Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
17 januari 2014 | Wijnand van Lieshout

Het Social Media boekje, hoe jezelf en je product online te promoten en te verkopen, is geschreven door Jeffrey Gitomer en uitgegeven door Pearson Benelux. Het is een vertaling uit het Engels van het boek: Social Boom! How to master business social media. Het is uitgegeven in maart 2011. De Nederlandse vertaling is van april 2013 (tweede druk).

Jeffrey Gitomer(1946) is een internationale autoriteit op het gebied van verkoop, houding, vertrouwen en loyaliteit. Hij is auteur van diverse bestsellers.

'Het Social Media boekje', A5 formaat, telt bijna 200 pagina's. Het behandelt elk aspect van social media met inbegrip van de inzet van een blog, persoonlijke website, e-zine. De rode draad of keyword in het boekje is 'waarde': het creëren van waarden voor de business. Gitomer legt dit haarfijn uit in zijn laatste hoofdstuk 'Sociale Explosie'.

De doelgroep van lezers die Gitomer e.a. aanspreekt zijn personen die met inzet van social media hun business willen bevorderen. Voor gebruikers van social media is het ook zeker een interessant boekje al was het maar hoe je de kennis kunt inzetten voor bijvoorbeeld je persoonlijke branding.

De doelstelling die Gitomer nastreeft met dit boekje is een handreiking en een leidraad te geven voor wat je moet toevoegen aan wat je al doet op LInkedIn, Facebook, Twitter en YouTube om een compleet actieplan voor de zakelijke social media te ontwikkelen.

Het is een stap-voor-stap gids waarbij je aan de hand van de inzichten van Gitomer de vier belangrijkste social media platforms van een andere kant leert bekijken – van het grote plaatje tot uitvoerbare ideeën en strategieën waardoor je aantrekkingskracht, je betrokkenheid en je relaties met waardevolle zakelijke klanten, potentiële klanten en contacten zullen groeien.

Na een algemeen eerste hoofdstuk over de mogelijkheden van social media loopt Gitomer, soms samen met andere deskundigen, de eerder genoemde vier leidende social media platforms langs. Hij sluit af met twee hoofdstukken die hij achtereenvolgens noemt: De lijm (een pleidooi voor bloggen en nog eens bloggen!) en social explosie met enkele zeer concrete constateringen en tips.

Gitomer pakt zelf de inhoud van 'Het Social Media boekje' als volgt samen: Hoe je gedreven wordt in de zakelijke social media om je merkbekendheid te vergroten, jezelf te verkopen, je product te verkopen, om marktleider te worden, jezelf van de ondergang te redden, het geld binnen te halen, je concurrenten te vermorzelen.

Alhoewel ik geen rasechte ondernemer ben, heb ik dit boekje met veel interesse gelezen. Het inspireert en zet actief aan tot actie. Gitomer zoekt daarbij zijn eigen 'toon van de muziek' om zijn boodschap over te brengen. Als auteur spreekt hij je persoonlijk en heel direct aan. Hij daagt je echt uit om aan de slag te gaan met zijn ervaringen en adviezen. Soms komt hij enigszins moralistisch over. Misschien een typisch Amerikaans trekje?

Jeffrey Gitomer laat heel nadrukkelijk merken dat hij oog heeft voor menselijk gedrag. Het consistent toepassen van social media vraagt bewustwording, kennis, inzicht en discipline. Hij steekt dit niet onder stoelen of banken. Zijn adagium is o.a.: doe het of doe het niet, proberen is geen optie!

Ik vind de doelstelling van Gitomer zijn boekje geslaagd. Als lezer kun je concreet aan de slag met zijn bouwstenen: stap voor stap. Het is in een prettig lettertype en begrijpelijk geschreven, ook voor diegene die nog bezig is kennis te maken met de impact van social media. Een klein minpuntje van het boekje is dat het mogelijk iets meer concrete voorbeelden mag hebben en dat de actualiteit van social media de aandacht blijft vragen. De ontwikkelingen op dit gebied gaan snel.

Ik kan niets anders doen dan het (eind)advies van Jeffrey Gitomer overnemen en zeggen; dompel je onder met 'Het Social Media boekje' en ga experimenteren. Het succes volgt dan vanzelf.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden