De kleine Hoogbegaafdheid voor dummies - 'Laagdrempelig en volledig'
3 september 2020 | Dymph Neeteson

In mijn directe omgeving heb ik een aantal hoogbegaafden en personen die ervan verdacht worden, maar het (nog) niet hebben laten uitzoeken. Des te benieuwder was ik naar De kleine Hoogbegaafdheid voor Dummies.

Vaak heb ik over boekjes van kleiner formaat geschreven dat ze handzaam waren, maar dat predikaat verdient eigenlijk alleen dit boekje met zijn 12 cm bij 16,5 cm. Je stopt het zo in je zak. De claim dat je niet hoogbegaafd hoeft te zijn om dit onderwerp te begrijpen is absoluut waar. In begrijpelijke taal legt schrijfster en levenslooponderzoeker, Janet van Horssen-Sollie, uit wat bepaalde psychologische termen betekenen.

Hoogbegaafdheid in de verschillende levensfases
Superinteressant om te lezen wat de kenmerken zijn van hoogbegaafdheid en hoe deze tot uiting komen in de verschillende levensfases. En tegen welke problemen hoogbegaafden aanlopen, omdat er niet altijd begrip voor hun gedrag is.
Het valt me tegen dat er nog zo weinig bekend is over hoogbegaafdheid, althans, bij de mensen waarvan je verwacht dat ze er genoeg van weten, zoals psychologen en psychiaters. Hoogbegaafden krijgen nu vaak onterecht het label: ADHD, ASS (autisme) of OSS (oppositioneel-opstandige stoornis). Dat is natuurlijk verschrikkelijk, want dit heeft allerlei nare gevolgen.

Ook blijkt hoogbegaafdheid kenmerken van hoogsensitiviteit in zich te hebben, maar HSP komt niet voor in het handboek DSM-5, dus kunnen psychologen en psychiaters er officieel niks mee. Dit maakt de kans op verkeerde diagnoses weer groter. Het lijkt erop dat er nog een hoop winst te behalen valt.
Het hoofdstuk over het ontmaskeren van mijn eigen vooroordelen, vond ik – in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden – niet schokkend. Ik verwachtte dat ik erachter zou komen dat ik er al jaren verkeerde opvattingen op nahield, maar dit was niet zo. Misschien toeval, maar daardoor was dit hoofdstuk voor mij het minst waardevolle hoofdstuk in het boek.

Kleine aanvulling
Ondanks het formaat, vind ik het een heel volledig boekje als het gaat om je wegwijs te maken inde wereld van hoogbegaafdheid en de terminologie die daarbij hoort. Alleen, wat ik mis in De kleine Hoogbegaafdheid voor Dummies is het behandelen van de verschillende soorten intelligentie die er zijn.
Er is meer dan de typische Wiskunde- of Natuurkunde-nerd (numerieke intelligentie), het stereotype beeld bij hoogbegaafdheid, waar het programma The Big Bang Theory zo dankbaar gebruik van maakt. Wat dacht je van muzikale of lichamelijke intelligentie? Op al deze gebieden kun je hoogbegaafd zijn. Mozart is hier een voorbeeld van, topsporters ook.
Wat mij betreft was dit een perfecte aanvulling geweest op het hoofdstuk over vooroordelen. Het is maar een idee. De schrijfster zal er ongetwijfeld zo haar redenen voor gehad hebben om dit niet te doen.

Conclusie
Zeer fijn boekje, je hebt het zo uit en bent dan een boel wijzer over de uitdagingen die hoogbegaafdheid met zich meebrengt in alle levensfases. Als dit onderwerp je interesseert en je wilt hier laagdrempelig meer over te weten komen, lees dan beslist De kleine Hoogbegaafdheid voor dummies.

Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.

De kleine hoogbegaafdheid voor dummies - 'helder en toegankelijk'
17 juli 2020 | Sippy van Akker

Binnen een paar uur las ik het zeer toegankelijke De kleine Hoogbegaafdheid voor Dummies van Janet van Horssen - Sollie uit. Zij is ontwikkelingspsycholoog en richt zich vooral op hoogbegaafdheid.

De kleine Hoogbegaafdheid voor Dummies begint met een algemene inleiding en richt zich op hoogbegaafdheid en wat dat in verschillende levensfases betekent. Het boekje is helder en toegankelijk geschreven voor een breed publiek. Je hoeft niet zelf hoogbegaafd te zijn om deze korte introductie over dit onderwerp te lezen. Het is als introductie vooral interessant voor mensen die snel wat inzicht willen krijgen in hoogbegaafdheid als dat op hun pad komt. Het lijkt me vooral interessant voor bijvoorbeeld Pabo-studenten, onderwijzend personeel of ouders waarvan het kind misschien hoogbegaafd is.

Hoogbegaafdheid voor dummies begint met een korte inleiding over hoogbegaafdheid en iq. Het boek legt bijvoorbeeld uit wat een normaalverdeling is en dat iq-testen weliswaar iets kunnen zeggen over hoogbegaafdheid, maar dat hoogbegaafdheid vaak meer betekent dan alleen maar heel erg slim zijn. Bovendien kan iemand ook slecht zijn in iq-testen en daar onderpresteren en toch hoogbegaafd zijn. Het is dus zaak om je niet blind te staren op iq-testen. Die zeggen wel iets, maar niet alles. Dit wordt helder en beknopt uitgelegd.

In de volgende hoofdstukken gaat de auteur er in op de verschillende levensfases en wat hoogbegaafdheid betekent, waar hoogbegaafden mogelijk tegenaan lopen en hoe je kunt merken dat mensen hoogbegaafd (kunnen) zijn. Het zwaartepunt ligt daarbij, zoals (helaas) wel vaker vooral bij de eerste levensjaren. Er zijn vier hoofdstukken die respectievelijk hoogbegaafdheid bij baby's en peuters, basisschoolkinderen, pubers en jongvolwassenen te spreken. Voor de volwassen mens zijn er slechts twee hoofdstukken, dus die komen er verhoudingsgewijs nogal bekaaid van af. Het ene hoofdstuk gaat over volwassenen en de andere over senioren.

Een reden hiervoor kan zijn dat bij de huidige volwassenen en senioren er minder aandacht was voor hoogbegaafdheid en veel volwassenen er ook pas later achter komen dat ze hoogbegaafd zijn. In die zin kan je eigenlijk beter spreken van cohorten dan van levensfases. Als de huidige basisschoolleerlingen zelf senioren zijn, ziet hun wereld er vermoedelijk heel anders uit dan die van de huidige hoogbegaafde senioren, omdat er nu meer aandacht voor is.

Ten slotte zijn er nog twee afrondende hoofdstukken over talentontwikkeling met daarin een korte biografie van Charles Darwin, die wellicht illustratief is bedoeld, maar op mij een beetje willekeurig overkomt en in mijn ogen niet zo goed past in deze korte introductie. Ten slotte benoemt de auteur tien steekhoudende ideeën over hoogbegaafdheid. Dit zou je kunnen zien als een korte samenvatting met een aantal belangrijke inzichten uit het boekje, dat mede mogelijk is gemaakt door hoogbegaafdheidsclubs IBHV en de Mensa. Dat merk je soms wel tijdens het lezen. Soms voelt De kleine hoogbegaafdheid voor dummies ook als een pleidooi voor meer begrip, meer aandacht en meer onderzoek voor hoogbegaafdheid. En misschien is dat pleidooi ook wel terecht.

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, platform voor bewust en zinvol leven en werken.