22 april 2011 | Jefte de Bruin

Er zijn legio boeken geschreven over succesvol zijn en het bereiken hiervan. Succes als persoon, als organisatie, in processen, in de liefde etcetera. Veel van deze boeken hebben met elkaar gemeen dat zij een normatieve weg beschrijven om hier te komen. Wat Malcolm Gladwell tracht te doen in 'Uitblinkers', is een meer objectieve verklaring vinden voor persoonlijk succes, gebaseerd op feiten en processen die hieraan ten grondslag liggen. Dit levert een fris en boeiend boek op voor hen die vermoeid zijn door alle traditionele verhandelingen over succes.

'Uitblinkers' start met enkele voorbeelden die de lezer meteen meeneemt in de vragen die Gladwell zichzelf kennelijk ook eerder gesteld heeft. Zo is het inderdaad opvallend dat de topspelers uit de Canadese Hockey League veelal geboren zijn in de maanden januari, februari en maart. Nu ligt de verklaring uiteindelijk voor de hand, maar dat is niet direct iets waarbij je stil zou staan.

In het boek wordt niet gesteld dat het succes van mensen volledig te herleiden is tot verklaarbare feiten en activiteiten. Wel wordt beweerd dat er vaak meer aan ten grondslag ligt dan slechts talent, IQ of geluk. Juist deze onderliggende factoren worden in dit boek uitgelicht. Enkele van deze factoren zijn: het Mattheuseffect, de tienduizend-uren regel en familiale achtergrond.

'Uitblinkers' geeft een verdiepende kijk op individueel succes. Bovendien kun je enkele zaken extrapoleren naar de samenleving en het bedrijfsleven. Gladwell draagt enkele thema's aan die maatschappelijk zeer relevant zijn. Zo noemt hij geïnstitutionaliseerde facetten uit de samenleving die kunnen leiden tot 'onbewuste' uitsluiting van bepaalde groepen mensen, zonder dat zij op voorhand minder in aanmerking komen. Voor bedrijven en economieën betekent dit dat een zeer groot potentieel niet gebruikt wordt. Een grondige reflectie op zulke geïnstitutionaliseerde facetten van de samenleving lijkt daarom bijzonder relevant. Zeker in sectoren met een verkrappende arbeidsmarkt.

Voordat ik te ver afdwaal van de daadwerkelijke inhoud van het boek, moet er ook een aantal kanttekeningen gezet worden bij Gladwells verhaal. De inhoud is zeer vermakelijk om te lezen en goed te begrijpen, maar het neigt soms naar het simplistische. Het bieden van leesplezier lijkt soms de overhand te krijgen op een goede onderbouwing. Vooral in het tweede deel van het boek dwaalt de schrijver af van de kern.

Al met al leest 'Uitblinkers' toch snel weg. Het is een vluchtige kijk op enkele zaken die mede ten grondslag liggen aan persoonlijk succes. Voor wie die een dichtgetimmerd verhaal verwacht, zou ik een ander boek aanraden. Desalniettemin slaagt Gladwell er in om een vermakelijk resultaat neer te zetten en zo zijn eigen succes al schrijver verder te onderstrepen.

27 maart 2009 | Carla Verwijs

In 'Uitblinkers' staan succesvolle mensen centraal. We horen graag verhalen van mensen die het gemaakt hebben. Vooral mensen die zichzelf tot de top hebben opgewerkt, 'vanuit het niets', zonder bijvoorbeeld de hulp van rijke ouders. Malcolm Gladwell bewijst in 'Uitblinkers' dat deze succesvolle mensen wel degelijk geprofiteerd hebben van de kansen die hun als het ware voor de voeten zijn geworpen. 'Vanuit het niets' bestaat dus niet. Er zijn aanwijzingen te vinden in de achtergrond, tijdperk van geboorte, ras van de succesvolle persoon die het succes verklaren.

Malcolm Gladwell schrijft zijn boeken volgens een vaste formule. Hij poneert een stelling en bouwt vervolgens de bewijsvoering op aan de hand van anekdotes en wetenschappelijk onderzoek. De keuze van de stelling en de voorbeelden is zo, dat Gladwell de lezer onverwachte resultaten laat zien of op het verkeerde been zet. Het liefst toont hij aan dat de wereld heel anders in elkaar zit dan we denken. Bovenal is Gladwell een echte verhalenverteller, die de lezer van begin tot eind met zijn verhalen weet te boeien.

In 'Uitblinkers' neemt hij ons mee langs de ijshockeyvelden van Canada, daar waar het een voordeel blijkt te zijn als je net na 1 januari bent geboren. We lezen hoe Bill Gates al vanaf 1968 vele uren achter de computer op school te vinden is. Op het moment dat de personal computer doorbreekt (1975), heeft Gates al zoveel programmeervaardigheden opgebouwd, dat hij een voorsprong heeft op iedereen die zich dan op computers stort. Het is geen toeval dat de oprichters van Microsoft, Apple en Sun allemaal rond hetzelfde jaar zijn geboren (1955).

Maar slim zijn is niet genoeg om succesvol te worden, beweert Gladwell. Een hoog IQ helpt tot op zekere hoogte in het krijgen van betere banen. Nog meer speelt de economische achtergrond van het gezin een rol. Kinderen uit de beter gesitueerde gezinnen krijgen meer 'praktische intelligentie' mee. Daarmee leren ze wat ze tegen wie moeten zeggen, wanneer en hoe ze het zo effectief mogelijk kunnen brengen. Deze praktische intelligentie helpt hen in het regelen van de betere banen.

Daarnaast geldt volgens Gladwell de tienduizend-urenregel. Mensen aan de top hebben niet alleen talent, ze hebben ook nog eens heel hard gewerkt om boven de rest uit te stijgen. Onderzoek heeft uitgewezen dat ze globaal tienduizend uur hebben gewerkt om dit niveau te bereiken. Zo hebben de Beatles voor ze beroemd werden in Hamburg elke avond kunnen optreden. In het begin waren ze helemaal niet zo bijzonder goed. Maar door de vele optredens leerden ze goed op elkaar inspelen en konden ze boven andere muziekbands uitstijgen.

Met 'Uitblinkers' laat Gladwell zien dat we te veel in talent geloven en daardoor te weinig naar andere factoren kijken die het succes van iemand bepalen. Kunt u als lezer iets met dit boek, afgezien van het leesplezier dat u er aan beleeft? Het is voor de meeste lezers te laat om nog tienduizend uur in een vaardigheid te steken. De boodschap en 'bewijzen' in 'Uitblinkers' overtuigen mij minder dan zijn eerdere boeken. Gladwell presenteert het vraagstuk rondom talenten en succes op een wel heel vereenvoudigde manier. In mijn optiek is het een oversimplificatie van een complexe vraag.

Bovendien ben ik aan het eind van het boek de draad in de bewijsvoering wat kwijt. De laatste hoofdstukken gaan in het bijzonder over cultuurverschillen, een vaak terugkerend thema in Gladwell's boeken. De epiloog behandelt het verhaal van Gladwell's Jamaicaanse grootmoeder, die geprofiteerd heeft van gunstige omstandigheden om een goede opleiding te krijgen. Dat ze een opmerkelijke vrouw is, geloof ik graag, maar een uitblinker? Deze minpuntjes nemen niet weg dat het met Gladwell's vlotgeschreven tekst goed toeven is.