heeft hij verwerkt in dit boek. Hij gaat daarmee verder dan veel andere timemanagementboeken: terwijl zij zich vaak op een methode richten, heeft Crabbe de focus op uw persoonlijkheid en drijfveren.

Om weer grip te krijgen op uw leven geeft Crabbe drie pijlers. Allereerst, beheers niet uw tijd, maar uw aandacht. In een tijd waarin alles en iedereen schreeuwt om aandacht, moet u selectief met uw aandacht omgaan. Vergeet dus maar dat u alle mails kunt lezen, vragen kunt beantwoorden of zelfs alle vergaderingen bijwonen. Het is onmogelijk om alles te doen - maak een keus en stuur uw aandacht op de dingen die ertoe doen. Wees streng voor uzelf: het is echt niet nodig om alles te lezen of te weten.

Ten tweede: onderscheid u van de massa
In het begin van uw loopbaan was hard werken wellicht een mooie manier om u te onderscheiden van andere jonge collega's. Maar wees eerlijk: naarmate u dichter bij de top komt is dat geen onderscheidend middel meer. U werkt net als ieder ander hard en ook uw collega's zijn in het weekend bereikbaar. Bovendien, of u wel genoeg uren maakt is niet langer bepalend voor succes: het gaat erom of u de gewenste resultaten behaalt en uw team tot een hoger niveau te brengen. Dat zijn andere criteria dan 'de mail hebben gedaan'. Zorg dat u zich op die manier onderscheidt van de rest.

En de derde pijler: hanteer een nieuwe definitie van succes
We weten het eigenlijk wel: de echte bron van geluk zit niet in materiële en uiterlijke waarden, zoals geld of een carrière. Je wordt juist gelukkig van innerlijke waarden: diepe en warme relaties met anderen, je eigen koers kunnen varen, gezond en fit zijn.
Wilt u gelukkig worden, dan zijn dat ook de 'Kritische prestatie Indicatoren' waarop u moet sturen. Laat u niet opjagen door anderen die uiterlijke waarden nastreven, maar volg uw eigen koers.

Crabbe schrijft prettig en helder, en de voorbeelden die hij geeft zijn bijzonder herkenbaar: soms denk je dat hij stiekem heeft meegekeken hoe je werkt... Ieder hoofdstuk sluit hij af met de kernpunten en adviezen om mee aan de slag te gaan.

Daarmee is dit boek geschikt voor elke leidinggevende en kenniswerker die weer grip op zijn agenda en leven wil krijgen, en niet langer wil antwoorden ‘Druk' wanneer iemand vraagt hoe het met hem gaat. Maar let op: u moet wel bereid zijn tijd en aandacht te investeren. Crabbe's aanpak gaat veel verder dan het opnieuw indelen van de mailbox en vraagt de nodige zelfreflectie. Gelukkig heeft Crabbe ook enkele effectieve praktische tips om tijd te winnen, zoals het schrappen van een vergadering, of ruim op tijd met een klus te beginnen zodat uw brein onbewust gaat nadenken. Dus begin maar vast met lezen van Nooit meer te druk. Een opgeruimd hoofd in een overvolle wereld en zet uw brein aan het werk - dan kunt u later met de drie pijlers aan de slag!

Yolanda van Heese coacht leidinggevenden en hun teams naar een betere samenwerking. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken, zelf schreef ze het boek Leaders online, social media voor leiders die willen bijblijven. Tevens is zij oprichter van Leaders Online.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden