Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
28 augustus 2005 | Anouk Brouwers

Op de omslag van het boek 'Ondernemen doe je' staat een meisje afgebeeld dat al op jonge leeftijd aan het ondernemen is. Eigenlijk zegt de omslag wat de auteurs in dit boek in meer of mindere mate naar voren laten komen: ondernemen zit in je. Je leert het niet op school, je kunt het niet na-apen en je leert het dus ook niet uit een boekje(?).
De omschrijving op de omslag maakt mij toch een beetje nieuwsgierig hoe zij theorie en praktijk hebben samengebracht. Daarnaast zijn interviews met bekende topondernemers vaak smullen.
Tot de doelgroep van de schrijvers behoort de startende ondernemer. Franken en Van Mil laten weten dat 'als er ook maar één lezer is die mede door het lezen van dit boek een eigen bedrijf start, hun doel bereikt is'. Een mooi en haalbaar streven, lijkt me nog na het lezen van de inleiding.

Het boek is ingedeeld in zeven relatief korte hoofdstukken waardoor het zich gemakkelijk laat lezen. Het telt 143 bladzijden, inclusief de twee bijlagen die resultaten uit een onderzoek en een voorbeeld van een businessplan laten zien. In de hoofdstukken worden onderwerpen behandeld die de startende ondernemer niet moet vergeten (of moet onderschatten) bij het starten van een eigen bedrijf.

Er staan ongeveer net zoveel positieve als negatieve elementen van het ondernemerschap omschreven. In het bijzonder de vrijheid die je als ondernemer geniet wordt herhaaldelijk als onbetaalbaar naar voren gehaald. Als je wilt gaan voor het snelle en makkelijke geld, is het wellicht verstandig om bij een grote organisatie voor een baas te gaan (blijven) werken.

De onbeantwoorde vraag voor mij is toch wel of het ondernemen nu in je genen (moet) zit(ten) of dat het min of meer toch ook aan te leren is. Een aantal eigenschappen lijkt wel een absolute 'must have': je moet lef tonen, risico's durven te nemen en deze aan de andere kant ook weten te beperken. Je moet een onuitputtelijk optimisme hebben én je realiseren dat het hebben van kennissen belangrijker is dan het hebben van kennis. Maar bovenal is het onontbeerlijk om een passie te hebben voor datgene waarmee je gaat beginnen!

Franken en Van Mil geven hun eigen mening over onder andere de Nederlandse overheid, banken, externe adviseurs en de belastingdienst. Ik, zelf een onderneemster vol passie, kan de met enigszins humoristische ondertoon geschreven irritaties, (veroorzaakt door deze partijen) wel onderschrijven. Wat de startende ondernemer hiermee doet zal nog moeten blijken.

Voor elk nieuw hoofdstuk staat één pagina met een situatieschets (een waargebeurd verhaal?). Deze voorbeelden geven allemaal een beschrijving van een mislukte actie weer. Heel herkenbaar en een open deur voor de ondernemers met iets meer ervaring onder ons. Maar zeker goed dat het hier kort behandeld wordt.

De interviews met bekende topondernemers vormen een welkome afwisseling met de theorie. Het zijn stuk voor stuk succesverhalen met steeds weer andere achtergronden en verschillende redenen voor succes. Een duidelijke overeenkomst hebben de verhalen wel: de eindeloze passie van deze ondernemers over dat wat zij gedaan hebben en nog steeds doen.

Over het algemeen worden er in dit boek tips en handvatten gegeven. Die zijn redelijk basaal. Zal 'Ondernemen doe je' jou als twijfelaar definitief over de streep trekken richting zelfstandig ondernemerschap? Ik hoop van niet. Ik denk dat je toch nog maar een keertje dieper moet nadenken of ondernemen echt iets voor je is en echt iets is wat je wilt doen. Want dat is wel zeer zeker duidelijk: ondernemen doe je! In ieder geval is dit een vlot geschreven boek over een boeiend onderwerp.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden