Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
13 september 2011 | Bertine Zoon

Gedrag van collega's en leidinggevenden waaraan we ons mateloos kunnen storen, is de inspiratiebron voor 'Ben ik de enige normale hier?' Aan de hand van herkenbare (kantoor)situaties krijgt u tips over hoe u om kunt gaan met vervelende karaktereigenschappen van uw collega's. En van uzelf... Albert J. Bernstein hoopt u hiermee inzichten en vaardigheden te geven om beter om te leren gaan met lastige communicatieve- of conflicterende situaties.

'Eindelijk een boek dat me vertelt waarom mijn collega's en leidinggevenden het echt niet snappen en dat aangeeft wat ze allemaal anders moeten doen.' Dit zou u kunnen denken als u de titel 'Ben ik de enige normale hier?' leest. Helaas; de 101 beschreven survivalsituaties en evenveel survivaltactieken gaan eigenlijk helemaal over uzelf, over uw eigen gedrag...

'Het geheim om niet gek te worden op kantoor is om patronen van communiceren en handelen te leren kennen en leren begrijpen.' Gedrag verloopt volgens auteur en psycholoog Albert J. Bernstein volgens een voorspelbaar patroon. Als u deze leert begrijpen, kunt u zelf kiezen of u het patroon wel of niet volgt. Hiermee heeft u meer macht en controle dan u denkt. En daarmee legt de schrijver de verantwoordelijkheid voor elke 'gekte' terug bij uzelf; u hebt zelf de verantwoording om al dan niet iets met de situatie te doen aangezien u niet in staat bent om dat voor de ander te regelen.

En dus krijgt u in het 304 pagina tellende boek handreikingen hoe u kunt omgaan met de meest uiteenlopende situaties die op kantoor, maar natuurlijk ook elders, voorvallen. De scenario's zijn opgedeeld in vijf delen; hoe gaat u om met leugens en onzin, gekte, regels en met situaties die uit de hand lopen. Het laatste hoofdstuk geeft handige tips voor op de werkvloer.

In korte situatieschetsen wordt u per item meegenomen in onderlinge verhoudingen en conflicten binnen een fictieve kantoorwereld die soms akelig herkenbaar is. Gelukkig worden u vervolgens direct technieken, tactieken en strategieën aangereikt om effectiever om te gaan met bijvoorbeeld klagers, depressieve collega's, mensen die niet zo slim zijn als u en slechte beoordelingen.

Zo lijkt iedere conflictsituatie een pasklaar antwoord te hebben. Alleen weten we gelukkig ook allemaal dat de praktijk zich niet altijd laat vangen in scenario's. Ze geven u in ieder geval wel een aantal handvatten om meer inzicht te krijgen in beweegredenen waarom mensen reageren zoals ze reageren. En u leert dat u zich in iedere situatie met anderen twee vragen moet stellen voordat u direct een primaire reactie geeft:
- Wat zei de ander echt?
- Waarom vertelt de ander mij dit?

Alhoewel het grootste gedeelte van het boek gaat over communicatie, kunt u ook een aantal items terugvinden over het organiseren van uw eigen werk. Zo gaat survivalscenario 65 over uitstelgedrag. Tijdens mijn workshops blijkt dit, vaak onbewust, een grote bron van stress te zijn. Net zoals Bernstein stel ik dan de vragen: 'Waarom stelt u eigenlijk uit? Wat is de reden dat u iets wat u wilt doen niet doet? Welke angst zit eronder?' U krijgt verder een aantal ideeën om actief met uw uitstelgedrag om te gaan. Al zou ik zelf niet kiezen voor de, zoals de schrijver zelf ook aangeeft, sluwere tip om iedere dag een vijf euro biljet te verbranden als u niet gedaan heeft wat u zich voorgenomen hebt.

De 101 scenario's zijn los van elkaar te lezen. Op steekwoorden kunt u zoeken in het trefwoordenregister, al had ik zelf soms wat moeite met het vinden van de bijbehorende survivaltactieken. Al met al een makkelijk weg te lezen boek over conflicthantering met een leuke invalshoek. Alhoewel de verhalen soms confronterend kunnen zijn; gaat survivalscenario 27 over 'Sylvia de controlfreak' of staat haar naam, al is het maar voor een klein beetje, synoniem voor de mijne..?

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden