8 juli 2011 | Dorien van Doorn

Vrouwen vertrouwen te vaak op de meritocratie (opgemerkt worden omdat je je best doet). Meritocratie werkt namelijk niet in de praktijk. Er moet hard gewerkt worden aan de drie P's performance, power en promotie. In 'De zijderoute naar de top' beschrijft Mirella Visser kort en krachtig hoe de ontwikkeling van deze P's in het carrièrepad verlopen. Een nuttig boek voor alle vrouwen boven de 30 die aan meer dan vier mensen leidinggeven.

Mirella Visser begint met de valkuil waar vrouwen vaak in lopen; alleen aan performance werken. Hoe langer de carrière, hoe minder performance en hoe meer power en promotie nodig is. Dus hoe werk ik aan promotie en hoe gebruik ik mijn power? 'De zijderoute naar de top' is een kordate aangename beschrijving van de mogelijkheden en onmogelijkheden voor een goed carrièrepad voor vrouwen. Visser geeft tevens duidelijke voorbeelden die ook weer handvatten geven voor eigen uitvoering. Dit boek daarmee veel meer dan van de geijkte zaken zoals jezelf presenteren en jezelf laten zien.

Door het hele boek zijn een aantal vragen verweven die iedere vrouw zal herkennen en beamen - en die wellicht een valkuil zijn geweest. De vragen worden zowel theoretisch als praktisch beantwoord en veel vrouwen, maar zeker ook mannen zullen zich erin herkennen. Waarom wordt ik voor 'de vrouw van' aangezien? Ik wil geen macht, hoe maak ik dan toch carrière? Waarom word ík zo vaak voor lastige klussen gevraagd? Waarom krijg ik opmerkingen over mijn uiterlijk? Moet ik echt gaan golfen? Waarom raak ik mijn beste klanten kwijt aan een collega?

Het mooiste deel van het boek is de beschrijving van de leiderschapsparadox. Feminiene kwaliteiten bij mannelijke leiders wordt als positief gezien en krijgt het predikaat 'goede leider'. Masculiene kwaliteiten bij vrouwelijke leiders worden bekritiseerd en deze leiders krijgen het predikaat 'bitch' of 'iron lady'. Op vrouwen kan dit het effect hebben dat leiderschap als wezensvreemd wordt ervaren. De verwachtingen van vrouwelijke leiders zijn laag door het gebrek aan ervaring met vrouwelijke leiders en het gebrek aan vrouwelijke rolmodellen als leiders. Onbewust en bewust wordt er bovendien weerstand ontwikkeld tegen vrouwelijke leiders.

Macht bij vrouwen is al helemaal een beladen begrip. Vrouwen associëren macht met geweld en keren zich daarvan af. Het verschil in machtsdenken bij vrouwen en mannen heeft diepgewortelde oorzaken. In 'De zijderoute naar de top' gaat Visser dieper op dit onderwerp in en daarmee geeft zij een zeer helder alledaags inzicht. Ze brengt bewustwording teweeg, waarbij de lezer zich prettig zal voelen.

In het tweede deel van het boek worden de praktijkvoorbeelden uitgewerkt. Daarmee geeft de schrijver werkelijk weer dat ze inzicht en kwaliteit heeft en dat zij die inzichten en kwaliteiten wil delen met haar lezeres. Waarom stond hier een letter te veel? Lezers dus.

Vrouwen, doe het zelf!
2 november 2009 | Linda Huijsmans

Waarom krijg ik die promotie niet terwijl ik de beste kandidaat ben? Waarom luistert niemand naar mijn ideeën? Hoe word ik eigenlijk commissaris? Mirella Visser merkte dat bij ambitieuze vrouwen over de hele wereld in grote lijnen dezelfde vragen leven. En schreef er een boek over: De zijderoute naar de top.

Tijdens haar eigen carrière bij ING en KPMG merkte ze dat naarmate ze dichter bij de top kwam, ze steeds minder vrouwen om zich heen zag. Ze richtte het Centre for Inclusive Leadership waarin ze nadenkt en praat over hoe diversiteit in de top kan leiden tot betere bedrijfsresultaten. Maar dan moeten die vrouwen wel meewerken! Visser stelt dat ze zich nog te veel laten tegenhouden door mythes, misverstanden en onbegrip.

Haar standpunten over inclusive leadership en een samenvatting van de ‘frequently asked questions’ bundelde ze in het boek De zijderoute naar de top, met als ondertitel ‘strategische leiderschap voor vrouwen’. Haar uitgangspunt is dat vrouwen zelf het heft in handen moeten nemen en niet moeten afwachten tot er quota zijn, of een welwillende topman als KPN’s Ad Scheepbouwer besluit dat hij alleen nog maar vrouwen aanneemt.

Veel van de problemen waar vrouwen tegen aan lopen, komen voort uit gebrek aan kennis van het spelletje, concludeert Visser. Ze noemt de drie P’s die voor iedere carrière van belang zijn; performance, promotie en power. In het begin van je loopbaan ligt de nadruk op de performance. Wie zijn werk goed doet, krijgt daarvoor waardering. In deze fase doorlopen vrouwen vaak net zo makkelijk het uitgestippelde carrièrepad als hun mannelijke collega’s. Lastiger wordt het als de functies schaarser worden en er om gevochten moet worden. De meeste mannen pakken dat strategischer aan, zorgen voor netwerken die hen van de nodige informatie voorzien en zorgen dat hun ambities bij de juiste mensen bekend zijn. Vrouwen hebben de neiging te blijven hangen in de mythe dat als je hard werkt, de waardering vanzelf komt. Promotie en power zijn erg belangrijk als je naar de top wilt, betoogt Mirella Visser, en daarom is het van belang dat vrouwen de regels kennen. Anders doe je niet mee.

Nieuwe inzichten staan er niet in het boek maar wie het zo achter elkaar leest, wordt wel aan het denken gezet. Natuurlijk is het vervelend als nieuwe klanten denken dat je de secretaresse bent, maar waarom begin je meteen te redderen als die klunzige collega zijn koffie omstoot? Opmerkingen over je uiterlijk kunnen kwetsend zijn, maar je kijkt er anders tegenaan als je ze kunt zien als ‘kijk-mij-eens-flink-zijn-gedrag’ van die horkerige vent.

De conclusie van ‘De Zijderoute naar de top’ is dat je eerst de regels moet kennen voor je mee kunt doen. Pas als je zelf aan de top zit, ben je in staat ze te veranderen. De toon van het boek is energiek en straalt een no-nonsense houding uit. In de discussie over de vraag waarom vrouwen niet doorstromen, zorgt dit boek voor een nuchter en realistisch geluid. Wacht niet af tot iedereen het met elkaar eens is. Doe het zelf!