Blokker - 'Een uniek inkijkje'
13 juli 2018 | Fred Rutgers

Blokker, hoe een imperium de familie ontglipt, geschreven door Teri van der Heijden en Barbara Rijlaarsdam, is een jongensboek geschreven door twee vrouwen.

Dit boek lees je als je maar even de kans krijgt gewoon in één ruk uit! Blokker is eigenlijk nooit een bedrijf geweest dat open was over haar reilen en zeilen. Met name Jaap Blokker, of meneer J voor de medewerkers, was gewoon mediaschuw. Hij had zelfs echt de pest aan de pers en was zelfs met jaarcijfers niet echt breedsprakig. Toch is het de dames gelukt om vrij veel informatie boven tafel te krijgen. En dat is ze gelukt met keihard werken, gesprekken met (oud) medewerkers en stevig napluis werk. Maar het resultaat is er dan ook naar. Gewoon een mooi, lekker leesbaar boek, vol met mooie verhalen, een boeiende kijk achter de schermen en veel feiten die lang iedereen niet wist of weet over BLOKKER.

De lezer krijgt een mooi beeld van hoe het de familie, met name onder leiding van de heren J(aap) en A(b) erin geslaagd is om uit te groeien tot een enorm concern met dik meer dan 2000 winkels in diverse landen met samen meer dan 2 miljard euro omzet. Het ondernemerschap druipt eraf in de tijd van de twee broers. Ze gingen samen zoals men dat wel eens zegt door roeien en ruiten voor hun bedrijf. Ze waren trouw aan hun bedrijf, hun medewerkers en hun leveranciers. En toen op een kwade dag kwam het bericht dat de grote motor en de opperbaas ernstig ziek was en niet alleen hij, maar eigenlijk ook zijn bedrijf. Opeens leek alle onheil bijeen te komen. De ziekte van Jaap leek al een crisis, maar toen brak er ook in de economie nog eens een crisis uit, en toen werd het spannend! En dat geldt regelmatig ook in het boek. Als lezer voelde ik mij echt betrokken bij het verhaal en leefde ik ook echt mee met hetgeen er allemaal gebeurde. Soms begon ik zelfs even sneller te lezen om eerder te weten wat er op de volgende bladzijde zou staan. En dat gebeurt mij echt niet vaak!

Je merk aan alles dat de auteurs beslist niet over één nacht ijs zijn gegaan bij het schrijven van dit ‘Epos’. De opbouw van het boek klopt. Het is een ode aan het echte retail ondernemerschap, maar het geeft ook duidelijk weer dat zelfs de grootsten niet zonder fouten en beperkingen zijn. Gedurfd ondernemen is mooi en spannend, maar het is ook zeker niet zonder risico’s. bovendien kan een bedrijf daardoor zo complex worden dat bijna niemand behalve de bouwer zelf nog het overzicht kan krijgen dan wel behouden.

BLOKKER was, en is in mijn ogen nog steeds een familiebedrijf en daarom zie je in dit boek ook hoe en waarom familiebedrijven eigenlijk extra speciaal zijn. Ze denken niet in kwartalen, maar in generaties. Meneer Jaap heeft er al het mogelijke gedaan om ook de dagelijkse leiding in handen van de familie te houden, maar dat blijkt niet zo simpel. Dit boek geeft een prachtig beeld van de strijd aan de top, de worsteling om het bedrijf door en uit de crisis te leiden en de offers die daarvoor gebracht moesten worden door vele betrokkenen. Ook zie je dat het ombuigen van een neergang naar een gezonde toekomst niet simpel is en dat het ook zeker niet zo is dat je daarvoor alleen maar kunt werken volgens een voorspelbare aanpak. Leiders kwamen en gingen en zelfs tot de dag van vandaag is het een titanenstrijd. BLOKKER lijkt de weg omhoog weer te vinden, maar het zal nog een behoorlijke uitdaging zijn om te overleven en er weer helemaal bovenop te komen. Het is mooi om te lezen hoeveel commitment de familie heeft om hun BLOKKER te redden, maar of dat uiteindelijk zal lukken, wie het weet mag het zeggen, maar ik geef ze zeker een kans na het lezen van dit boek. Maar dan is er wel een BLOKKER overgebleven met heel veel minder winkels, minder merken, en ook een heel ander DNA. Maar wie weet is dat maar goed ook. Wil jij ook een uniek inkijkje in deze bijzondere retailorganisatie en wil je jezelf toch ook een beetje laten inspireren door een enorm stuk ondernemerschap? Dan wil ik je Blokker van harte aanbevelen.

Fred Rutgers is actief als ondernemerscoach, retailtrendwatcher en retailexpert. Hij schrijft al jaren blogs voor diverse websites zoals www.deondernemer.nl, waar hij blogger van het jaar 2016 werd. Daarnaast heeft hij diverse boeken geschreven.

Blokker - 'Aanrader'
9 juli 2018 | Eric van Arendonk RM

Zelden kwam er nieuws uit het gesloten bolwerk van Blokker. Hoe het bij Blokker reilde en zeilde was altijd maar gissen. Nu ligt er een knap staaltje van onderzoeksjournalistiek op tafel.

Hoe is het dit concern eigenlijk vergaan? De opbloei tot bijna 3.000 retailvestigingen in diverse landen. Een familiebedrijf pur sang. Strak geleid door een man die eigenlijk niet van wijken weet, te weinig naar voren keek. Ook met betrekking tot zijn eigen opvolging. En dus ging het mis.

De auteurs geven de geschiedenis op een boeiende wijze weer. De karakters van de sleutelfiguren worden dusdanig neergezet dat je hun besluiten van te voren kunt voorspellen. Dit versnelt het leestempo omdat het de spanning vergroot ondanks dat je de plot al weet. Deze is inmiddels bekend.

Blokker is een echt voorbeeld van een organisatie die wars is van alles wat met marketing te maken heeft. Toch zijn het wel goede ondernemers. Die slim acteren om de kansen in de markt te grijpen en uit te nutten. Het gebrek aan marketing maakt dat ze veranderingen in de markt naar hun eigen hand vertalen en alle signalen die het tegendeel aantonen in de wind slaan. Je leest duidelijk dat er gevaren is op de koers van gisteren. Dat ze niet in staat zijn om op te merken dat de wind gedraaid is en dat de huidige koers niet meer dezelfde resultaten zal opleveren. Zodra de signalen omslaan in verlies is het eigenlijk al te laat en is het achterstallig onderhoud te groot.

De auteurs laten prachtig zien dat een koerswijziging meer is dan de richting wijzen. De cultuur van een organisatie verander je niet even zomaar. Zeker niet indien er meerdere kapiteins op het schip rondlopen.

Blokker is een aanrader voor ondernemers die eigenlijk vinden dat ze marketing niet nodig hebben omdat ze wat ze tot nu toe bereikten ook zonder marketing hebben bereikt. De verstandige lezer haalt uit dit boek het verschil tussen de ondernemer en de marketeer. Je hebt beide nodig om blijvend succesvol te zijn/blijven.

Eric van Arendonk RM is adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens voorzitter van het College van Register Marketeers, auteur van Neuromarketing en docent Marketing bij SRM.

Blokker - 'Een compleet beeld van de geschiedenis'
31 mei 2018 | Frank van Kuijck

Wat is er toch met de detailhandel in Nederland aan de hand? Eerst de teloorgang van V&D. De verkoop aan private equity van HEMA. En nu Blokker in het nieuws.

Blokker is in het nieuws door de slechte resultaten en het – lijkt het – in paniek afstoten van winkelketens die behoorden tot het Blokker imperium. Wat ging daar mis? Hoe was dat mogelijk? Blokker, een bedrijf met een traditie van ruim 100 jaar. Blokker is op alle ‘straathoeken’ te vinden. Doen we in Nederland structureel iets fout? Het boek Blokker – Hoe het imperium de familie ontglipt beschrijft de geschiedenis.

Blokker is een vertrouwde naam. Blokker is een bekend merk. Blokker is een gesloten familiebedrijf dat nooit negatief in de pers kwam. Of  - moet inmiddels gezegd worden - kwam. Onder de leiding van Jaap Blokker werd het imperium uitgebouwd. Een concern wat door zijn vader in 1975 is ‘achtergelaten’ en overgedragen aan de zonen. Toen met 43 Blokker winkels en een omzet van € 29 miljoen. In de hoogtijdagen kende Blokker Holding meer dan 3.000 winkels met vele winkelformules en een omzet die in de piek boven de 2,8 miljard euro uitkwam. Én met een zeer gezonde winst en kasstroom. Bekende winkelformules behoorden tot het Blokkerconcern, zoals Bart Smit, Marskramer, Xenos, Big Bazar, Casa en Leen Bakker. Eind 2016 is besloten om alle winkelformules met uitzondering van de Blokker winkels af te stoten en in de verkoop te zetten. Van ruim 3.000 winkels naar circa 600 winkels. Met stevige aanhoudend verliezen in de voorbije jaren. Wat is hier fout gegaan?

De schrijvers gaan in 9 hoofdstukken in op de geschiedenis van het Blokker concern. De hoofdstukken 1 en 2 gaan in op de broers Blokker en het leiderschap van Jaap Blokker. De hoofdstukken 3 tot en met 6 presenteren de worsteling van het Blokker concern tijdens het leven van Jaap Blokker. Vier thema’s komen achtereenvolgens aan de orde:

- De moderne tijd: hoe gaat Blokker om met veranderingen en nieuwe ontwikkelingen? Als voorbeelden komen onder meer aan de orde: aansturing van de winkelformules, digitalisering, strategische koers en web verkopen;

- De opvolger: Jaap Blokker sterft zowat in het harnas. Hij wikt en weegt over diverse opvolgers. Kan de touwtjes niet loslaten. Wisseling van de wacht heeft pas vlak voor zijn dood plaats;

- De neef: dit hoofdstuk laat zien welke plannen Palmer als opvolger van Jaap Blokker heeft. En poogt door te voeren. Deze veranderingen slagen niet. Ab Blokker en andere oude getrouwen houden de modernisering tegen;

- De generatiekloof: dit hoofdstuk laat twee uitersten zien. Aan de ene kant de nieuwe generatie die wil vernieuwen. En anderzijds zij die behoudend zijn. Deze laatsten onder aanvoering van Ab Blokker. Zowel in dit hoofdstuk als op andere plaatsen in het boek blijkt dat er weinig oppositie is georganiseerd om de leiding scherp te houden. Velen blijven handelen in de geest van Jaap Blokker. Dat geldt ook voor de door hem geselecteerde commissarissen.

De laatste hoofdstukken presenteren de worsteling om uit de problemen te komen. Dan is het echter al te laat. Tegen beter weten in wordt een stevige transformatie ingezet. Uiteindelijk blijkt deze opgave te complex. Om de continuïteit te waarborgen wordt een drastisch besluit genomen. Verkoop van alle winkelformules exclusief Blokker. De Blokker winkels gaan in afgeslankte vorm verder.

Het is achteraf altijd makkelijk conclusies te trekken. Nu er een duidelijk en chronologisch overzicht is gepresenteerd is dit scherp te analyseren. Hier schuilt ook vaak het gevaar van een familiebedrijf, een bedrijf met een sterke leider of een bedrijf wat langjarig positief en goed presteert. Blokker is niet met haar tijd meegegaan. Heeft te lang gefocust op handhaven van de koers en handelen op basis van zaken die succesvol waren. De boot van digitalisering van processen en webwinkels is gemist. Een ander belangrijk punt is het niet echt organiseren van kritische tegengeluiden en gesprekspartners voor de beide aandeelhouders. Lang leek er niets aan de hand. Anderen hebben sneller en slimmer gereageerd op nieuwe wensen en behoeften van de consument. Waaronder Action en Bol.com. Haast wanhopig – zo wordt beschreven – probeerde Blokker het tij te keren. Echter zonder echt geloof en volhardend te zijn in de veranderingen. Investeringen in vernieuwing en verandering van de strategie zijn te lang tegengehouden.

Het boek Blokker – hoe het imperium de familie ontglipt is beschrijvend van aard. Het boek geeft – voor zover te beoordelen – een compleet beeld van de geschiedenis. De oorzaken van de teloorgang staan op verschillende plaatsen in het boek beschreven. Het is de lezer die de ernst en de zwaarte van de ontwikkelingen in haar context mag beschouwen. De opzet vanuit de chronologie in plaats van de oorzaken zorgt op diverse plaatsen voor dubbelingen in het boek. Het zou mooi geweest zijn als aandeelhouders of commissarissen nog aan het woord waren gelaten in het boek om hun zienswijze te presenteren.

Frank van Kuijck is een zeer gedreven onafhankelijk en zelfstandig professional in zowel audit en advies voor de public sector. Hij is kritische sparringpartner voor toezichthouders, bestuurders en organisatie om te helpen deze naar een hoger plan te krijgen. Specifieke aandachtsgebieden naast audit en verslaggeving zijn governance, control, risicomanagement en bedrijfsvoering. Deze laatste ook vanuit de specialisatie als operational auditor. Hij heeft een achtergrond als Partner in de audit en adviespraktijk bij Deloitte, is Voorzitter van RJ Werkgroep 645 - woningcorporaties en Docent Auditing aan de UVT Tilburg.

Blokker - Hoe het imperium de familie ontglipt
7 mei 2018 | Annemiek Sierhuis

De afbeelding op de voorkant van ‘Blokker - Hoe het imperium de familie ontglipt' is zeer passend met een gebroken boerenbont bord op oranje achtergrond en de ondertitel is zeer goed gekozen.

Het boek verhaalt over de geschiedenis van Blokker van de afgelopen decennia met daarin het duidelijke verschil tussen de gloriejaren onder leiding van de broers Jaap en Ab Blokker en de tijd na het overlijden van Jaap Blokker, waarin de holding verliezen gaat maken en het niet lukt het tij te keren. Tijdens het lezen van dit boek kwam het bericht dat ook de huidige directeur Casper Meijer vertrekt. Het lijkt erop dat de houdbaarheid van een directeur bij Blokker bijzonder kort is.

In dagblad Trouw staat in april 2018: ‘Noodlijdend Blokker is wederom stuurloos nu topman Casper Meijer vertrekt wegens een verschil van inzicht (deze reden is voor elke voorgaande vertrekkende directeur ook gebruikt door het bedrijf).... Meijer is niet de eerste topman die voortijdig vertrekt. Sinds het overlijden van Jaap Bakker in 2011 die jarenlang aan het roer stond van het familiebedrijf, lukt het maar niet om een geschikte opvolger te vinden. Eerder werden Roland Palmer, neef van Jaap Blokker, en Theo de Kool de laan uit gestuurd.’ Dit zegt alles over het tweede deel van het boek - de slechte tijden.

Voor mijn gevoel ging een kwart van het boek over de goede tijden, maar feitelijk is het nagenoeg de helft van het aantal pagina's. Dat zegt vooral iets over de zwaarheid en moeizaamheid van het traject dat de Blokker Holding doorloopt in pogingen om weer in goede tijden te komen.

Het boek heeft een zachte kaft en ziet er na één keer lezen niet meer mooi uit. Het leest prettig en de overzichten van de holding en de familie aan het begin zijn nuttig. De opbouw in hoofdstukken is logisch. De holding bevat(te) tien bedrijven waaronder Leen Bakker, Intertoys en Bart Smit.

De overnamedrang van de broers was enorm; en de overnames en fusies die op het laatste moment niet doorgingen net zo groot. Een reden van overnames was om gewoonweg de concurrent op te kopen. De broers Blokker vonden het ook geen probleem als daarna een winkel van Marskramer en Blokker naast elkaar zaten.
De auteurs beschrijven goed hoe er geen voordeel werd behaald uit het hebben van tien bedrijven in de holding. En als dan recenter er enige samenwerking is op het gebied van ICT en webshops, dan lijkt dat achteraf zonde omdat de bedrijven inmiddels in de etalage staan om verkocht te worden.

De broers wilden dat er nooit een artikel niet voorradig was in een Blokker-filiaal. Dat is een mooi streven. De keerzijde, magazijnen vol onverkochte artikelen, leek daarbij makkelijk op de koop toe genomen te worden.
Blokker heeft dus vele jaren goede winsten gemaakt en goede keuzes gemaakt zoals ook met vastgoed. Ergens is het boven het hoofd van de familie gegroeid. En wellicht kon jaren terug dit allemaal nog wel relatief eenvoudig worden gemanaged (Jaap Blokker wilde geen computer gebruiken), maar nu niet meer en de grootte van de holding was ook sterk toegenomen.

Na het overlijden van Jaap Blokker wordt het een treurig en teleurstellend verhaal. Als lezer voel ik hoe elke poging tot falen leidt. Ik heb met de nieuwe directeuren en managers te doen. Er is zoveel goede wil en inzet maar het lukt niet de neuzen één kant op te krijgen en samen de weg naar boven te vinden. Triest, omdat het allemaal mensen zijn met een goed hart en een deel met een Blokker-hart.
Het boek eindigt met de keuze van de hoogste leiding om zoveel terug te keren naar (alleen) Blokker en de andere bedrijven te verkopen.

Wat ik jammer vind, is dat er geen duidelijke redenen worden gegeven voor zowel het succes in de jaren van Jaap Blokker als ook niet van de grote verliezen en het haast oncontroleerbare afglijden naar dieprode cijfers. Graag had ik experts uit de financiële wereld hierover ook gehoord. Ik was daar tijdens het lezen van het boek op aan het wachten.

In mijn eigen woorden werkten Jaap en Ab Blokker met veel lef en op hun eigen wijze, cowboys, ouderwets, met weinig inspraak en tegenspraak. Ze hebben onbekende paden gevolgd naar China en hebben ongelooflijke successen behaald door hun aanbod van huishoudelijke artikelen. En toen heeft de tijd hen ingehaald. De slechte tijd is zeker al begonnen onder hun leiding, al lees ik dit niet expliciet in het boek. Als er sinds 2011 wordt gesproken over groot achterstallig onderhoud in vele winkels, dan is dat van voor het overlijden van Jaap Blokker. Ik krijg de indruk dat de broers geld wilden besparen door onder andere dus het onderhoud niet te doen. Dat heeft dus voor een hogere winst in eerdere jaren gezorgd, maar die boemerang komt wel terug.

De goede tijden lijken ook te bestaan uit weinig concurrentie. En met de komst van Action, let wel al 20 jaar geleden, is er zeker een grote concurrent voor het oorspronkelijke bedrijf Blokker gekomen. In het boek wordt goed beschreven hoe Action lacherig wordt weggewuifd als concurrent door de kwaliteit belachelijk te maken. De prijzen van Action zijn ruim goedkoper van zowel Blokker als Marskramer, ook behorende tot het Blokker concern.
De broers Blokker willen ook niet aan een internetwinkel voor hun diverse bedrijven. Diezelfde Action werkt nog steeds zonder webshop maar ziet de winst alleen maar stijgen. In een documentaire in december 2017 wordt over Action verteld dat die genoegen neemt met kleinere winstmarges (en grotere hoeveelheden). Blokker wordt er in het boek door een kenner op gewezen dat voorheen pak wasknijpers voor een euro te koop was; en die kosten nu €3,99.

Tevens lees ik in het boek dat Blokker keer op keer een poging doet op zijn winkels de juiste nieuwe look te geven, en daar het nodige geld aan besteed. Action heeft simpele, schone, witte winkels waar een klant zich geen zorgen maakt over de uitstraling.

Ik vrees dat Blokker wil blijven functioneren zoals in de jaren'80, maar natuurlijk kan dat niet. De tijden zijn veranderd, en de klanten ook, en er is geen keuze om stil te staan. Ik vind het spijtig om te lezen, en haast niet te geloven, dat niemand Blokker weer in winstgevende cijfers kan brengen. En dat kundige mensen stuklopen op de taak op dat te doen en voor óf na hun Blokker-tijd goed functioneren bij andere grote bedrijven.

Het boek is een mooie weergave van vele jaren Blokker, knap gereconstrueerd. Iedereen kent Blokker en dat maakt het boek zeker interessant. Blokker in zijn beste jaren werd op een ouderwetse manier geleid door de broers. De schrijfsters van het boek lijken door de merkwaardige keuze van een aantal pagina's met foto's gebundeld op tweederde van het boek, ook enigszins ouderwets over te komen.

In hun nawoord schrijven ze oprecht over hun bronnen, dat die veelal niet genoemd kunnen worden. Dat kan ik accepteren en de lezer zal dit tijdens het lezen in zijn achterhoofd moeten houden. Het lijkt soms daadwerkelijk dat de lezer aan de directietafel is aangeschoven.

Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.