We love communities - 'Een lekker boek'
20 november 2019 | Nico Jong

Mensen zijn groepsdieren en hebben elkaar nodig, vandaar dat de behoefte aan groepen, aan communities sterk is gegroeid. Maartje Blijleven heeft er vanuit haar praktijk en passie een boek over geschreven.

Een community is voor Blijleven een groep mensen met een gemeenschappelijke passie of zorg die zich graag verbinden met mensen die daarover willen communiceren en daarin willen delen. De kracht van communities is dat ze ons in de virtuele wereld weer terugbrengen naar authenticiteit. Blijleven heeft voor haar boek 36 community experts geïnterviewd, die hun valkuilen en geheimen met haar deelden. Ze wil anderen helpen met het opzetten en laten groeien en bloeien van hun community.

De impact van massamediale communicatie neemt af. Duidelijke doelgroepen zijn er nauwelijks meer en ze worden steeds moeilijker vindbaar. De sociale media helpen mensen om zich laagdrempelig te verbinden, maar versterken individualisering en leiden tot vereenzaming omdat ze virtueel en niet persoonlijk zijn. Dat verklaart de populariteit van communities. Groepen waar we ons echt verbinden, waar we zenden en ontvangen, waar we gelijk zijn, de dialoog aangaan in plaats van debatten en discussies, waardoor we samen meer kunnen bereiken.

Op basis van haar ervaring ontwikkelde de auteur een 10-stappenplan voor de opzet en een succesvolle uitvoering van communities. Het stappenplan is niet verrassend, maar biedt wel de nodige structuur om met communities aan de slag te gaan. Want vanzelf komt het niet goed. De rest van het boek volgt de structuur van het stappenplan, onderbouwd met de inzichten van de auteur en gelardeerd door ontzettend veel praktijkervaring van de geïnterviewde experts.

Uit de enthousiaste beschrijvingen blijkt dat een community weliswaar gebruik maakt van een online platform, van techniek maar verder toch vooral een mensending is. De schrijfstijl is open en vlot en de vele voorbeelden bieden een scala aan mogelijkheden en ideeën om zelf mee aan de slag te gaan. De titel We love communities wordt dan ook op iedere pagina onderbouwd. Een lekker boek voor iedereen die dwaalt door het digitale woud en zoekt naar verbondenheid.

Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

We love communities - 'Geschikt voor bedrijven van klein tot groot'
21 oktober 2019 | Sjors van Leeuwen

Online communities zijn ‘hot'. Ze zijn vaak het geheim achter de groei en het succes van bedrijven en social movements. Dat schrijft Maartje Blijleven in het boek We love communities over het opzetten van een succesvolle online community.

Community-expert Maartje Blijleven bouwt al twee decennia aan succesvolle communities voor onder meer Endemol, KLM, Heineken en Nationale Postcode Loterij. Ook heeft ze eigen communities opgericht als IncludeNow en WomanTalkTech. Blijleven heeft haar ervaringen - en die van 37 andere community-experts - vastgelegd in het boek We love communities - Hoe je succesvol wordt met jouw online community.

We love communities maakt het niet moeilijker dan het is. De auteur laat je stap-voor-stap zien hoe je een (online) community begint en tot bloei brengt. Met ‘community' bedoelt de auteur een groep mensen met een gemeenschappelijke passie of zorg die zich graag verbinden met mensen met diezelfde passie of zorg. Dat kan lokaal, nationaal of internationaal zijn, want communities laten zich niet door grenzen beperken.

Volgens de auteur zijn communities ‘urgent' want ze spelen in op behoeftes van mensen in een snel veranderende wereld. In hectische onzekere omstandigheden zoeken steeds meer mensen naar houvast, gezamenlijkheid en betekenis. Ook zijn traditionele reclame-instrumenten minder effectief in het bereiken van mensen en hebben mensen meer vertrouwen in elkaar dan in politiek of media.

Nú is dus het ideale moment om een online community in te zetten om daarmee jouw doelen te bereiken en te groeien, zo schrijft de auteur. Sociale media en communities bieden bij uitstek de mogelijkheid om gelijkgestemde mensen onder elkaar te verbinden, over welk onderwerp dan ook: merk, goed doel, product, vereniging, hobby, milieu, etc. De auteur ziet daarbij een verschuiving van offline naar online communities, dus daar gaat dit boek vooral over.

Het We love communities 10-stappenplan ziet er als volgt uit:
1. Idee & onderzoek
2. Doelgroep & strategie
3. Soort community & platform
4. Start met passie
5. Content
6. Eerste leden & activatie
7. Gratis groeien
8. Groei door pr & promotie
9. Lovers not haters
10. Leren & optimaliseren

In tien hoofdstukken passeren verschillende soorten communities de revue. Zoals communities rondom een merk, product, passie of ideaal, communities voor personal branding, interne bedrijfscommunities tot communities voor kennis en onderzoek. De auteur gaat daarbij in op de verschillen tussen social media en online communities, anonieme en niet-anonieme en open en gesloten communities. Al lezende komen talloze adviezen langs. Van richt je op een niche, beschrijf je ideale doelgroep, werk met ‘smart' doelen tot kies de juiste naam en tone of voice en investeer voldoende in tijd en budget en het juiste platform.

De auteur heeft een vlot leesbaar boek geschreven met tal van praktische voorbeelden voor het opbouwen van een succesvolle community. Met concrete tips voor het werven, binden, boeien en activeren van leden, want dat blijkt in de praktijk een hele kunst te zijn. Met tientallen voorbeelden van communities van bedrijven als KLM Club China, Fornite, 180 Kingsday, Mc Donalds en Schiphol. En doorspekt met korte interviews met 37 community-experts over het succes van communities als Happy Single Mom, PartyWith en The Voice Of Holland.

Het boek sluit af met de hoofdstukken ‘wat levert een community je op' met een opsomming van voordelen die je helpen om het management te overtuigen, een samenvatting van het geheim van een succesvolle community en de next steps over nog meer hulp om de lezer op weg te helpen. Zo is er naast het boek een gratis een online cursus voor het leren toepassen van het 10-stappenplan. Ook kun je templates uit het boek downloaden van de webpagina www.welovecommunities.nl/extra.

We love communities is een praktisch ‘how to do' boek. Geschikt voor bedrijven van klein tot groot. Van zzp-ers die werken aan een expertstatus tot multinationals die de fanbase van hun merken willen vergroten. Een succesvolle community begint met passie, dat maakt het lezen van het boek wel duidelijk. Want zo zegt Oprah Winfrey in het boek: ‘Passion is energy. Feel the power that comes from focusing on what excites you.'

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.