Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
21 november 2012 | Bertrand Weegenaar

De theorie en praktische inzichten over Kaizen wordt gedomineerd door Toyota's succesvolle decennialange implementatie. Kaizen is te vertalen als 'verbetering' of 'verandering' en door organisatiegoeroe Edward Deming na de Tweede Wereldoorlog uit Amerika in Japan geïntroduceerd. Robert Maurer, de auteur 'van met kleine stappen naar grote doelen' komt 'De kunst van Kaizen' via een hele andere route bij de kracht van kleine stappen: psychologie en persoonlijk verandermanagement. Kleine simpele stappen helpen om bergen te verzetten.

Robert Maurer legt overtuigend uit waarom grote persoonlijke 'doelen' doorgaans falen. Op 1 januari nemen we ons weer voor te stoppen met snoepen, dagelijks te gaan fitnessen etcetera. Maar het werkt meestal niet. Maurer legt uit dat we door ons brein belemmerd worden. Als deze er niet klaar voor is en dat wat we willen te ingrijpend, dan is de faalkans enorm.

Om je brein voor te bereiden zijn kleine, makkelijk haalbare stappen noodzakelijk. Dit is de eerste maar belangrijke fase van verandering. Minder eten: gooi het eerste stukje chocolade weg. Meer bewegen: begin met 1 minuut per dag, of 50 meter hardlopen. Geld besparen: bedenk per dag een bezuiniging van één euro (en stop deze in een pot). En hou dat eens een maand vol! Maurer promoot om heel veel klein en simpel te maken. Stel simpele positieve vragen. Ons brein houdt van de uitdaging. En het positieve resultaat maakt stofjes vrij die je opgewekt stemmen.

Positieve motivaties zijn een ander belangrijk aspect in Kaizen. Bij het bereiken van een belangrijke mijlpaal: beloon jezelf. Elke keer. De gewenning wordt in je brein vastgelegd waardoor we de volgende keer extra ons best doen. Door een supportgroep op te zetten kun je dit ook goed organiseren en elkaar helpen om grotere doelen, die veel tijd kunnen vergen, te bereiken.

Andere kleine zaken die op zijn Kaizens zijn aan te pakken, zijn het oplossen van problemen. De meeste mensen negeren de 'probleem'-signalen als ze klein zijn, om als ze te groot geworden zijn geen mogelijkheden meer te zien om ze op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij kleine, hardnekkige signalen van pijn in het lichaam. Neem rust of consulteer een dokter. Als de kleine problemen (in een lichaam, relatie, financieel, bedenk het) in een grote crisis zijn uitgemond is het veel moeilijker daar mee om te gaan.

Ik kende Kaizen inderdaad van het Toyota-verhaal , 'The Toyota Way', en zag het als onderdeel van procesengineering. De tip voor deze theorie kwam overigens uit een presentatie van Jane McGonigal. Zij is gamedeskundige en onderzoeker en heeft naam gemaakt als auteur van het boek 'Beter dan echt'. In een recente TedTalk The game that can give you 10 extra years of life, legt zij verband tussen haar maanden durende herstel van een ziekte en de gezondheidsgame. Superbetter (te downloaden voor iPhone) bedacht ze gedurende die maanden liggend op bed. Het spel bevat alle Kaizen kenmerken: maak een groot doel (10 kilo afvallen, meedoen aan een halve marathon of iets waar je superbeter van wordt) en bedenk kleine quests: jouw mijlpalen. Deel deze met vrienden (het spel is erg social). Als een quest bereikt is, word je beloond met punten, je staat op een mooie ranglijst op Facebook en dergelijke. En zo kom je in een mentale en sociale flow waarin je mijlpalen bereiken steeds makkelijker wordt.

Robert Maurer (en Jane McGonigal) zijn er voor mij in geslaagd een plan te hebben om grote zaken klein te maken. Een klein boekje met een grote inhoud.
Om met Tao te Ching te spreken: 'Confronteer jezelf met het moeilijke zolang het nog makkelijk is; bereik het grote doel met een reeks kleine stappen.'

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden