Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
2 januari 2014 | Claudia Broeke

Dale Carnegie schreef zijn boek 'How to win friends and influence people' al in 1936. Wereldwijd zijn er meer dan 15 miljoen exemplaren over de toonbank gegaan en het is één van de best verkochte boeken aller tijden. In 2013 is de (licht herziene) versie door uitgever Pearson in Nederland uitgebracht onder de titel 'Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloed'. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Zou een boek dat bijna 80 jaar geleden verscheen nog actueel kunnen zijn?

Om maar meteen antwoord te geven op die vraag. JA, de inzichten van Dale Carnegie zijn nog opvallend actueel. Carnegie gebruikt veel voorbeelden en alhoewel die komen uit de tijd dat de Tweede Wereldoorlog nog niet eens begonnen was, doet dat niets af aan de kracht van zijn betoog. Voorbeelden gaan over mijnwerkers, de staalindustrie, houthandelaren, garenleveranciers en Engelse koningen en Amerikaanse presidenten uit het begin van de vorige eeuw. Het is fascinerend dat dit boek geschreven is in een tijd die zo ver van ons gedigitaliseerde heden af ligt, maar dat menselijke omgangsvormen blijkbaar iets universeel hebben, los van tijdgeest of locatie op de aardbol.

Het boek is opgedeeld in vier delen. In het eerste deel geeft Carnegie basistechnieken voor het omgaan met andere mensen. Bekritiseer niet, geef oprechte waardering en wek verlangen bij de ander. In het tweede deel geeft Carnegie zes manieren om jezelf geliefd te maken. Ze hebben te maken met een open houding en belangstelling in anderen. Het derde deel gaat vervolgens in op twaalf grondbeginselen om anderen tot jouw standpunt te bekeren. Wetmatigheden als begrip tonen voor de denkbeelden en respectvol behandelen komen langs. In het laatste deel komen negen grondbeginselen langs die een leider tot een echte leider maken, zoals vragen stellen in plaats van bevelen geven. Van toepassing voor elke leidinggevende.

Carnegie beschrijft al in 1936 wat wij nu coachend of dienend leiderschap noemen. Luister naar ideeën op de werkvloer, geef mensen de mogelijkheid om fouten te maken en daarvan te leren. Ik kan me voorstellen dat het in die tijd revolutionair was. Tachtig jaar geleden was de afstand tussen de directeur van een megagroot staalbedrijf en de werknemers op de werkvloer aanzienlijk groter dan de afstand tussen directie en medewerkers tegenwoordig. Wil dat zeggen dat we nu niets meer te leren hebben van Carnegie? Geenszins! Want waarschijnlijk ken je de strategieën die Carnegie beschrijft wel. En zijn goede voorbeelden onderschrijven nog eens het belang ervan. Maar het ook echt consequent toepassen om zo een aangename persoonlijkheid te zijn die handelt vanuit mildheid en authenticiteit, dat blijft ook tegenwoordig nog een opgave voor veel mensen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden