Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
4 juni 2008 | Frank Schophuizen

Vrijwel iedereen heeft wel eens een training in communicatie of persoonlijke vaardigheden gevolgd. In 'Interpersoonlijke vaardigheden voor ICT'ers' behandelt Jonas Rubrech eigenlijk diezelfde stof op een elementair niveau en kan dus perfect dienen als referentiemateriaal om de stof op te frissen. De titel is wat misleidend, want het boek is in vrijwel elke beroepsgroep toepasbaar waarin je met mensen moet samenwerken - vrijwel overal dus - en niet alleen in de ICT. Het is keurig geschreven, netjes opgemaakt en zorgvuldig samengesteld. Gewoon goed dus.

Het eerste dat opvalt als je het boek 'Interpersoonlijke vaardigheden voor ICT'ers' openslaat, is dat het net een schoolboek. En dat komt goed uit, want volgens de achterflap is het inderdaad de bedoeling dat het naadloos aansluit bij het HBO. De bladspiegel is rustig, duidelijk en gevarieerd opgemaakt met tabellen, bulletlijsten, schema's en grafieken, met oranje titels en een lijnenspel dat overeenkomt met de opmaak van de omslag. Kortom, een kwaliteitsprodukt waarover is nagedacht.

Kijken we naar de inhoud, dan vraag je je ten eerste af waarom het boek specifiek gericht is op ICT'ers. De bewering dat vooral ICT'ers gebrekkige communicatieve vaardigheden hebben, zoals Maurice de Hond in zijn voorwoord beweert, is onterecht en nogal beledigend. Het fenomeen is namelijk niet beperkt tot ICT'ers maar geldt voor een veel bredere beroepsgroep van techneuten en daarbuiten. Het boek is daarom ook prima toe te passen buiten de ICT-sector.

Het boek is verdeeld in drie delen. Elk deel bestaat uit een aantal hoofdstukken en wordt afgesloten met een samenvatting en enkele opdrachten om de stof te toetsen. Deel 1 gaat over communicatieve vaardigheden; hierin worden de elementaire zaken van communicatie uitgelegd. Een greep daaruit zijn luisteren, kritiek geven en ontvangen, presenteren, adviseren en rapporteren. Elk van de onderwerpen worden behandeld zoals in elke basistraining communicatie. Het zou dus prima dienst kunnen doen als naslagwerk voor dergelijke cursussen.

In deel 2 komen de interpersoonlijke vaardigheden aan bod. Deze hebben onder andere betrekking op samenwerken en leidinggeven, beïnvloeden en overtuigen en interviewen. Net als in deel 1 blijft de diepgang beperkt tot de elementaire stof. Ofschoon wel wat valkuilen en voorbeelden worden aangehaald, blijft het wat oppervlakkig voor de echte praktijk. Dit hoofdstuk is vooral handig om te begrijpen welke aspecten een rol spelen bij interpersoonlijke vaardigheden.

En ten slotte komen in deel 3 de persoonlijke vaardigheden aan bod die je nodig hebt om je eigen werk goed te organiseren en uit te voeren. Daarin worden we verrast met onderwerpen zoals de Roos van Leary, coping, kernkwaliteiten, maar ook brainstormen, Delphi-methode en mindmapping. De diepgang mag dan ook hier beperkt blijven, in dit deel geeft Jonas Rubrech een uitgebreider overzicht van de mogelijkheden op dit gebied dan ik had verwacht. Erg positief!

Al met al is dit een boek zeker voor de beginnende professional een aanrader. Het is goed leesbaar, netjes geschreven en goed toepasbaar voor alle technische vakgebieden, niet alleen voor ICT'ers. De kans bestaat dat het boek buiten de ICT onopgemerkt blijft vanwege de specifieke titel. Dat is jammer, want het is gewoon een goed, no-nonsense boek met de elementaire sociale bagage van de hedendaagse professional.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden