3 maart 2014 | Sonja de Bruin

Wat een verrukkelijk boekje! Vanaf de allereerste bladzijde heeft ‘Gung Ho!’ van Ken Blanchard en Sheldon Bowles mij meteen gegrepen en niet meer losgelaten.

Het voorwoord is prachtig en onvergetelijk en de verrassende inleiding sluit hier heel mooi op aan. Het is een verhalend managementboek, wat bijzonder goed bij de methode past die in het boekje uit de doeken wordt gedaan. Na het verhaal staat achter in het boekje een handige en overzichtelijke samenvatting.

Zowel Ken Blanchard, als Sheldon Bowles zijn succesvol als zakenman en als sprekers, trainers en auteurs op het gebied van management en leiderschap. Ken Blanchard is o.a. schrijver van de ‘One Minute Manager’, dat wordt gezien als een van de belangrijkste managementboeken aller tijden. Ook met dit boekje hebben ze iets waardevols op papier gezet.

Ik heb in dit boek kennis gemaakt met de hoofdrolspelers Peggy Sinclair die als beloning voor haar goede werk op het hoofdkantoor, de directeursfunctie van een fabriek aangeboden heeft gekregen en Andy Longclaw, afdelingshoofd van de afdeling productafwerking van dezelfde fabriek. De fabriek waar Peggy directeur van is geworden draait heel slecht, behalve de afdeling van Andy LongClaw.

Andy vertelt zijn geheim aan haar: het toepassen van ‘Gung Ho’ (Chinees voor samenwerken) bestaande uit de drijfveer van de eekhoorn, de werkwijze van de bever en het enthousiasme van de gans.

Eekhoorns zijn gemotiveerd om eten te verzamelen, want anders komen ze de winter niet door. Hun werk is dus de moeite waard. Wat we hieruit kunnen leren is dat de medewerkers moeten laten zien dat ze met hun werk anders mensen helpen, dat hun werk dus een doel dient. Wat we kunnen leren van de bevers is dat iedere bever zelf bepaalt hoe hij het nest verstevigt, dus hoe hij zijn doel behaalt. Geef mensen ook de ruimte voor het zelf invullen van hun werk, maar baken de grenzen wel goed af en geef medewerkers werk op hun niveau. Als laatste stap in de verandering is in de fabriek de gave van de gans doorgevoerd; het aanmoedigen van zowel de medewerkers als de voortgang door complimenten te geven.

Door het consequent toepassen van deze 3 hoofdregels lukt het Peggy en Andy om de fabriek binnen 3 jaar ‘Gung Ho’ te krijgen en nog eens 3 jaar voordat ze in den lande opvallen, waardoor ze uiteindelijk op audiëntie bij de president mogen komen.

Het boekje is erg leuk en boeiend geschreven en is zeker een aanrader. Door de enthousiaste manier van schrijven, wil ik er meteen mee aan de slag. Wat mij bij indruk heeft gemaakt is het antwoord van Andy op de verbaasde vraag van Peggy waarom de intentieverklaring die Andy op zijn productafdeling heeft opgesteld niets zegt over winst behalen: ‘als je basis goed hebt, komt het met die zaken ook wel goed’.

Samen werken aan samenwerken
24 mei 2013 | Pierre Pieterse

Op nummer 66 in de top-100 vinden we de managementnovelle Gung Ho! van absolute bestseller auteur Kenneth Blanchard. Gung Ho! laat zien dat er wel wat productievere manieren zijn dan de citroenpers om de productiviteit te vergroten. En wel door gebruik te maken van lokale wijsheden uit Indiaanse koker: de drijfveer van de eekhoorn, de werkwijze van de bever, en de gave van de gans.

De drijfveer van de eekhoorn staat in Gung Ho! voor ‘waardevol werk’, en daarmee wordt bedoeld dat de gedeelde waarden en normen alle beslissingen sturen. Het doel dat daarmee bereikt moet worden, is gedistilleerd uit die gedeelde waarden en normen, en is breder dan alleen winst of groei. De werkwijze van de bever leert dat je mensen zelf moet laten bepalen hoe ze het gestelde doel willen behalen, waarbij weer de eerder genoemde waarden en normen aangevuld met het doel – het speelveld bepalen. De manager is hier de coach die de opstelling bepaalt, verder is het aan het team. De gave van de gans ten slotte is de metafoor die leert dat je elkaar moet aanmoedigen om het doel te bereiken. Dat doe je door complimenten te geven, en dan niet alleen achteraf maar vooral ook tijdens de wedstrijd. Drie wijsheden die samen de receptuur voor teamwerk vormen. Voor gung ho!, Chinees voor samenwerken!

Simpel

Wie de simpele boeken van Kenneth Blanchard ter hand neemt, kan maar moeilijk vatten waarom nu juist deze ‘flodders’ zo immens populair zijn. Waarom juist deze flinterdunne verhaaltjes, het zijn niet meer dan wat aangedikte leaflets, zo veel populairder zijn dan de lijvige en doorwrochte boeken van denkers als Michael Porter of de erudiete werken van Peter Drucker. Het moet bijna wel iets Amerikaans zijn, want alleen daar kon het meest prestigieuze managementtijdschrift, Harvard Business Review, jarenlang openen met een artikel dat niet de resultaten beschrijft van gedegen onderzoek en op basis daarvan aanbevelingen doet, maar een artikel dat plompverloren met toevallige casuïstiek de toon zet. Met passages die zo uit een streekroman lijken te zijn gelicht, wordt de argeloze lezer op het spoor van een nieuw managementfenomeen gezet. Misschien niet wetenschappelijk verantwoord, maar o zo effectief want gretig gelezen. Net als de hele serie boeken van Blanchard. ‘Jezus onderwees ook in parabels, net als wij’, zo verklaart Blanchard zelf het succes van zijn werk.

Net als Onze ijsberg smelt! van John Kotter, het vorige boek uit de top-100 dat uitgebreid in deze rubriek is besproken, hebben de verhalen van Blanchard weinig om het lijf, maar de boodschap des te meer. En ook al net als bij Kotter is de manier waarop die boodschap wordt gebracht, de verpakking dus, van eminent belang. Dat geldt voor de ‘one minute’ reeks alsook voor Gung Ho!: in circa honderd bladzijden – wat neerkomt op een uur lezen – kan elke manager direct aan de slag. Met gegarandeerd resultaat!

Klantgeluk

Gung Ho! is het vervolg op de parabel Maak een fan van uw klant. In dat boek krijgt de lezer adviezen hoe hij kan achterhalen wat de klant echt wil en hoe hij effectieve regels instelt om van zijn klanten enthousiaste fans te maken. In parabelvorm dus, om de boodschap direct te laten indalen. Het verhaal in een paar regels: een nieuwe districtsmanager wordt door een goede fee gewaarschuwd dat zijn klanten op het punt staan het bedrijf de rug toe te keren. De manager snapt dat niet want de klanten lijken toch echt tevreden. Líjken, zo antwoordt de fee, en dat komt omdat hun verwachtingen bepaald niet hoog gespannen zijn en omdat er op dit moment niemand is die het beter doet. Op dit moment dus, maar het is een kwestie van tijd voor er concurrentie opdoemt. Daarom adviseert de fee de manager om de service zo te verbeteren dat zijn klanten niet minder dan enthousiaste fans worden! De manager moet zich daartoe laten leiden door drie stelregels: beslis wat je wilt, zoek uit wat de klant wil, combineer die twee en lever vakwerk. En doe daar vervolgens nog een schep van een paar procent bovenop! Customer delight dus dat tegenwoordig onder het adagium ‘belofte – bewijs’ opgeld doet en als leidraad dient voor veel klantgerichte ondernemingen. Wanneer de fee de manager heeft overtuigd van deze propositie, krijgt hij de instrumenten in handen om effectieve systemen in te stellen die ervoor zorgen dat zijn superieure dienstverlening geïnstitutionaliseerd raakt en daarmee een blijvend succes.

Samenwerken

Kennelijk knelde deze vertelvorm toch ietwat, en is voor Gung Ho! overgestapt op het waargebeurde verhaal als decor voor de boodschap, waarbij de centrale wijsheden, die van de eekhoorn, bever en gans, natuurlijk nog altijd alle kenmerken van een parabel dragen. Gung Ho! leert de manager manieren om de productiviteit te vergroten zonder over te gaan op drastische maatregelen. Met andere woorden: door het aanwezige potentieel beter te benutten. En dat doe je door werknemers te enthousiasmeren. Door te sturen op de werknemersmotivatie. De vraag is nu hoe managers hun mensen zo betrokken krijgen dat ze zich optimaal voor de organisatie gaan inzetten. En hier wordt de parabel uit de kast getrokken, in de vorm van de drijfveer van de eekhoorn, de werkwijze van de bever, en de gave van de gans. In begrijpelijk Nederlands: je motiveert werknemers door ze zinvol werk te laten doen, werk dus dat raakt aan gemeenschappelijke doelen en gestoeld is op gemeenschappelijke waarden, door werknemers verantwoordelijkheid te geven en ze verantwoordelijk te maken, en door ten slotte een cultuur te creëren waarin mensen elkaar aanmoedigen en stimuleren in plaats van elkaar de maat te nemen.

Oerboek

Ken Blanchard heeft natuurlijk echt naam en faam gemaakt met zijn One minute manager-reeks waarvan het eerste deel verscheen in 1982. In het ‘oerboek’ De one minute manager leert de manager hoe hij de productiviteit, de arbeidsvreugde en persoonlijke ontwikkeling vergroot. De centrale gedachte is even krachtig als eenvoudig: wie zich communicatief en consistent opstelt, haalt met een minimum aan inspanningen een maximum aan positief resultaat. Aan de hand van een beginnend manager (de mix van parabel en waar gebeurd verhaal) laat Blanchard in iets meer dan honderd bladzijden zien hoe je door drie simpele managementtechnieken praktische resultaten boekt. De noemer is ‘one minute’ (in een minuut te lezen), de delers zijn doelstellingen, complimenten en reprimandes. Net als bij al zijn andere boeken vind je achterin het boek een stroomdiagram dat je visueel nog even door het proces heenleidt: Bepaal (‘one minute’) doelstellingen, en geef complimenten wanneer je die bereikt en bepaal daarna meteen nieuwe doelstellingen. Wanneer de doelstellingen niet worden bereikt geef je reprimandes en herhaal je de geformuleerde doelstellingen. Enzovoort.

One Minutes

Met recht kun je stellen dat de parabel De one minute manager de eerste is in een heuse serie boeken die het ‘one minute stempel’ dragen. Een kleine greep uit het aanbod: Zelfleiderschap en de One Minute Manager, De One Minute Manager en de apenrots, Situationeel leiderschap II en de One Minute Manager, De One Minute Manager werkt met topteams. Voor elk wat wils! Er is zelfs een deeltje gewijd aan het edele spel dat golf heet, The One Minute Golfer! Een boek dat de lezer niet direct leert om het spel beter te spelen maar om er weer van te gaan genieten. En heel misschien verklaart dat wel het succes van de boeken van Ken Blanchard: laat je leiden door data, maar volg je hart, stuur op je gevoel, wees een mens. En leer van Jezus, volgens Blanchard de ‘beste one minute manager ooit’, hoe je de doelstellingen van de organisatie (de boodschap) aan je medewerkers verkondigt.

De Top 100-lijst - voor zover bekend - vindt u hier.

15 februari 2010 | José Otte

Aan de hand van een prachtig verhaal leren Ken Blanchard en Sheldon Bowles ons hoe we onze mensen zo gemotiveerd en enthousiast krijgen dat zij zich volledig inzetten voor hun organisatie. 'Gung Ho!' gaat over samenwerken en leren van de natuur, een aanrader.

De hoofdpersoon uit 'Gung Ho!' krijgt een positie als fabriekshoofd. Zonder ervaring, zo uit een staffunctie. Ze denkt dat het een straf is, tot ze de Indiaan Andrew Charles Longclaw ontmoet. Hij geeft leiding aan de best lopende unit van het bedrijf. Samen leren ze de rest van de organisatie om Gung Ho te worden. Een schitterend verhaal dat mooi past in het streven van veel mensen om te leren van de natuur.

Gung Ho betekent 'samenwerken' in het Chinees en staat voor: de drijfveren van de eekhoorn, de werkwijze van de bever en de gave van de gans. De drijfveer van de eekhoorn gaat om waardevol werk. Is het werk dat u doet waardevol, geeft het voldoening, is het zinvol? Het is belangrijk dat we inzien dat ons werk belangrijk is. Ten tweede is het belangrijk dat we een duidelijk doel hebben. En ten derde dat alle plannen en acties gestuurd moeten zijn door waarden. Dit is wat we zien bij eekhoorns.

De werkwijze van de bever gaat laat zien hoe wij zelf bepalen hoe we ons doel halen. Dit gaat over het duidelijk stellen van grenzen. Hoe alle ideeën met enthousiasme worden binnengehaald. En hoe doelen realistisch zijn. De gave van de gans gaat ten slotte over het aanmoedigen van de ander.

Aan het einde van het boek krijgen we een plan van aanpak dat zo op alle organisaties toepasbaar is. Een aanrader voor iedere leidinggevende die zoekt naar motivatie.

Deze recensie is geschreven op basis van de twaalfde druk.

18 april 2000 | Jaap Peters

'Gung Ho!', is met zijn pocketformaat, slechts 139 bladzijden en zeer boeiende inhoud, één van die boekjes die je binnen een weekend zonder problemen hebt verteerd. Het is, zeker voor een managementboek, bijzonder. Het leest als een vlotte roman; kent geen inhoudsopgave en titels bij de hoofdstukken. De inhoud is de nalatenschap van de in 1994 overleden Andy Longclaw. Een eigengereide Amerikaanse manager van indiaanse afkomst die de wijsheden van zijn grootvader integreerde in het dagelijks leidinggeven bij Walton Works 2. Het voorbeeld van een bedrijf dat op het nippertje werd gered van de ondergang. Een typische successtory en de hamvraag is dan natuurlijk: 'En wat was het geheim?'. 'Gung Ho!' (chinees voor samenwerken); de drijfveer van de eekhoorn, de werkwijze van de bever en de gave van de gans. Ik ga daar inhoudelijk verder niet op in. Dat kunt u zelf lezen komend weekend.

Wel een paar citaten uit het boek die de visie van Ken Blanchard (schrijver van onder andere de bestseller 'De One Minute Manager' - 1982) op organiseren verwoorden:
Citaat 1: Als mensen eenmaal hun werk goed inschatten, komen de grote veranderingen. Een stuk metaal in de juiste vorm slaan is één ding; een onderdeel voor de rem op een kinderfiets maken is iets heel anders. Het eerste is denken in eenheden, het tweede is zinvol werk, toch? (blz. 34-35) Toelichting: met zinvol werk is de eerste stap op weg naar Gung Ho gezet.
citaat 2: Een bedrijf sturen op basis van cijfers is alsof je basketbal speelt met je ogen op het scorebord in plaats van op de bal (blz. 46). Toelichting: rendementsprincipes komen in de top vijf van medewerkers niet voor. Als je de basis (je team) goed hebt, komt het met die zaken ook wel goed. Maar zonder scorebord is er ook geen spel en valt er niets te juichen.
citaat 3: Het geheim van succesvol management is er achter komen wat mensen van nature zullen doen, en vervolgens bedenken hoe je de organisatie zo kunt inrichten dat je profijt trekt van dat natuurlijk gedrag. Veel te veel managers doen het andersom (blz. 66).
Toelichting: zie het verschil tussen de ArenA en het Gelredome. Bij de één stond bij het ontwerp marketing en techniek centraal en werd met de natuurlijke behoefte van gras geen rekening gehouden. Het heeft inmiddels geleid tot 15 reorganisaties c.q. nieuwe grasmatten a fl.350.000,=. Bij het Gelredome echter stond de natuurlijke behoefte van het gras centraal daarom heen werd techniek en marketing georganiseerd.

Bij een aantal klanten hebben we 'Gung Ho' geïntroduceerd. Zoals alle veranderingen gaat ook de introductie van een nieuw begrippenkader niet vanzelf. Al snel ervaren de medewerkers echter de toegevoegde waarde. Je komt namelijk precies tot de discussies waar je het normaal gesproken met elkaar nooit over hebt: inspiratie bij de gehele organisatie. Er ontstaat een gemeenschappelijke taal over wat ons wel bindt naast datgene wat ons allemaal kan scheiden (zoals taakafbakening en kengetallen). Het is natuurlijk bijzonder als iedere medewerker ongeacht rang of stand precies weet wat haar of zijn bijdrage is aan het grotere geheel; een genoegen om bij zulke klanten te mogen adviseren. Andy Longclaw waarschuwt regelmatig in het boek voor een te groot optimisme over korte termijn resultaten. Hij heeft er jaren aan moeten werken voordat zijn afdeling echt Gung Ho was.

Er zijn meer belangrijke boeken die uitgaan van de heilige drie-eenheid: gemeenschapszin (de behoefte aan een hoger doel - de eekhoorn), werklust (de behoefte van het individu om aan een hoger doel te werken - de bever) en stimuleren (het elkaar aanmoedigen tijdens het samenwerken - de gans). En ook die boeken zijn niet alleen voor managers geschikt. Geef iedere medewerker van uw organisatie dit boekje en ga met elkaar de discussie aan over waardevol werk, spelregels en enthousiasme. Achterin het boek zit een handzaam actieplan.

Gung Ho, vriend?