Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte rondom de feestdagen zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen
6 januari 2009 | Carla Verwijs

Laatst was uitgebreid in het nieuws te lezen dat veel ICT-projecten van de overheid tot niets leiden en alleen maar geld kosten. Een oplossing voor dit probleem is nu gezocht in het aanstellen van Chief Information Officers (CIO) die op de projecten toezien. Het is maar één voorbeeld van de rol die informatiemanagers tegenwoordig spelen in onze maatschappij. 'Informatiemanagement', geschreven door Rolf Bruins en Bert Pinkster, geeft een introductie in het vakgebied informatiemanagement. Het boek is in eerste instantie bedoeld voor studenten. Maar iedereen die meer wil weten over dit gebied, krijgt hiermee een uitgebreid overzicht.

Rolf Bruins en Bert Pinkster hebben de bewuste keus gemaakt om informatiemanagement niet vanuit informatiearchitectuur te beschrijven. Dit zou 'Informatiemanagement' te technisch maken, terwijl de doelgroep een meer bedrijfskundige interesse heeft. In dit boek komt voornamelijk de proceskant van informatiemanagement aan de orde. Het boek bestaat uit 5 delen; elk deel bevat 1 of 2 hoofdstukken. Wat opvalt zijn de vele foto's, praktijkvoorbeelden, krantenknipsels en het kleurgebruik. De hoofdstukken eindigen met een samenvatting, cases met vragen en een overzicht van de kernbegrippen die in dat hoofdstuk aan de orde komen. Het geheel vormt een mooi boek waarin Bruins en Pinkster de ruimte nemen om veel onderwerpen rondom informatiemanagement te behandelen.

Deel 1 beschrijft de informatiemaatschappij en de technologische ontwikkelingen daarin. Het begint met de geschiedenis en ontwikkeling van de computer. Verder worden hier veel termen uitgelegd. Voor de lezer die de studentenleeftijd ontgroeid is en de meeste ontwikkelingen zelf heeft meegemaakt, zal dit hoofdstuk weinig nieuws bevatten.

In deel 2 wordt de organisatie onder de loep genomen. Ook dit is een introducerend hoofdstuk waarin veel begrippen de revue passeren, maar voor veel lezers niet veel nieuws zal bevatten. Gelukkig begint het boek zich vanaf het derde deel meer specifiek op informatiemanagement te richten. Zo vragen Bruins en Pinkster zich af wat de toegevoegde waarde is van ICT voor de informatievoorziening in de organisatie. Hier wordt ingegaan op het informatiebeleid van een organisatie en worden methoden beschreven om processen in kaart te brengen. Ondernemen in het digitale tijdperk is onderwerp van deel 4. In dit deel komt de veranderde rol van partijen rondom de organisatie aan de orde, evenals het beheersen van de interne bedrijfsvoering. E-business speelt hier een belangrijke rol.

Vervolgens wordt informatiemanagement vanuit een ander oogpunt bekeken, namelijk vanuit de rol van de informatiemanager. Nieuwe ontwikkelingen vinden vaak in projectvorm plaats, dus er is een apart hoofdstuk waarin de auteurs de aspecten van projectmanagement uitleggen. Daarnaast wordt e-governance beschreven, oftewel ICT op strategisch niveau. Het laatste hoofdstuk behandelt onderwerpen die in eerder hoofdstukken kort werden genoemd en belangrijk zijn voor de (toekomstige) informatiemanager: het informatieplan, de business case en projectbemensing.

'Informatiemanagement' beschrijft het gebied informatiemanagement in brede zin. Het is bijna onmogelijk hier een overzicht te geven van de vele onderwerpen die Bruins en Pinkster behandelen. Het boek is wat dat betreft een echte introductie van het vakgebied. Lezers die meer bekend zijn met informatiemanagement en de rol van ICT in informatieprocessen, zullen hier minder naar hun gading vinden.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden