Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
8 september 2015 | Joke Verplanke

Het boek van neuropsycholoog Margriet Sitskoorn: ‘ïk wil iets van jou, jij wilt iets van mij’ , Prometheus, 2014, is gebaseerd op het feit dat zowel gedrag en emoties als hersenen veranderbaar zijn. Hersenen zijn plastisch. Neurale netwerken: de manier waarop hersendelen met elkaar communiceren, worden gevormd op basis van de informatie die ze binnen krijgen, maar veranderen ook weer als die informatie verandert. ‘Je brein bepaalt je zijn, maar je zijn bepaalt ook je brein.’ Er is steeds meer wetenschappelijke kennis voorhanden die dit bevestigt.

Dit boek gaat over de praktische consequenties daarvan die je in je dagelijks leven kunt herkennen en/of gebruiken.

Goochelen bijvoorbeeld is een vorm van misleiding van de hersenen, die we allemaal kennen. Je staat er met je neus boven op en je wordt toch gefopt. Je aandacht is verschoven of het brein denkt dat het al weet hoe het zit. Het is gebaseerd op de ervaringen die in de loop der tijd wetmatigheden zijn geworden in je brein. Het brein denkt als het ware: dit ken ik en gaat dan niet op zoek naar iets nieuws.

Sitskoorn geeft heel veel voorbeelden, waarvan ik er enkele noem. Voorbeeld: je kunt pijn bij jezelf verzachten door er met een verkleinglas naar te kijken (letterlijk). De visuele informatie die door de hersenen wordt verwerkt, kan de gevoelsinformatie verzwakken (versterken kan ook). Ook het kijken naar iets moois of dierbaars (foto van je geliefde) kan helpen de pijn te verzachten.

De stand van je spieren in je gezicht beïnvloedt direct je emoties. Zet je mondspieren in de lachstand en je voelt je vrolijker (pen tussen je mondhoeken: echt proberen!). Dit fenomeen heet facial feedback.

Bijgeloof loont: mensen gooien vaker de bal in het putje als je van te voren zegt dat het een geluksbal is. Een talisman: als je erin gelooft: helpt het echt. Michael Jordan presteert het best als hij zijn geluksonderbroek aan heeft. Door deze vorm van positief denken kun je je prestaties positief beïnvloeden. Ook geld is een belangrijke prikkel om prestaties te verbeteren.

Om meer geluk in je leven te bewerkstelligen moet je je meer blootstellen aan positieve dan aan negatieve ervaringen. Waarom? ‘Goed’ werkt langer door dan ‘slecht: het slechte dat ons overkomt heeft meer impact dan het goede.

Tel hoeveel negens er voorkomen tussen 1 en 100. Grote kans dat je deze vraag fout beantwoordt. Hersenen werken namelijk als volgt: Bij herhaalde blootstelling ontdekken we patronen en op basis van patronen vormen we verwachtingen. Oor de hersenen geldt: heb ik al gezien, weet ik al,. dus veel moeite is niet nodig. Soms is dat heel efficiënt, soms leidt het tot fouten. Het goede antwoord is twintig.

Koppelingen zijn ook interessant. Als 2 factoren gezamenlijk worden gebruikt, wordt die koppeling opgeslagen in de hersenen. Voorbeeld: Doe je armen over elkaar als je erg je best doet voor iets. Later zal het brein ‘begrijpen’ dat je je best doet als je alleen je armen over elkaar slaat.

Nog een belangrijk weetje: mensen voelen zich minder gelukkig wanneer hun gedachten afdwalen. Dat is al eeuwenlang aanbevolen door filosofische en religieuze stromingen. Vandaar wellicht de grote belangstelling voor meditatie en mindfulness die je helpen je te concentreren op iets anders.

Veel interessante kennis en weetjes waar je ook nog eens wat mee kunt. Vooral interessant vond ik de koppelingen die de hersenen zelf maken tussen fysieke ervaringen en sociale ervaringen. Zo zit psychische pijn op dezelfde plaats in de hersenen als lichamelijke pijn. Je handen wassen na een moeilijke beslissing, maakt dat je geen behoefte voelt die te rechtvaardigen. Fysiek schoon zit weer op dezelfde plaats in het brein als cognitief schoon. Zo zit ook sociale warmte op dezelfde plek als fysieke warmte.

Een goed geschreven, leuk en nuttig boek!


9 december 2013 | Daniëlle de Jonge

Het beïnvloeden van de hersenen om te bereiken wat u voor ogen heeft. Dat klinkt interessant. En er is niks mis mee zolang u de juiste intenties heeft. Bovendien: het is makkelijker dan u denkt.

Sterker nog, ook uw hersenen worden met regelmaat beïnvloed zonder dat u daar erg in heeft. In het boek 'Ik wil iets van jou, jij wilt iets van mij' geeft Margriet Sitskoorn talloze voorbeelden. Aangevuld met tips wat u zelf kunt doen om anderen te bewegen om voor u te kiezen is het een heel aardig boek waar u ongetwijfeld waardevolle informatie uithaalt.

Sitskoorn heeft een fijne schrijfstijl, waardoor het boek lekker leest. Ook humor schuwt zij niet. Als hoogleraar kiest ze er voor om veelvuldig op een luchtige manier onderzoeksresultaten aan te halen. Onderzoeken met soms verbluffende resultaten, waaruit eens te meer blijkt hoe makkelijk anderen te beïnvloeden zijn. Naast deze achtergronden voegt zij ook oefeningen toe die u direct kunt uitvoeren. Een afbeelding van een tafel of pijlen met een misleidend effect. Met uitleg, zodat u de misleiding snel door heeft. Ook ontdekt u hoe u in weinig tijd uw geheugen kunt trainen in het beter onthouden van getallen of een rij woorden. De truc zit in het doorzien van patronen. Een grappige truc met kaarten die u ook in uw omgeving kunt toepassen om anderen verrast achter te laten. Doet het goed op feestjes of in de pauze. Voor extra verdieping vindt u af en toe links naar filmpjes of zoekacties op Google. Conclusies worden ook getrokken. Bijvoorbeeld dat vrouwen een gevaar vormen voor het gezond verstand van mannen. Of toch andersom? Lees het boek en vorm uw mening.

De invloed van geuren, kleuren, gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en macht. Het gevolg van de juiste vragen stellen of sturen in keuzes. En zelfs de effecten van kauwgom kauwen en handen wassen. Allemaal onderwerpen die in dit boek aan bod komen. Fascinerend, soms verbazingwekkend en bovenal heel boeiend om te lezen en weten. Handig is dat elk hoofdstuk afsluit met de belangrijkste punten op een rij. En wilt u de tips niet alleen zakelijk toepassen, dan is er ook nog een hoofdstuk dat ingaat op beïnvloeding in relaties en de liefde. Alles bij elkaar wat mij betreft een boek dat geschikt is voor iedereen die relaties met anderen met een extra dimensie wil uitbouwen.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden