Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
6 april 2009 | Ruud de Jong

Dit boek suggereert door de lay-out en simpele tekeningen dat je niet slim hoeft te zijn om slim te kunnen inkopen. Dat leidt eigenlijk de aandacht af van de inhoud, terwijl deze gepassioneerd is weergegeven en zeer volledig is. 'Inkopen voor Dummies' is namelijk een complete gids, waarin Peter Streefkerk de inkoopfunctie in begrijpelijk taal uitlegt. De 21 hoofdstukken hebben een procesmatige volgorde, die goed te herkennen is, ook al ben je geen inkoper. Voor de verkoper kan dit boek overigens ook heel leerzaam zijn.

'Inkopen voor Dummies' is een boek uit de serie 'Voor Dummies' en is beslist niet geschreven voor domme mensen. Enige ervaring in wat er allemaal speelt bij het inkopen van diensten, halffabricaten en producten doet je al gauw waarderen dat Peter Streefkerk het vak van inkopen zeer volledig beschrijft. Zowel het opzetten van een inkoopfunctie of -afdeling als het operationeel bezig zijn met aanschaffen van objecten of diensten voor (meestal) bedrijfsmatig gebruik wordt uitvoerig toegelicht. De processen en acties daarin zijn heel herkenbaar en gedetailleerd beschreven. Dit is ook zinvol als u op een goede en letterlijk prijzenswaardige manier wilt inkopen. De hoofdstukken zijn afzonderlijk te lezen, zodat u goed kunt selecteren waar u behoefte aan heeft.

De leverancierskant wordt wel belicht, maar naar mijn mening te weinig uitgewerkt. In deze tijd van complexe dienstverlening en samenwerking daarin, is er nog veel meer te schrijven over leveranciers in verband met inkoop. De samenhang van inkoop met de bedrijfskant en noodzakelijke kennis en kijk op de bedrijfsprocessen vraagt van een inkoper meer dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Deze kan met een bedrijfskundige kijk of opleiding voor het bedrijf van grote waarde zijn, zeker als daar onderhandelingsvaardigheden bij ontwikkeld worden. De hoofdstukken lezend komt u namelijk relevante termen en begrippen tegen, die de inkoopfunctie en het belang ervan goed situeren, maar waarvan de leiding van een bedrijf zich niet altijd (of helemaal niet) van bewust is.

De details van contracten en contracteren van partijen zijn goed uitgewerkt, waardoor een beginnende inkoper snel op weg kan worden geholpen. Ervaring is namelijk ook in dit vak een zeer goede leermeester. Het opdoen van ervaring ( HOE) en eventueel gebruikmaken van een kennis (WAT) of kennissennetwerk (WIE) is niet snel terug te vinden, maar door de vele tips en definities is er wel veel kennis toegankelijk gemaakt. Wel vermeld Streefkerk interessante websites. Het WAAROM is dus wel degelijk uit af te leiden uit de achtergrondinformatie. Verderop in het boek zijn ook de afhandeling en administratieve zaken van de inkoop goed uitgewerkt. Een vaak vergeten of verguisd gebied, waar u later veel last van kunt ondervinden, als u het heeft laten liggen. Ook is een verdere professionalisering door outsourcing en e-procurement (inkoop met behulp van internet) nog beschreven, waarbij de professionalisering van de inkoopfunctie door bijvoorbeeld de verbinding met ander functiegebieden in een bedrijf ook nog een optie is.

Met een beschrijving van de competenties van een professionele inkoper en de ontwikkeling van inkoop als functie rond Streefkerk het boek af, waarmee het een volledig werk is geworden. Naast de technieken en voorbeelden hoe die te gebruiken, is de achtergrond ervan omschreven en wordt andere literatuur gememoreerd. Ook is er een uitgebreide index. In de tijd dat ik administratieve organisatie doorvoerde in bedrijven en de inkoop van kantoormiddelen en automatisering verzorgde, had ik graag dit boekwerk erbij willen hebben.

Wat me aanspreekt is de volledigheid en praktische uitwerking, zonder 'hoog van de toren' te blazen. Menig inkoper heeft frustraties al willen afreageren op de top of managers in het bedrijf of wilde zelf in de top zijn vak uitoefenen, maar dat aspect komt in dit boek gelukkig niet ter sprake. Ook hier is het 'schoenmaker blijf bij je leest' van toepassing: en zorg nu maar dat je goed werk levert.

De erkenning en voldoening in het werk van een inkoper zit 'm grotendeels in het resultaat en verder is het een zeer leuke, inspirerende en afwisselende rol. Dat blijkt ook uit de verhalen van Streefkerk en zijn korte, duidelijke beschrijvingen. Een goed naslagwerk dus, dat ik voor de opzet van een inkoopfunctie, maar zeker ook voor de individuele inkoper, kan aanraden.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden