Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
19 januari 2009 | Kees Boodt

Chris Zook reikt in 'Onstuitbaar!' een methode aan om weg te komen of te blijven van stagnatie in de groei van bedrijven. Dit doet hij op basis van uitgebreide onderzoeken. Het grote aantal cases geven niet alleen vele herkenningspunten maar ook vele aangrijpingspunten.

De wereld verandert in rap tempo. Er zijn bedrijven die goed op veranderingen inspelen, maar ook die dat niet of onvoldoende lukt'.' Op basis van onderzoek en bespreking van meer of minder bekende cases, behandelt Chris Zook in het boek 'Onstuitbaar!' hoe het een aantal bedrijven gelukt is om weer in het juiste spoor van duurzame winstgevendheid te komen. Volgens Zook slaagt slechts 20-25% van de bedrijven die hun kernstrategie moeten veranderen. In een aantal van de besproken cases wordt spectaculaire verbeteringen bereikt. Het is deze ondernemingen gelukt om te transformeren van onhoudbaar tot onstuitbaar. Hierin slaagden zij door gebruik te maken van in het bedrijf bestaande maar verborgen bronnen. Chris Zook en zijn team ontdekten dat deze bronnen ondergewaardeerd en onderschat werden. Het boek beschrijft een methode en technieken om deze verborgen bronnen op te sporen en te gebruiken.

Wanneer u als ondernemer of manager geconfronteerd wordt met onvoldoende rendement, biedt deze titel een kader met aansprekende en succesvolle cases. Interessant is dat uit het onderzoek van Chris Zook en zijn team is gebleken dat er een significant beter resultaat is wanneer verborgen bronnen worden gebruikt, dan behaald wordt met bijvoorbeeld grote reorganisaties of het handhaven van de status quo. Als lezer met een langdurige ervaring met recoveries, herstructureringen, fusies en overnames, herken ik dit verschil. Overigens is dit ook gekwantificeerd.

Chris Zook start zijn boek met een situatieanalyse waarin hij systematisch het proces van herdefiniëring opsomt. Hij heeft in totaal negen verborgen waardebronnen gedefinieerd en gestructureerd in drie soorten:
- ondergewaardeerde bedrijfsplatforms;
- onbenutte klantinzichten;
- onderbenutte capaciteiten.

Een bekende case is de transformatie van een dienstverlenende afdeling van General Electric. Deze was opgericht om klanten te helpen met een financiering en werd getransformeerd tot de succesvolle overnamemachine en aandelenbeheerder GE Capital. Met dergelijke voorbeelden legt de auteur de basis voor het ontdekken en gebruiken van verborgen platforms.

Klantenkennis en -besef loopt in bedrijven sterk uiteen. Daarom stelt Zook vragen waarmee u verborgen klantenwaardebonnen kunt identificeren. Het starten van internet spaar- en internetactiviteiten door ING is hiervan een bekend voorbeeld. In de derde soort waardebronnen worden de lastig te herkennen kerncapaciteiten gedefinieerd en vastgelegd en stelt u vast of deze een onbenut potentieel hebben. Een bekend voorbeeld is het aanvankelijk slecht functioneren van Apple tot op het daaropvolgende succes met de iPod en iTunes.

Ten slotte laat de auteur zien hoe u de groeicyclus succesvol kunt doorlopen met gebruik van de verborgen waardebronnen. Door uw verborgen warmtebronnen op te sporen, vergoot u uw kansen om 'onstuitbaar' te worden!


Onstuitbaar!
19 januari 2009 | Kees Boodt

Chris Zook reikt in 'Onstuitbaar!' een methode aan om weg te komen of te blijven van stagnatie in de groei van bedrijven. Dit doet hij op basis van uitgebreide onderzoeken. Het grote aantal cases geven niet alleen vele herkenningspunten maar ook vele aangrijpingspunten. De wereld verandert in rap tempo. Er zijn bedrijven die goed op veranderingen inspelen, maar ook die dat niet of onvoldoende lukt'.' Op basis van onderzoek en bespreking van meer of minder bekende cases, behandelt Chris Zook in het boek 'Onstuitbaar!' hoe het een aantal bedrijven gelukt is om weer in het juiste spoor van duurzame winstgevendheid te komen. Volgens Zook slaagt slechts 20-25% van de bedrijven die hun kernstrategie moeten veranderen. In een aantal van de besproken cases wordt spectaculaire verbeteringen bereikt. Het is deze ondernemingen gelukt om te transformeren van onhoudbaar tot onstuitbaar. Hierin slaagden zij door gebruik te maken van in het bedrijf bestaande maar verborgen bronnen. Chris Zook en zijn team ontdekten dat deze bronnen ondergewaardeerd en onderschat werden. Het boek beschrijft een methode en technieken om deze verborgen bronnen op te sporen en te gebruiken.

Wanneer u als ondernemer of manager geconfronteerd wordt met onvoldoende rendement, biedt deze titel een kader met aansprekende en succesvolle cases. Interessant is dat uit het onderzoek van Chris Zook en zijn team is gebleken dat er een significant beter resultaat is wanneer verborgen bronnen worden gebruikt, dan behaald wordt met bijvoorbeeld grote reorganisaties of het handhaven van de status quo. Als lezer met een langdurige ervaring met recoveries, herstructureringen, fusies en overnames, herken ik dit verschil. Overigens is dit ook gekwantificeerd.

Chris Zook start zijn boek met een situatieanalyse waarin hij systematisch het proces van herdefiniëring opsomt. Hij heeft in totaal negen verborgen waardebronnen gedefinieerd en gestructureerd in drie soorten:
- ondergewaardeerde bedrijfsplatforms;
- onbenutte klantinzichten;
- onderbenutte capaciteiten.

Een bekende case is de transformatie van een dienstverlenende afdeling van General Electric. Deze was opgericht om klanten te helpen met een financiering en werd getransformeerd tot de succesvolle overnamemachine en aandelenbeheerder GE Capital. Met dergelijke voorbeelden legt de auteur de basis voor het ontdekken en gebruiken van verborgen platforms.

Klantenkennis en -besef loopt in bedrijven sterk uiteen. Daarom stelt Zook vragen waarmee u verborgen klantenwaardebonnen kunt identificeren. Het starten van internet spaar- en internetactiviteiten door ING is hiervan een bekend voorbeeld. In de derde soort waardebronnen worden de lastig te herkennen kerncapaciteiten gedefinieerd en vastgelegd en stelt u vast of deze een onbenut potentieel hebben. Een bekend voorbeeld is het aanvankelijk slecht functioneren van Apple tot op het daaropvolgende succes met de iPod en iTunes.

Ten slotte laat de auteur zien hoe u de groeicyclus succesvol kunt doorlopen met gebruik van de verborgen waardebronnen. Door uw verborgen warmtebronnen op te sporen, vergoot u uw kansen om 'onstuitbaar' te worden!


5 november 2008 | Ellen Verhoef

'Onstuitbaar' is een boek over herdefiniëren. Over hoe organisaties, bedrijven en mensen erachter komen dat de motor achter hun succes het eind van zijn levenscyclus begint te naderen. Wat moet je dan? Hoe zorg je ervoor dat je met de robuuste onderdelen uit het verleden, bouwt aan een succesvolle toekomst?

'Onstuitbaar' is geschreven door de Amerikaanse organisatie adviseur Chris Zook, partner bij het bureau Bain & Company en woonachtig in Amsterdam. Het is misschien vanwege zijn achtergrond dat Zook dit boek geïllustreerd heeft met aansprekende voorbeeldorganisaties binnen en buiten Nederland. Van de momenteel veel in het nieuws zijnde, oer-Hollandse bank- en verzekeringsgigant ING tot het Zuid-Afrikaanse diamantenimperium van De Beers.

Zook schrijft in zijn boek dat de sleutel tot een succesvolle toekomst te vinden is in de verborgen waardebronnen van een organisatie. Deze waardebronnen komen in de vorm van 'ondergewaardeerde bedrijfsplatforms', 'onbenutte klantinzichten' en 'onderbenutte capaciteiten'. Ondergewaardeerde bedrijfsplatforms zijn de onderdelen van de organisatie die nu nog klein en onbetekenend zijn, maar een groot potentieel hebben. Onbenutte klantinzichten gaat over het anders omgaan met klanten. Een voorbeeld dat Zook hierbij geeft, gaat over De Beers die veel meer klantgericht zijn gaan werken. Onderbenutte capaciteiten zijn die capaciteiten die bij een organisatie en haar medewerkers aanwezig zijn, maar waar nog te weinig mee gedaan wordt.

Waar het in de basis om gaat, is dat bestuurders anders en beter moeten kijken naar alle mogelijke assets van een organisatie. Dit advies geldt vooral voor die assets die nu nog niet erg van betekenis zijn. De reden is dat deze onbekende assets namelijk de basis kunnen vormen voor een herdefinitie van de strategie van de organisatie en daarmee van een succesvolle toekomst.

Het boek van Zook vraagt om een herwaardering en misschien wel herbezinning van wat je al hebt. Dit is in het huidige financiële klimaat wellicht een van de weinige echt haalbare mogelijkheden voor organisaties om succesvol te worden. Een prima timing van de schrijver dus. Daarnaast creëert dit boek met zijn modellen en praktische handreikingen de mogelijkheid voor veranderingen buiten de bestaande kaders van de organisatie. Het zet verschillende mogelijkheden helder op een rij en geeft bestuurders daarmee nieuwe en verfrissende ideeën.

Chris Zook positioneert zijn boek in de managementliteratuur door de overeenkomsten en verschillen aan te geven tussen 'Onstuitbaar' en andere, veelal bekende, boeken. Een daarvan is 'Good to Great' van auteur Jim Collins dat gaat over het verschil tussen succesvolle en fantastische organisaties en de mogelijkheid om de status van fantastisch te bereiken. Dit noemt Zook prestatieverbetering. 'Onstuitbaar' verschilt hiervan, zegt Zook, omdat het gaat over organisaties die hun strategie herdefiniëren en daarmee aan prestatievernieuwing doen.

In principe klopt dit wel, maar het grote verschil tussen beide boeken zit niet in verbetering versus vernieuwing, maar eerder in de mentaliteit van de beschreven organisaties. De organisaties beschreven in 'Good to Great' zijn niet tevreden met een verbetering van hun prestaties. Zij willen het allerbeste zijn in wat ze doen. Die instelling heeft niet alleen implicaties voor de strategie, maar voor alle onderdelen die de organisatie maakt tot wat hij is. 'Good tot Great' heeft daarmee een breder profiel dan 'Onstuitbaar' dat zich meer specifiek richt op strategie.

Het is overigens wel frappant om in 'Onstuitbaar' te lezen over ING dat momenteel het middelpunt van de financiële crisis in Nederland lijkt te zijn. En in 'Good to Great' gaat het veelvuldig over Fannie Mae. Voortschrijdend inzicht heeft ons inmiddels geleerd dat de Amerikaanse hypotheekverstrekker het toch niet zo fantastisch deed als door Jim Collins begin deze eeuw werd beschreven.

Al met al is 'Onstuitbaar' een interessant boek voor bestuurders. Het is helder geschreven, er staan zinnige dingen in en het klopt met de tijdsgeest. Enige punt van kritiek is dat het soms wel wat langdradig en weinig smeuïg geschreven is. Ik vond het dan ook taaie kost om doorheen te komen. Dat was gezien de inhoud en de gebruikte voorbeeldorganisaties niet nodig geweest.


Onstuitbaar!
5 november 2008 | Ellen Verhoef

'Onstuitbaar' is een boek over herdefiniëren. Over hoe organisaties, bedrijven en mensen erachter komen dat de motor achter hun succes het eind van zijn levenscyclus begint te naderen. Wat moet je dan? Hoe zorg je ervoor dat je met de robuuste onderdelen uit het verleden, bouwt aan een succesvolle toekomst? 'Onstuitbaar' is geschreven door de Amerikaanse organisatie adviseur Chris Zook, partner bij het bureau Bain & Company en woonachtig in Amsterdam. Het is misschien vanwege zijn achtergrond dat Zook dit boek geïllustreerd heeft met aansprekende voorbeeldorganisaties binnen en buiten Nederland. Van de momenteel veel in het nieuws zijnde, oer-Hollandse bank- en verzekeringsgigant ING tot het Zuid-Afrikaanse diamantenimperium van De Beers.

Zook schrijft in zijn boek dat de sleutel tot een succesvolle toekomst te vinden is in de verborgen waardebronnen van een organisatie. Deze waardebronnen komen in de vorm van 'ondergewaardeerde bedrijfsplatforms', 'onbenutte klantinzichten' en 'onderbenutte capaciteiten'. Ondergewaardeerde bedrijfsplatforms zijn de onderdelen van de organisatie die nu nog klein en onbetekenend zijn, maar een groot potentieel hebben. Onbenutte klantinzichten gaat over het anders omgaan met klanten. Een voorbeeld dat Zook hierbij geeft, gaat over De Beers die veel meer klantgericht zijn gaan werken. Onderbenutte capaciteiten zijn die capaciteiten die bij een organisatie en haar medewerkers aanwezig zijn, maar waar nog te weinig mee gedaan wordt.

Waar het in de basis om gaat, is dat bestuurders anders en beter moeten kijken naar alle mogelijke assets van een organisatie. Dit advies geldt vooral voor die assets die nu nog niet erg van betekenis zijn. De reden is dat deze onbekende assets namelijk de basis kunnen vormen voor een herdefinitie van de strategie van de organisatie en daarmee van een succesvolle toekomst.

Het boek van Zook vraagt om een herwaardering en misschien wel herbezinning van wat je al hebt. Dit is in het huidige financiële klimaat wellicht een van de weinige echt haalbare mogelijkheden voor organisaties om succesvol te worden. Een prima timing van de schrijver dus. Daarnaast creëert dit boek met zijn modellen en praktische handreikingen de mogelijkheid voor veranderingen buiten de bestaande kaders van de organisatie. Het zet verschillende mogelijkheden helder op een rij en geeft bestuurders daarmee nieuwe en verfrissende ideeën.

Chris Zook positioneert zijn boek in de managementliteratuur door de overeenkomsten en verschillen aan te geven tussen 'Onstuitbaar' en andere, veelal bekende, boeken. Een daarvan is 'Good to Great' van auteur Jim Collins dat gaat over het verschil tussen succesvolle en fantastische organisaties en de mogelijkheid om de status van fantastisch te bereiken. Dit noemt Zook prestatieverbetering. 'Onstuitbaar' verschilt hiervan, zegt Zook, omdat het gaat over organisaties die hun strategie herdefiniëren en daarmee aan prestatievernieuwing doen.

In principe klopt dit wel, maar het grote verschil tussen beide boeken zit niet in verbetering versus vernieuwing, maar eerder in de mentaliteit van de beschreven organisaties. De organisaties beschreven in 'Good to Great' zijn niet tevreden met een verbetering van hun prestaties. Zij willen het allerbeste zijn in wat ze doen. Die instelling heeft niet alleen implicaties voor de strategie, maar voor alle onderdelen die de organisatie maakt tot wat hij is. 'Good tot Great' heeft daarmee een breder profiel dan 'Onstuitbaar' dat zich meer specifiek richt op strategie.

Het is overigens wel frappant om in 'Onstuitbaar' te lezen over ING dat momenteel het middelpunt van de financiële crisis in Nederland lijkt te zijn. En in 'Good to Great' gaat het veelvuldig over Fannie Mae. Voortschrijdend inzicht heeft ons inmiddels geleerd dat de Amerikaanse hypotheekverstrekker het toch niet zo fantastisch deed als door Jim Collins begin deze eeuw werd beschreven.

Al met al is 'Onstuitbaar' een interessant boek voor bestuurders. Het is helder geschreven, er staan zinnige dingen in en het klopt met de tijdsgeest. Enige punt van kritiek is dat het soms wel wat langdradig en weinig smeuïg geschreven is. Ik vond het dan ook taaie kost om doorheen te komen. Dat was gezien de inhoud en de gebruikte voorbeeldorganisaties niet nodig geweest.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden