Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
11 januari 2013 | Bertrand Weegenaar

In juli ben ik 50 geworden. De titelbedenker van het boek 'Het seniorenbrein' van André Aleman heeft mij schrik aangejaagd met de ondertitel 'De ontwikkeling van onze hersenen na ons vijftigste' . Dit boek haalt genoeg wetenschappelijk onderzoek aan om te constateren dat het wel los loopt met de aftakeling van mijn hersenen.

Want die schrik sloeg me om het hart. Bij elk moment van vergeetachtigheid dacht ik Alzheimer! Nee dat valt meer dan mee. André Aleman heeft met dit boek een onderbouwde geruststelling geschreven. Veel oordelen over ouder worden en bijbehorende geheugenproblemen blijken vooroordelen. Het boek bevat wel een wake-up call. Er valt een boel preventief te doen om de kans en het moment van dementie te beïnvloeden.

Dat bij het ouder worden (en dat is voor de dames en heren statistici na onze 50ste) de hersenen veranderen, blijkt uit breed onderzoek naar MCI (Mild cognitive impairment). De plasticiteit verandert, maar ook de hersencellen, de bouwstenen van onze hersenen, worden minder snel aangemaakt. De auteur geeft een prettig leesbaar overzicht van de ontwikkelingen op hersenonderzoek die dit de laatste decennia heeft blootgelegd.

Aan dit veranderingsproces is wat te doen. Veel zelfs en als je geen erfelijke aanleg hebt voor dementie (wat dus ook kan en wat de oorzaak is van één derde van dementerende ouderen), kun je het verouderen van je hersenen flink vertragen. Samengevat uit diverse interessante hoofdstukken helpt het volgende :

1. Voeding en in het bijzonder Omega 3-vetten! Maar bovenal: niet te veel eten. En zeker minder suikers. Het insulinesysteem in ons lichaam moet zo laag mogelijk gehouden worden.
2. Lichaamsbeweging, maar wel dat je echt inspant drie keer per week zodat je hartslag omhoog gaat en je gaat zweten.
3. Cognitieve training: zet je hersenen aan het werk met spelletjes, lezen of studeren en het ontdekken van nieuwe dingen.
4. Een zorgende gemeenschap: onderhoud een sociaal netwerk van vrienden en familie.
5. Spiritualiteit, bijvoorbeeld godsdienst of mindfulness zodat je onaangename emoties en negatieve ervaringen goed kunt verwerken.

Tot slot moet volgens de auteur boven aan dit rijtje staan: liefde! Dit boek is dus een aanrader voor alle 50-plussers want met een gezonde levensstijl, breinactiviteiten en sociale contacten kun je dementie ver voor je uit schuiven.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden