4 juni 2010 | Louis Thörig

'De Broedfactor' van Peter Camp was afgelopen jaar genomineerd voor het Managementboek van het Jaar, en dat is terecht. Het boek is een aanrader voor managers en ondernemers die actief maatschappelijk betrokken zijn of willen zijn.

De auteur van 'De broedfactor', Peter Camp, is in het dagelijks leven organisatieadviseur en managementdocent. Onze huidige samenleving is gekenmerkt door overmatige wet- en regelgeving, schaalvergrotingsprocessen, management waarbij alles in het teken van staat van efficiëntie, overnames, globalisering, internet, sociale netwerken, instroming van nieuwe Nederlanders, de Nederlandse identiteit is niet meer eenduidig, de kredietcrisis en haar nadelige gevolgen, ga zo maar door. Burgerschap, en dan vooral actief burgerschap, is als beleidsthema sterk in opkomst. Het is het nieuwste medicijn om maatschappelijke uitdagingen te lijf te gaan. In internationale context gaat het dan om 'citizenship', in Nederlandstalig gebied om burgerschap, eigen verantwoordelijkheid of normen en waarden.

Volgens Camp heeft de maatschappij dringend behoefte aan mensen die zich niet afvragen wat we allemaal willen hebben of bereiken, maar die zich juist afvragen wie ze willen zijn en hoe ze door het leven willen gaan. Mensen die op zoek zijn naar spiritualiteit, nieuwsgierig zijn en antwoorden zoeken op vragen naar de zin van het leven. Niet de overheid, maar burgers zelf moeten bruggen slaan tussen elkaar en tussen burgers en overheid. Veel mensen willen hun verlangens en frustratie over hun organisatie en omgeving delen met anderen en omzetten in werkbare oplossingen. Ze vormen – bewust of onbewust – een broedplaats; een (virtuele) plek waar nieuwe, creatieve, innovatieve ideeën ontstaan over werk en samenleving. Volgens de auteur is een broedplaats een groep actieve mensen die gezamenlijk tot creatieve ideeën en oplossingen komen voor een algemeen gevoeld probleem. Broedplaatsen maken inmiddels deel uit van het organisatorisch en maatschappelijk krachtenveld. Maar in het bedrijfsleven zijn managers en bestuurders, vanwege hun sterke behoeften aan planning en controle, vaak niet gediend van dit soort vrijgevochten initiatieven. Maar de praktijk leert dat broedplaatsen juist helemaal niet negatief zijn, zoals managers en bestuurders dikwijls denken. Het is het mooiste wat er is, vindt Peter Camp, als medewerkers en burgers in beweging komen en gezamenlijk iets voor elkaar willen krijgen. Sterker nog: je zou het moeten stimuleren en faciliteren.

In 'De Broedfactor' inspireert de auteur de lezer met praktijkvoorbeelden en interviews hoe je broedprocessen kunt faciliteren en consolideren. Jammer vind ik wel dat de auteur daar meer dan de helft van zijn boek aan besteedt. 'Broedplaatsen zijn belangrijk zijn voor elke organisatie', aldus Peter Camp. Het is een interessant boek wat past in de boekenkast van menig manager en bestuurder.

De broedfactor
4 juni 2010 | Louis Thörig

'De Broedfactor' van Peter Camp was afgelopen jaar genomineerd voor het Managementboek van het Jaar, en dat is terecht. Het boek is een aanrader voor managers en ondernemers die actief maatschappelijk betrokken zijn of willen zijn. De auteur van 'De broedfactor', Peter Camp, is in het dagelijks leven organisatieadviseur en managementdocent. Onze huidige samenleving is gekenmerkt door overmatige wet- en regelgeving, schaalvergrotingsprocessen, management waarbij alles in het teken van staat van efficiëntie, overnames, globalisering, internet, sociale netwerken, instroming van nieuwe Nederlanders, de Nederlandse identiteit is niet meer eenduidig, de kredietcrisis en haar nadelige gevolgen, ga zo maar door. Burgerschap, en dan vooral actief burgerschap, is als beleidsthema sterk in opkomst. Het is het nieuwste medicijn om maatschappelijke uitdagingen te lijf te gaan. In internationale context gaat het dan om 'citizenship', in Nederlandstalig gebied om burgerschap, eigen verantwoordelijkheid of normen en waarden.

De broedfactor
19 januari 2010 | Ben Kuiken

Wanneer burgers of medewerkers ontevreden zijn over de gang van zaken in hun buurt of bedrijf, organiseren ze zich soms in actiegroepen of comité’s. In zijn nieuwste boek, De broedfactor, laat Peter Camp zien dat managers en bestuurders hier helemaal niet bang voor hoeven zijn, maar het juist zouden moeten stimuleren. Hij vertelt zelfs hoe ze dat moeten doen.

Een broedplaats is ‘een groep actieve mensen die gezamenlijk tot creatieve ideeën en oplossingen komen voor een algemeen gevoeld probleem.’ Aldus organisatieadviseur en managementdocent Peter Camp in het begin van zijn nieuwste boek De broedfactor. Voorbeelden zijn de voormalige NDSM-werf in Amsterdam-Noord waar kunstenaars en andere alternatieven tegenwoordig hun gang mogen gaan, of de internationale beweging van 'Andersglobalisten' die zich verzet tegen de negatieve gevolgen van de mondialisering. In zijn boek geeft Camp tal van voorbeelden en hij probeert ook inzicht te geven in wat deze voorbeelden gemeen hebben en wat hen onderscheidt van bijvoorbeeld de negatievere ‘broeiplekken’ of zelfs ‘broeinesten’.

Broedplaatsen zijn namelijk helemaal niet negatief, zoals managers en bestuurders vaak geloven. Het is het mooiste wat er is, vindt Camp, als medewerkers en burgers in beweging komen en gezamenlijk iets voor elkaar willen krijgen. Sterker nog: je zou het moeten stimuleren en faciliteren.

En daar vliegt Camp uit de bocht. Hij besteedt meer dan de helft van zijn boek aan manieren om broedplaatsen te faciliteren en te consolideren. Maar dat is toch de dood in de pot? Een spontaan georganiseerd buurtfeestje is leuk, maar die lol gaat er snel vanaf als de gemeente zich ermee gaat bemoeien. Dan laten die ooit eens zo enthousiaste burgers het initiatief met liefde uit hun handen vallen en zeggen ze tegen de ambtenaren: oké, doen jullie het dan maar. En daar gaat je initiatief van onderaf.

Dus lezer: koop dit boek, maar stop met lezen op pagina vijftig! Dan blijft de spontaniteit van de broedplaats in elk geval intact.